افرادی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند

افرادی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند

علی رغم این تصور کلیشه‌ای که بازی‌های کامپیوتری موجب آسیب رساندن  به مغز می‌شود، تحقیقی که اخیرا انجام شده خلاف این تصور را نشان می‌دهد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد بازی‌های منظم و آنلاین با بهبود عملکرد آکادمیک افراد ارتباط نزدیکی دارد. این تحقیق که در استرالیا و بر روی دوازده هزار دانش ‌آموز دبیرستانی انجام شد نشان داد دانش‌آموزانی که به طور مرتب بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، نسبت به دانش‎آموزانی که این کار را انجام نمی‌دهند، نمرات بالاتری در ریاضیات، خواندن و علوم کسب می‌کنند.

آلبرتو پوزو از دانشگاه RMIT در این‌باره می‌گوید: نتایج بررسی‌های ما نشان داد افرادی که بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند ، دانش‌آموزانی که هر روزه بازی می‌کنند، در درس ریاضی ۱۵ نمره بالاتر از نمره میانگین و در علوم ۱۷ نمره بالاتر از نمره میانگین کسب می‌کنند. به هنگام انجام بازی‌های آنلاین افراد برای رفتن به مراحل بالاتر باید معماهای بازی را حل ‌کنند و این کار نیازمند استفاده ازدانش عمومی ، مهارت‌های ریاضی و علومی است که در طول روز یاد گرفته‌اند.

این مطالعه از اطلاعات PISA (برنامه ارزیابی دانش‌آموزان بین‌المللی) برای انجام پژوهش استفاده کرد. این بررسی دانش‌آموزان بیش از ۷۰۰ دبیرستان را در سال ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار داد و اطلاعات مرتبط با علایق شخصی و فعالیت‌های آنان را جمع‌آوری نمود. پوزو درباره این آزمایش می‌گوید: دانش‌آموزانی که به طور منظم وقت خود را به انجام بازی‌های آنلاین اختصاص می‌دهند، مهارت‌های حل مساله و تحلیلی خود را تقویت می‌کنند و این مساله بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تاثیرگذاراست. در بعضی مواقع، بازیکنان حتی برای انجام بهتر بازی باید اصول شیمی را نیز بدانند و این نیازمند درک بهتر از علوم است. بعضی از روانشناسان معتقدند که بازی‌های آنلاین به توسعه شناختی دانش‎آموزان واقعا کمک می‌کند.

البته تمام فعالیت‌های آنلاین برای دانش‌آموزان مفید نیستند، برای مثال نتایج تحقیقات نشان داد، افرادی که فیسبوک و یا سایر شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند در مقایسه با بقیه دانش‌آموزان عملکرد ضعیف‌تری دارند. برای مثال نمره این دانش‌آموزان در درس ریاضی به طور میانگین ۲۰ نمره کمتر از سایر دانش‌آموزان است. پوزو در این‌باره می‌گوید: به هنگام چک کردن فیسبوک، افراد از مهارت‌های حل مساله استفاده نمی‌کنند و انجام کاری که تاثیر مثبتی بر عملکرد تحصیلی افراد ندارد؛ هدر دادن وقت است. دانش‌آموزانی که در دروس ریاضی، خواندن و علوم مشکل دارند، به شبکه‌‍ های اجتماعی می‌روند و ترجیح می‌دهند وقت خود را به اجتماعی شدن بگذرانند. این تحقیقات برای یافتن رابطه بین نمرات دانش‌آموزان و بازی‌های آنلاین همچنان ادامه دارد و محققان تلاش می‌کنند سایر عوامل تاثیرگذار بر این موضوع را نیز برررسی نمایند.

+ از محصولات آموزشی و پژوهشی وبسایت ایران‌ تحقیق دیدن کنید:

پرسشنامه رشته‌های مدیریت، پزشکی، روانشناسی، علوم تربیتی و تربیت بدنی

مقالات ترجمه شده رشته‌های مهندسی، حسابداری، پزشکی و …

بسته‌های آموزشی

کتاب‌های لاتین

پروتکل‌های مداخله روانشناسی

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *