پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

اختلالات خلقی، گروه بزرگی از بیماری‌های روان‌پزشکی را شامل می‌شوند که بر اساس معیارهای تشخیصی اختلالات افسردگی اساسی، اختلال دوقطبی ۱ و ۲ و سیکلوتایمی در این گروه قابل‌تشخیص می‌باشند. شیوع اختلالات بای پولار نوع یک در طول عمر در حدود ۱۱ درصد ولی شیوع اختلالات طیف بای پولار در کل به میزان قابل‌توجهی بیش‌تر می‌باشد. شیوع این اختلالات در آمریکا ۱-۱/۶ درصد می‌باشد و در سطح جهان شیوع آن ۱/۵ – ۰/۳ درصد است. بیشتر بیماران مبتلا در اپیزود افسردگی برای درمان مراجعه می‌کنند و به همین دلیل، اغلب تشخیص صحیح این بیماری حدود ۱۰ سال به تعویق می‌افتد و مشخص شد که میانگین زمانی دریافت اولین درمان، متناسب با اختلالات بای پولار حدود ۱۰ سال می‌باشد. این تأخیر در تشخیص اغلب نتایج نامطلوبی به همراه دارد، بیماران درمان مناسبی برای تسکین علائم دریافت نمی‌کنند و حتی ممکن است درمان‌هایی شوند که سبب تشدید علائم آنها شود و به‌این‌ترتیب بیماران رفتارهای نامناسبی را که برای خود و نزدیکانشان مخرب است، ادامه دهند. یکی از روش‌های بازشناسی این طیف از اختلالات انجام غربالگری می‌باشد. ابزار مناسب و مختصری که به‌تازگی جهت این منظور طراحی‌شده است، پرسشنامه اختلالات خلقی می‌باشد که با پرسیدن ۱۳ سؤال بلی ـ خیر استخراج‌شده از معیارهای DSM-IV و با استفاده از تجارب بالینی، غربالگری می‌نماید. در سال ۱۳۸۴ برحسب نیاز شدید به استفاده از این ابزار در شهر اصفهان، ابزار مورد بررسی‌های اولیه قرار گرفت و با حجم نمونه کم تنها عوامل، حساسیت و ویژگی آن به ترتیب ۹۴ درصد و ۳۶ درصد اعلام شد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ) یک وسیله غربالگری (نه تشخیص) مفید جهت تشخیص طیف اختلالات بای پولار است که در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط هرشفیلد و همکاران طراحی و ساخته شد. این پرسشنامه از سه قسمت تشکیل‌شده است که قسمت اول (سؤال ۱) از ۱۳ سؤال تشکیل‌شده و بیماران را ازنظر علائم و نشانه‌های مانیا و یا هایپومانیا در طول زندگی غربالگری می‌کند. قسمت دوم پرسشنامه (سؤال ۲) وجود علائم و رفتارهای مانیا یا هایپومانیا را به‌طور همزمان با تعیین بله / خیر مشخص می‌کند و بالاخره قسمت سوم پرسشنامه (سؤال ۳) سطح ایجاد اختلالات موجود در عملکرد کلی را بررسی می‌کند.

 

نمره‌گذاری پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه اختلالات خلقی (MDQ)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری اختلالات خلقی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *