نوشتن رزومه و اصولی که باید رعایت کنید

نوشتن رزومه تاثیرگذار کار دشواری نیست اما باید برخی اصول را برای داشتن یک رزومه تاثیر گذار رعایت کنید. در نظر گرفتن نکات زیر در نگارش و تهیه رزومه، موجب جلب نظر کارفرمایان می‌شود.

اصول اساسی نوشتن رزومه

۱- ساده نویسی: استفاده از یک فرمت ساده برای نوشتن رزومه مطالعه آن را برای کارفرمایان و استخدام کنندگان آسان‌تر می‌کند. لذا توصیه می‌شود از فرمت‌های عجیب و پیچیده دوری کنید زیرا این کار نه تنها جذابیتی برای کارفرمایان ندارد بلکه تاثیرگذاری رزومه شما را نیز کاهش می‌دهد.

۲- فونت‌های مرسوم: از فونت های مرسوم و متدوال برای نگارش استفاده کنید و اطمینان حاصل کنید اندازه فونت انتخاب شده خواناست. سایز ۱۰ تا ۱۲ انتخاب مناسبی است.

۳-استفاده از بولد: به خاطر داشته باشید هنگام نگارش رزومه کیفیت مهم‌تر از کمیت است. برای توضیح سوابق شغلی و پژوهشی خود از جملات مختصر همراه با بولد کردن استفاده کنید.

۴- صلاحیت داشتن: قبل از هرچیز مطمئن شوید حداقل شرایط مورد نیاز برای شغل مورد نظر را دارا هستید. در غیر این صورت وقت خود و دیگران را هدر ندهید.

۵- شخصی سازی رزومه: هیچگاه یک رزومه را برای همه کارفرمایان ارسال نکنید. هر شغل نیازمند دارا‌ بودن شرایط و ویژگی‌های منحصر به فردی است. با در نظر گرفتن این نکته مهم، قبل از ارسال رزومه خود تغییرات لازم را بر آن اعمال کنید.

۶- تمرکز بر دستاوردها: کارفرما به دنبال دانستن زندگی گذشته شما نیست. آنچه برای او مهم است دستاوردهای شماست. پس موفقیت‌ها و دستاوردهای خود را به بهترین شکل ممکن به کارفرمایان معرفی کنید.

نوشتن رزومه

۷- ذکر مهارت‌ها: نگارش مهارت‌های مرتبط با شغل درخواستی را فراموش نکنید. برای این کار لیستی از مهارت‌ها و ویژگی‌های مورد نیاز کار فرما تهیه و متناسب با آن مهارت‌های خود را ذکر کنید.

۸- اطمینان حاصل کنید رزومه شما متناسب با شغل درخواستی است: هرچقدر رزومه شما به شرایط و صلاحیت‌های شغل مورد تقاضا نزدیک‌تر باشد، شانس شما برای  به دست آوردن آن شغل بیشتر است. برای اطمینان از این امر لیستی از شرایط مورد نیاز کارفرما را تهیه و سعی کنید در انتخاب ویژگی‌های مورد نیاز مطلبی را از قلم نیندازید.

۹- استفاده از اعداد: کارفرمایان به دیدن اعداد و ارقام در رزومه شما علاقه دارند، پس به هنگام نوشتن دستاوردهای خود، از اعداد برای شماره‌گذاری استفاده کنید. همچنین به جای نوشتن عبارت‌های عددی درصد از شکل ریاضی آن استفاده کنید مانند ۳۰% به جای سی درصد.

۱۰- شغل‌های قدیمی‌تر را فراموش کنید: به خاطر داشته باشید در یک رزومه تاثیرگذار نیازی به ذکر تمامی تجارب شغلی نیست. برای مثال اگر سابقه کاری شما بین ۱۰ یا ۱۵ سال است فقط تجربیات مهم و برجسته را انتخاب کنید زیرا رزومه در واقع خلاصه‌ای از سوابق کاری شماست و قرار نیست تمامی آن را شامل شود.

۱۱- پرهیز از اطلاعات غیر ضروری: رزومه شما در واقع یک سند حرفه‌ای است نه شخصی. بنابراین از ذکر اطلاعات درباره شخصیت، خانواده، علایق و سرگرمی‌های خود دوری کنید.

۱۲- اطلاعات اضافه: در صورتی که رزومه شما از لحاظ تجارب کاری تمام وقت شرایط خوبی دارد، می‌توانید تجارب کارآموزی، شفل‌های پاره وقت و داوطلبانه را نیز به آن اضافه کنید.

نوشتن رزومه

۱۳- سوابق دانشگاهی را بعد از تجارب کاری ذکر کنید: در نوشتن رزومه ابتدا تجارب کاری خود را به طور کامل معرفی  و سپس سوابق دانشگاهی خود را بنویسید. برای نگارش تجارب کاری از تجارب اخیر شروع و به عقب برگردید.

۱۴- عنوان: استفاده از عناوین و پروفایل‌های تاثیرگذار و جذاب در رزومه، یکی از راه‌های جلب نظر کارفرمایان است.

۱۵- لینک پروفایل LinkedIn: شما می‌توانید برای جلب نظر کارفرمایان لینک (URL) پروفایل خود در سایت LinkedIn را در رزومه خود قرار دهید. همچنین با شخصی سازی این لینک  می‌توانید، نام‌تان را در آن ذکر کنید. البته اطمینان حاصل کنید که بین اطلاعات موجود در رزومه و اطلاعات پروفایل شما هماهنگی وجود دارد، زیرا کارفرمایان پروفایل شما را بررسی خواهند کرد.

۱۶- بررسی غلط‌های املایی: غلط‌های املایی بسیار مهم هستند و حتی غلط‌های کوچک از چشم کارفرما دور نمی‌مانند. بنابراین برای کسب اطمینان از صحت نگارش حتما از نرم‌افزارهای تشخیص غلط استفاده کنید. 

۱۷- انتخاب نام مناسب برای فایل ارسالی: هیچگاه فایل رزومه خود را تنها با عنوان «رزومه» ارسال نکنید، بلکه حتما نام و نام خانوادگی خود را در عنوان فایل قرار دهید. با این کار مدیران استخدام، رزومه شما را به آسانی شناسایی می‌کنند.

۱۸- ذخیره با فرمت PDF: برای جلوگیری از ایجاد اشکالات فرمتی، فایل ارسالی خود را به صورت PDF ذخیره کنید. مگر اینکه کارفرمایان فرمت خاصی را مد نظر داشته باشند، انتخاب این فرمت باعث می‌شود رزومه شما همانطور که می‌خواهید به نمایش درآید.

خرید بسته آموزش اختصاصی رزومه نویسی

1 پاسخ
  1. رزومه
    رزومه گفته:

    ممنونم از مقاله خوب تون. برای شغل طراحی سایت رزومه پرو فشنال بین المللی نکات این مقاله خیلی بدردم خورد. تشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *