مطالب توسط مدیر پژوهش

چگونه یک مقاله علمی را مطالعه کنیم؟

تقریباً همه جا وقتی قرار است فردی پژوهشی انجام دهد یا به او توصیه می‌شود یا اینکه میداند باید مقاله‌‌های مختلفی را مطالعه کند. اما اگر بخواهیم منصفانه بگوییم تاکنون هیچ واحد دانشگاهی یا آموزش خاصی برای مطالعه یک مقاله علمی وجود نداشته است و یا اگر هم دانشگاهی یا مرکز خاصی اقدام به برگزاری […]

پرسشنامه رضایت از مراقبت پرستاری پس از زایمان (JPSNQ)

رضایتمندی بیمار و مددجو به‌عنوان شاخص مهمی از کیفیت مراقبت‌ها و ارائه خدمات سلامت بوده و به معنای گزارش بیمار و مددجو از کیفیت ارائه خدمات سلامتی ـ درمانی و تأثیر متقابل بین بیمار و ارائه‌کنندگان خدمات است. رضایتمندی برآیند مجموعه پیچیده‌ای از عوامل گوناگون است که برای دستیابی به آن باید حقوق افراد در […]

پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو (AES)

در دهه گذشته، درگیری تحصیلی به دلیل جامعیت در توصیف انگیزه و یادگیری دانش‌آموزان و همچنین به‌عنوان یک عامل پیش‌بینی کننده قوی عملکرد، پیشرفت و موفقیت دانش آموزان در مدرسه، موردتوجه پژوهشگران و مربیان قرارگرفته است. درواقع بسیاری از مطالعات نشان داده است که درگیری بالاتر با نمرات و رفتار بهتر، اعتماد به‌ نفس بالاتر […]

پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

اضطراب عبارت است از احساس تهدید خیالی و تصوری از یک پدیده ناشناخته و ناآشنا؛ به‌عبارت‌دیگر اضطراب، احساس ناخوشایند و مبهم ناشی از این است که فرد انتظار وقوع یک رویداد نامطلوب را دارد. اگرچه اضطراب یک حالت هیجانی است که به افراد بهنجار جهت سازگاری و دفاع از خودشان در مقابل خطرات گوناگون کمک […]

پرسشنامه باورهای ارتباطی آیدلسن و اپستین (RBI)

ازدواج در تمامی جوامع، رسمی مهم تلقی می‌شود. ازدواج و رابطه زناشویی منبع حمایت، صمیمیت و لذت انسان است. از طرفی ازدواج سبب پیدایش همکاری، همدردی، علاقه، مهربانی، بردباری و مسئولیت‌پذیری نسبت به خانواده خواهد بود. تغییرات تکنولوژی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی در تغییر کارکرد اولیه ازدواج که شامل عشق، محبت و صمیمیت بین زن […]

پرسشنامه سه بعدی خردمندی آردلت (۳D-WS)

بحث درباره ماهیت خرد دارای سابقه گسترده‌ای در میان فیلسوفان، متکلمان، شاعران و نویسندگان است، اما ورود آن به دنیای روانشناسی نسبتاً اخیر است. برخی معتقدند شاید تسلط فراگیر مکتب رفتارگرایی در اوایل پیدایش روانشناسی را بتوان به عنوان دلیل این سکوت ذکر کرد؛ در حالیکه عده‌ای نیز علت را کاستی‌های روش‌های علمی که بتوانند […]

پروتکل آموزش مهارت‌های مقابله‌ای بر اساس رویکرد شناختی رفتاری برای درمان الکلیسم

مصرف مشروبات الکلی مانند سایر مواد مخدر یا محرک، اثرات مخرب جسمی ـ روانی برای فرد مصرف کننده در پی دارد. شواهد روبه افزایش در رابطه درمان الکل نشان می‌دهند که درمان دارویی جز در مهار علایمی چون پرخاشگری، اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی، پیشگیری از تشنج و … کاربرد چندانی برای مصون ماندن فرد در برابر […]

پروتکل مشاوره پیش از ازدواج

ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات تمام زندگی است. قبل از ازدواج قدرت و اختیار در تصمیم‌گیری بسیار است و می‌توان از تشکیل ساختارهای مشکل‌زا دوری کرد اما پس از ازدواج، هنگامی که ساختارها شکل گرفت، به ندرت می‌توان در ساختارها تغییر ایجاد کرد. بسیاری از طلاق‌ها به این دلیل رخ میدهد که زوجین برای ازدواج […]

پرسشنامه تحریف شناختی بین فردی (ICDS)

با توجه به رویکرد شناختی ـ رفتاری، افکاری که به‌عنوان باورهای غیرمنطقی یا تحریف‌های شناختی در نظر گرفته می‌شوند به‌عنوان عوامل مهمی برای ظهور و تداوم رفتارهای ناکارآمد و اختلالات روانی به‌حساب می‌آیند. سازه تحریف شناختی، توسط آرون. تی. بک و آلبرت الیس معرفی‌شده است و به‌طورکلی به‌عنوان استدلال‌های غلطی تعریف می‌شوند که نقش مهمی […]

مقیاس امید به تحصیل (AHS)

برخلاف عقیده رایج، هوش و توانایی تنها تعیین‌کننده موفقیت کلاسی دانش‌آموزان نیست. حتی افراد بااستعداد هم ممکن است در رسیدن به سطوحی که متناسب با ظرفیت دانشگاهی آنها است شکست بخورند، آنها ممکن است پایینتر از انتظارات خود در دانشگاه عمل کنند و همچنین ممکن است حتی به دانشگاه راه پیدا نکنند و یا اگر […]