مطالب توسط مدیر پژوهش

پرسشنامه سه بعدی خردمندی آردلت (۳D-WS)

بحث درباره ماهیت خرد دارای سابقه گسترده‌ای در میان فیلسوفان، متکلمان، شاعران و نویسندگان است، اما ورود آن به دنیای روانشناسی نسبتاً اخیر است. برخی معتقدند شاید تسلط فراگیر مکتب رفتارگرایی در اوایل پیدایش روانشناسی را بتوان به عنوان دلیل این سکوت ذکر کرد؛ در حالیکه عده‌ای نیز علت را کاستی‌های روش‌های علمی که بتوانند […]

پروتکل آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر اساس رویکرد شناختی رفتاری برای درمان الکلیسم

مصرف مشروبات الکلی مانند سایر مواد مخدر یا محرک، اثرات مخرب جسمی ـ روانی برای فرد مصرف کننده در پی دارد. شواهد روبه افزایش در رابطه درمان الکل نشان می‌دهند که درمان دارویی جز در مهار علایمی چون پرخاشگری، اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی، پیشگیری از تشنج و … کاربرد چندانی برای مصون ماندن فرد در برابر […]

پروتکل مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام زندگی است. قبل از ازدواج قدرت و اختیار در تصمیم‌گیری بسیار است و می‌توان از تشکیل ساختارهای مشکل‌زا دوری کرد اما پس از ازدواج، هنگامی که ساختارها شکل گرفت، به ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد. بسیاری از طلاق‌ها به این دلیل رخ میدهد که زوجین برای ازدواج […]

پرسشنامه تحریف شناختی بین فردی (ICDS)

با توجه به رویکرد شناختی ـ رفتاری، افکاری که به‌عنوان باورهای غیرمنطقی یا تحریف‌های شناختی در نظر گرفته می‌شوند به‌عنوان عوامل مهمی برای ظهور و تداوم رفتارهای ناکارآمد و اختلالات روانی به‌حساب می‌آیند. سازه تحریف شناختی، توسط آرون. تی. بک و آلبرت الیس معرفی‌شده است و به‌طورکلی به‌عنوان استدلال‌های غلطی تعریف می‌شوند که نقش مهمی […]

مقیاس امید به تحصیل (AHS)

برخلاف عقیده رایج، هوش و توانایی تنها تعیین‌کننده موفقیت کلاسی دانش‌آموزان نیست. حتی افراد بااستعداد هم ممکن است در رسیدن به سطوحی که متناسب با ظرفیت دانشگاهی آنها است شکست بخورند، آنها ممکن است پایینتر از انتظارات خود در دانشگاه عمل کنند و همچنین ممکن است حتی به دانشگاه راه پیدا نکنند و یا اگر […]

پرسشنامه سبک تدریس بر اساس هوش موفق استرنبرگ (TSI-Q)

تدریس، عبارت است از مجموعه فعالیت هایی که توسط معلم و به‌منظور تسهیل یا هدایت یادگیری در یادگیرندگان به انجام می رسد. معلم و مربی به‌عنوان راهنما و عنصر اصلی در تعلیم و تربیت دارای نقش اساسی در فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری است. این نقش از آن جهت موردتوجه است که اهداف نظام آموزشی با […]

پرسشنامه سازگاری هیجانی رابیو و همکاران (EAM)

سازگاری هیجانی که روان آزرده گرایی، تعادل هیجانی یا پایداری هیجانی نیز نامیده می‌شود، یکی از سازه‌هایی است که به‌طور نظام‌مندی در تعیین ساختار شخصیتی افراد ایفای نقش می‌کند. در غالب نظریه‌های شخصیت این عامل به‌عنوان یک بعد مفهومی اساسی تلقی می‌شود. در مدل پنج عامل بزرگ شخصیت نیز عامل پایداری هیجانی به‌عنوان یکی از […]

پرسشنامه هوش هیجانی صفت ـ فرم کودکان (TEIQue-CF)

هوش هیجانی، جدیدترین تحول در زمینه فهم ارتباط میان تفکر و هیجان است. این اصطلاح اولین بار در سال ۱۹۹۰ از سوی سالووی و مایر به عنوان شکلی از هوش اجتماعی مطرح شد که شامل توانایی ادراک هیجان در خود و دیگران، فهم این هیجان­ها و ادراه هیجان است. هوش هیجانی از سوی برخی از […]

پرسشنامه اضطراب سلامت (HAI-18)

با توجه به اینکه سلامت جسمانی برای زنده ماندن ضروری است، تعجب‌آور نیست که بیشتر مردم گاهی اوقات افکار و نگرانی‌هایی درباره سلامتی‌شان داشته باشند که این افکار و نگرانی‌ها در میان افرادی که به بیماری وخیمی مبتلا هستند و یا در معرض خطر ابتلا به این نوع بیماری خاص می‌باشند، ممکن است بیشتر باشد؛ […]

پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ)

در مدل بهزیستی مدرسه سعی بر آن است که ابعاد مختلف بهزیستی در محیط‌های آموزشگاهی موردبررسی قرار بگیرد. مثلاً طبق الگوی بهزیستی مدرسه، دانش‌آموزان حضور در مدرسه را به بسیاری از فعالیت‌های دیگر ترجیح می‌دهند. اگرچه کاهش فاصله‌ی بین فراگیران و مدرسه، عاملی تأثیرگذار بر سازگاری و بهزیستی دانش‌آموزان محسوب می‌شوم، ولی بهسازی رابطه‌ی فراگیرنده […]