سکته مغزی چیست؟

سکته مغزی چیست؟

اگر نمی‌دانید سکته مغزی چیست، ناراحت نباشید، شما تنها نیستید. بیش‌تر مردم چیزهای زیادی راجع به سکتۀ مغزی نمی‌دانند. با این حال، به احتمال قوی دوست، عضوی از خانواده یا آشنایی در اطراف خود دارید که سکتۀ مغزی را تجربه کند. بنابراین، ممکن است بخواهید بدانید که چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد و این‌که واقعاً سکتۀ مغزی چیست؟ سکتۀ مغزی یک آسیب در منطقه‌ای از مغز است. آسیب مغزی وقتی رخ می‌دهد که جریان خون در اثر یک لختۀ خونی یا خونریزی در مغز، دچار اختلال می‌شود.

۱- علایم سکته مغزی

علائم سکتۀ مغزی بسیار است. دلیل این‌که یک سکتۀ مغزی علائم متعددی را در بر دارد این است که مغز کارکردهای بسیار زیادی از بدن‌مان را کنترل می‌کند. از آنجائی که سکتۀ مغزی می‌تواند هر بخشی از مغزمان را تحت تأثیر قرار دهد، پس در هر کدام از قسمت‌های مغز که کارکرد نرمال دارد، مشکل ایجاد می‌کند. یک سکتۀ مغزی می‌تواند ترکیبی از مشکلات زیر را سبب شود: از دست دادن بینایی، تاری دید، تکلم بریده، صورت کج‌شده، باز و یا بسته نشدن پلک، ضعف بازوان یا پاها، کرختی یا سوزش، سردردهای متعدد، سرگیجۀ شدید، عدم تعادل، گیجی و سردرگمی و سنکوپ.

۲- افراد در معرض خطر سکته مغزی

سکتۀ مغزی معمولاً افراد بالای ۶۵ سال را مبتلا می‌سازد اما می‌تواند در سنین کم‌تر نیز رخ دهد. این عارضه می‌تواند برای بزرگسالان، زنان باردار، نوجوانان، کودکان و حتی نوزدان رخ دهد.

۳- زندگی پس از سکتۀ مغزی چگونه خواهد بود؟

این موضوع بستگی به بزرگ یا کوچک بودن سکته دارد. یک سکتۀ مغزی بسته به بخشی از مغز که درگیر شده است، می‌تواند بسیار متفاوت باشد. بنابراین، شخصی که از سکتۀ مغزی جان به در برده ممکن می‌تواند با توجه به بزرگی و بخشی از مغز که درگیر شده، مشکلی کم و یا زیاد در کارکردهای زندگی روزانه داشته باشد. معلولیت‌های مختلفی پس از سکتۀ مغزی به‌وجود می‌آیند که عبارت‌اند از: از دست دادن بینایی، مشکلات بلغ، از دست دادن کنترل مثانه (بی‌اختیاری ادرار)، مشکل در رانندگی، تشنج و سردردهای متعدد.

سکته مغزی چیست؟

۴- درمان سکته مغزی

در حال حاضر هیچ دارویی نیست که بتواند آسیب مغزی حاصل از یک سکتۀ مغزی را رفع کند. از آنجائی‌که سکتۀ مغزی یک شرایط اورژانسی است، هیچ راه‌حل جاودیی برای رهایی از آن وجود ندارد، اما راه‌های زیادی هستند که پزشکان و تیم مراقبت‌های بهداشتی می‌توانند آسیب‌ مغزی حاصل از آن را کاهش دهند. اما بیش‌ترین اثربخشی آن‌ها زمانی است که مدت کوتاهی پس از حادث شدن سکتۀ مغزی مورد استفاده قرار گیرند. از این رو مهم است که توجه و مراقبت‌های پزشکی، بی‌درنگ صورت پذیرند. آموختن راجع به علائم سکتۀ مغزی می‌تواند در این راه بسیار مؤثر باشد. قبل از امتحان هر نوع درمان جدید یا غیرمعمول، از موثق بودن منبع آن اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر، بازتوان‌ بخشی و درمان فیزیکی بهترین روش‌های به حداکثر رساندن بهبودی پس از سکتۀ مغزی هستند.

۵- پیشگیری از سکته مغزی

در سال‌های اخیر که دلایل سکتۀ مغزی مشخص شده‌اند، پیشگیری بسیار مؤثر بوده است. روش‌های زیادی برای پیشگیری از سکتۀ مغزی وجود دارد. تغذیۀ سالم، ورزش و مراقبت از مغز با جلوگیری از وارد شدن آسیب به آن، بهترین روش‌ها برای جلوگیری از سکتۀ مغزی هستند.

۶- کمک به شخص مبتلا

اگر می‌دانید که کسی سکتۀ مغزی کرده است، می‌توانید به آسان‌تر شدن زندگی‌اش کمک کنید. سعی کنید در این مورد بیش‌تر مطالعه کنید. شما باید بتوانید علایم سکته مغزی را به خوبی بشناسید تا در مواقع مورد نیاز افراد مبتلا را سریعاً به مراکز درمانی منتقل کنید.

ما را محبوب کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *