بهترین پرسشنامه های شخصیت جهان

بهترین پرسشنامه های شخصیت جهان را بشناسید

در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین پرسشنامه های شخصیت جهان آشنا کنیم. از زمانی که بقراط در حدود ۴۶۰ سال قبل از میلاد انسان‌ها را دارای شخصیت‌های مختلفی دانست، تلاش برای سنجش و شناخت شخصیت انسان آغاز شد. وی چهار ویژگی شخصیتی را برای اولین با تعیین نمود.

روانشناسان و عموم مردم نیز علاقه بسیار زیادی به شناخت شخصیت دارند و به همین دلیل بهترین پرسشنامه‌های روانشناسی همواره در حوزه شخصیت بوده است. موسسه ایران تحقیق که در زمینه طراحی و انتشار پرسشنامه به خصوص پرسشنامه روانشناسی فعالیت دارد، این مقاله را به نقل از وب سایت معتبر ورک‌استایل برای مخاطبان خود آماده نموده است. با ما همراه باشید.

بهترین پرسشنامه های شخصیت جهان

۱- پرسشنامه شخصیتی مایرز-بریگز (MBTI)

کاترین بریگز و ایزابل مایرز دو روانشناسی بودند که بااستفاده از مفاهیم روانشناسی یونگ شروع به طراحی این پرسشنامه کردند. در حال حاضر پرسشنامه شخصیتی مایرز و بریگز مشهورترین پرسشنامه شخصیتی در جهان است. در این پرسشنامه که شامل ۸۷ سوال است با ترکیب چهار کنش یا فعالیت روان انسان که شامل تفکر، احساس، ادراک و الهام هستند، ۱۶ تیپ شخصیتی به دست می‌آید. اگرچه این پرسشنامه در درجه اول برای استفاده در موقعیت‌های شغلی ساخته شده بود، اما امروز به صورت گسترده برای شناخت ابعاد شخصیتی افراد به کار می‌رود.

+ آشنایی بیشتر و دریافت پرسشنامه شخصیتی مایرز-بریگز

۲- پرسشنامه شخصیت هگزاکو (HEXACO-PI-R)

مدل هگزاکو از جمله مدل‌های جدید در روانشناسی شخصیت است که برمبنای مدل پنج عاملی شخصیت توسعه یافته است. در این نظریه شخصیت دارای شش بعد است و هگزاکو برگرفته از حرف اول این شش بعد می‌باشد که عبارتند از: تواضع (H)، تهییج پذیری (E)، برون‌گرایی (X)، دلپذیری یا توافق (A)، با وجدان بودن (C) و گشودگی به تجربه (O). این پرسشنامه دارای ۱۰۰ سوال، شش بعد و ۲۵ زیرمقیاس است و به دلیل همسویی با مدل پنج عاملی شخصیت به سرعت محبوب شده است.

+ آشنایی بیشتر و دریافت پرسشنامه شخصیت هگزاکو

بهترین پرسشنامه های شخصیت جهان - پرسشنامه شخصیت هگزاکو (HEXACO-PI-R)

۳- پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو (NEO-PI-R)

مدل پنج عاملی شخصیت که در سال ۱۹۸۵ توسط مک کری و کاستا معرفی شد، یکی از مدل‌های پرنفوذ و محبوب در حوزه روانشناسی شخصیت است. این مدل در طول سال‌های طولانی در هزاران پژوهش بررسی شده و مورد تایید قرار گرفته است. مک کری و کاستا در سال ۱۹۹۷ براساس مدل پنج عاملی خود پرسشنامه ۲۴۰ سوالی نئو را طراحی کردند. این پرسشنامه شامل پنج بعد اصلی برون‌گرایی، تطابق‌پذیری، وظیفه‌شناسی، روان رنجوری و گشودگی نسبت به پذیرش تجربه می‌باشد. همچنین نسخه‌های کوتاه شده بسیاری برای این پرسشنامه تهیه شده است که مشهورترین آن‌ها نسخه ۶۰ سوالی آن می‌باشد.

+ آشنایی بیشتر و دریافت فرم ۲۴۰ سوالی پرسشنامه نئو

+ آشنایی بیشتر و دریافت فرم ۶۰ سوالی پرسشنامه نئو

۴- آزمون تشخیص شخصیت اینیاگرام (RHETI)

آزمون شخصیتی اینیاگرام توسط دو روانشناس به نام‌های هادسون و ریز در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ ساخته شده است. اینیاگرام در لغت از دو کلمه یونانی Ennea به معنای عدد ۹ و Gram به معنای شکل تشکیل شده است. درواقع این مفهوم معرف تیپ‌­های ۹ گانه شخصیتی است و براساس کارهای نظریه پردازان متعددی شکل گرفته است. پایه گذار اولیه این نظریه یک روانشناس روسی به نام گورجیف بود و روانپزشک آمریکایی با نام نارانجو در دهه ۱۹۷۰ نیز نقش زیادی در گسترش این نظریه داشت. پرسشنامه اینیاگرام دارای ۱۴۴ سوال و ۹ تیپ شخصیتی است و در سال‌های اخیر استفاده از آن گسترش زیادی یافته است.

+ آشنایی بیشتر و دریافت آزمون تشخیص شخصیت اینیاگرام

۵- پرسشنامه چند محوری بالینی میلون نسخه سوم (MCMI-III) 

این پرسشنامه اگرچه برای سنجش شخصیت طراحی نشده است، اما در زمینه سنجش اختلالات و مشکلات شخصیتی کاربرد بسیار زیادی دارد. آزمون میلون براساس نظریه تئودور میلون که در اواخر دهه ۶۰ میلادی ارائه شد ساخته شده است و از زمان انتشار تاکنون دوبار مورد تجدید نظر قرار گرفته است. این آزمون دارای ۱۷۵ سوال است و ۲۸ مقیاس جداگانه را ارائه می‌دهد. استفاده از این پرسشنامه سبب ارائه یک تفسیر بسیار دقیق از مشکلات شخصیی افراد می‌شود.

+ آشنایی بیشتر و دریافت پرسشنامه چند محوری بالینی میلون

1 پاسخ
  1. داود رضایی
    داود رضایی گفته:

    من از پرسشنامه مایرز بریگز که از شما خریدم استفاده کردم. به جرات می گویم نه تنها در بین پرسشنامه های شخصیت بلکه همه پرسشنامه ها بهترین است. این پرسشنامه اطلاعات کاملی درباره شما و ویژگی های شخصیتی شما ارائه میدهد و در زمانی انتخاب شغل نظیر ندارد. پرسشنامه های خوب دیگری هم هستند اما مایرز بریگز واقعا خیلی عالیه. امیدوارم نرم افزارش رو هم درست کنید.

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *