پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

مقابله دارای یک مفهوم معین نیست بلکه اصطلاحی است که مفاهیم متفاوت را زیر پوشش خود قرار می‌دهد و می‌توان آن را با اصطلاح‌های متعددی مانند راهبردها، تدبیرها، پاسخ‌ها، شناخت‌ها یا رفتارها مشخص کرد. مفهوم مقابله برای اولین بار در سال ۱۹۶۶، توسط لازاروس معرفی شد. او معتقد بود که استرس شامل ۳ مرحله است: مرحله اول ارزیابی اولیه است که مشاهده یک خطر است. مرحله دوم، ارزیابی ثانویه است که جستجوی یک پاسخ در ذهن است و مرحله سوم، به کارگیری آن پاسخ یا به عبارتی مقابله مدنظر است. بنابراین لازاروس مقابله را به منزله تلاش‌های شناختی و رفتاری فعال فرد می‌تواند که برای اداره کردن خواسته‌های (بیرونی و درونی) طاقت فرسای فرد و یا خواسته‌هایی که فراتر از منابع فرد ارزیابی می‌شوند، به کار برده می‌شوند. به عبارت دیگر، پاسخ‌های مقابله‌ای کوشش‌هایی هستند که فرد برای بازگرداندن تعادل یا حذف اغتشاش به کار می‌بندد و پیامد آن، حل مساله، تطبیق با مشکل یا فقدان دستیابی به یک راه‌حل است. از دیدگاه لازاروس که عمده‌ترین نظریه مقابله‌ای را عنوان کرده است، مقابله به جای اینکه صرفاً مترادف با حل مساله در نظر گرفته شود، بر فرد، محیط و شیوه‌های تعامل آن‌ها در موقعیت‌های تهدیدآمیز استوار است. همچنین وی بر نقش محوری شناخت بر پیامدهای هیجانی اشاره می‌کند و ادراک موقعیت را تابع شیوه ارزیابی فرد می‌داند و به متمایز کردن دو سبک مقابله‌ای می‌پردازد: سبک مساله محور و هیجان محور. در مقابله مسئله محور، تمرکز فرد بر عنصر تنیدگی‌زاست و کوشش می‌کند تا با بررسی ابعاد و راهبردهای حل مساله مانند کمک طلبی از دوستان و افراد متخصص رابطه تنیدگی‌زا بین خود و محیط را تغییر دهد. اما هدف مقابله هیجان‌محور، نظم‌دهی به حالت هیجانی ناشی از تنیدگی است و با اجتناب از عامل تنیدگی‌زا، ارزیابی مجدد آن از زوایه شناختی و توجه به جنبه‌های مثبت خود و موقعیت، تحقق می‌یابد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

کارورو و همکاران در سال ۱۹۸۹ پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE) را باهدف ارزیابی راهبردهای متفاوت مقابله با استرس طراحی کردند. این پرسشنامه دارای ۶۰ سوال است که سه سبک مقابله‌ای مسئله‌مدار، هیحان‌مدار، و کم فایده را در ۱۵زیرمقیاس می‌سنجد. جلالی‌نژاد و همکاران این پرسشنامه را در ایران هنجاریابی کردند. آنها در این پرسشنامه ۵ عامل را شناسایی کردند که عبارتند از: شناختی ـ گرایشی، رفتاری ـ گرایشی، هیجانی ـ گرایشی، شناختی ـ اجتنابی، رفتاری ـ اجتنابی. همچنین عامل شناختی ـ گرایش متعلق به سبک مساله‌مدار، رفتاری ـ گرایشی و هیجانی ـ گرایشی متعلق به سبک هیجان‌مدار، و شناختی ـ اجتنابی و رفتاری ـ اجتنابی متعلق به سبک اجتنابی است.

نمره‌گذاری پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت پنج زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه ترجیح اعمال مقابله ای (COPE)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری سبک‌های مقابله‌ای

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *