پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

ازجمله مهم‌ترین عواملی که تعیین‌کننده شخصیت فرد در بزرگ‌سالی است رابطه او با مراقب یا مادرش است. وجود یا عدم وجود این رابطه و همچنین چگونگی و کیفیت این رابطه بین نوزاد و مراقب او موردتوجه بسیاری از روانکاوان و روان‌شناسانی نظیر فروید، سالیوان، اریکسون و… قرارگرفته است که دراین‌بین بالبی به‌طور منظم و منسجم به مطالعه و بررسی این رابطه تحت عنوان دلبستگی پرداخته است. در روان‌شناسی رشد، پیوند هیجانی بین نوزاد و مادر یا جانشین مادر دلبستگی نامیده می‌شود. بالبی معتقد است که این پیوند‌های هیجانی متقابل، منجر به نزدیکی مادر و کودک می‌گردند و نخستین تجلیات دلبستگی پدیدار می‌گردند. هازان و شیور سبک دلبستگی را سه دسته ایمن، اجتنابی و دوسوگرا قرار می‌دهند بطوریکه کودکان ایمن کمتر از کودکان ناایمن رفتارهای منفی و ناسازگاری دارند و در ارتباط با همسالان، پرشورتر، گرم‌تر، مقاوم‌تر و همراه‌ترند. آنها با افراد غریبه راحت‌تر هستند، تصویر مثبت‌تری از خوددارند و مربیان‌شان آنها را به خود متکی‌تر، کاردان‌تر و مستقل ارزیابی می‌کنند. پژوهش‌های زیادی که در راستای آزمودن نظریه دلبستگی انجام‌شده است برای اکثر نکات کلیدی این نظریه حمایت پژوهشی به عمل‌آورده‌اند. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان در نوجوانان (IPPA-R) توسط آرمسدن و گرینبرگ در سال ۱۹۸۷ برای سنجش دلبستگی به‌صورت خود گزارش دهی بانام خزانه دلبستگی والدینی و همسالانی ایجاد نمودند که به سنجش امنیت روان‌شناختی که از داشتن ارتباط با افراد معینی حاصل می‌گردد، می‌پردازد. گالون و رابینسون  در سال ۲۰۰۵ این پرسشنامه را مورد برسی مجدد قرار داد. وی مدل تجدیدنظر شده این پرسشنامه را در دو نمونه از نوجوانان، ۹ تا ۱۱ ساله و ۱۴ و ۱۵ ساله اجرا کرد و درنهایت به این نتیجه رسید که این پرسشنامه برای جمعیت سنی از ۹ تا ۱۵ سال مناسب است. این پرسشنامه دو نسخه دارد که یک نسخه ۲۸ سؤالی برای سنجش دلبستگی به والدین و یک نسخه ۲۵ سؤالی برای سنجش دلبستگی به دوستان است. هر دو نسخه درمجموع سه زیرمقیاس اعتماد، بیگانگی و ارتباط را موردسنجش قرار می‌دهند.

 

نمره‌گذاری پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه دلبستگی به والدین و همسالان (IPPA-R)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری دلبستگی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *