فهرست علایم بالینی SCL-90-R

فهرست علایم بالینی SCL-90-R

اختلال روانی یا بیماری روانی یک الگوی رفتاری و روان‌شناختی است که در یک فرد اتفاق می‌افتد و همراه با آشفتگی در کارکرد ناشی از یک اختلال بیولوژیک، اجتماعی، روان‌شناختی، ژنتیک، فیزیکی یا شیمیایی است. اختلال روانی بر حسب شدت انحراف از محدوده طبیعی سنجیده می‌شود. فهرست علایم بالینی SCL-90-R یا فهرست علایم روانی SCL-90-R از ابزارهای پراستفاده برای سنجش علایم بالینی اختلالات روانپزشکی است. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی فهرست علایم بالینی SCL-90-R 

فهرست علایم بالینی SCL-90-R که پرسشنامه سنجش علایم روانی نیز خوانده می‌شود و معادل انگلیسی آن Symptom Checklist-90-Revised است نخستین بار توسط دراگتیس، لیپمن و کوی در سال ۱۹۷۳ ساخته شد و سپس مورد تجدیدنظر قرار گرفت. فهرست علایم بالینی SCL-90-R  یک سیاهه خودسنجی  روان‌پزشکی است. پاسخ‌دهندگان به ۹۰ سوال در طیف لیکرت ۵ درجه‌ای پاسخ می‌دهند. این مقیاس شامل ۹ بعد است که عبارتند از: بدنی‌سازی (۱۲ ماده)؛ وسواس- جبری (۱۰ ماده)؛ حساسیت بین‌فردی (۹ ماده)؛ افسردگی (۱۳ ماده)؛ اضطراب (۱۰ ماده)؛ خصومت (۶ ماده)؛ اضطراب مرضی (۷ ماده)؛ افکار پارانوئیدی (۶ ماده)؛ روان‌پریشی (۱۰ ماده)؛ و ۷ ماده اضافی که جزء هیچ‌یک از ابعاد نه‌گانه قرار نمی‌گیرند و برخی از آن‌ها اختلال در خواب و میل جنسی را اندازه‌گیری می‌کنند. فهرست علایم بالینی SCL-90-R در بسیاری از مطالعات به عنوان یک شاخص مختصر سلامت روان استفاده شده است.

نمره گذاری فهرست علایم بالینی SCL-90-R

نمره گذاری کامل فهرست علایم بالینی SCL-90-R توسط موسسه ایران تحقیق آماده شده است. در این فایل نمره زیرمقیاس‌ها و نمرات برش به صورت کامل توضیح داده شده‌اند.

خرید و دانلود فهرست علایم بالینی SCL-90-R

شما با خرید و دانلود فهرست علایم بالینی SCL-90-R از سایت ایران تحقیق از مزایای زیر استفاده خواهید نمود:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- ارائه نمره گذاری کامل به همراه زیرمقیاس‌ها و نمره برش

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با رفرنس معتبر

۵- سابقه و تاریخچه کامل ساخت پرسشنامه

۶- مرور نظری متغیر بیماری روانی

۷- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *