پرسشنامه درد مک گیل (MPQ)

درد یکی از پیچیده‌ترین فرایندهای بدن انسان است که ابعاد مختلف جسمی و روانشناختی دارد. سنجش و ثبت درد یکی از مشکلات قدیمی در حوزه سلامت محسوب می‌گردد. یکی از ابزارهایی که برای سنجش درد طراحی شده است مقیاس درد مک گیل (MPQ) است که در صدها پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.

معرفی مقیاس درد مک گیل (MPQ)

پرسشنامه درد مک گیل (MPQ) در سال ۱۹۹۷ توسط ملزاک ساخته شد و  دارای ۲۰ مجموعه عبارت است و هدف آن سنجش درک افراد از درد از ابعاد مختلف درد (چهار بعد ادراک حسی درد، ادراک عاطفی درد، ادراک ارزیابی درد، و دردهای متنوع و گوناگون) می‌باشد. پرسشنامه درد مک گیل از برجسته‌ترین ابزارهای اندازه‌گیری درد است که برای اولین توسط ملزاک و بر روی ۲۹۷ بیمار که از انواع مختلف دردها رنج می‌برده‌اند مورد استفاده قرار گرفت. نسخه اصلاح شده پرسشنامه درد مک گیل SF-MPQ نیز توسط ملزاک و همکاران برای یک اقدام کوتاه اما مفید در زمینه درد ساخته شد که در ۲۵۰ مطالعه بکار گرفته شده است. پرسشنامه درد مک گیل شامل دو عامل مستقل است: یکی تحت عنوان دردحسی که توصیف کننده تجربه درد در فرد و دیگری درد عاطفی که تشریح تاثیر احساسی از تجربه درد را نشان می‌دهد.

نمره گذاری پرسشنامه درد مک گیل (MPQ)

همکاران ما در موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده سازی نمره گذاری کامل پرسشنامه درد مک گیل (MPQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره گذاری هر یک از ۲۰ ماده پرسشنامه، در نهایت چهار زیرمقیاس نیز قابل محاسبه است که عبارتند از: زیرمقیاس ادراک حسی درد، زیرمقیاس ادراک عاطفی درد، زیرمقیاس ادراک ارزیابی درد و زیرمقیاس دردهای متنوع و گوناگون.

خرید و دانلود پرسشنامه درد مک گیل (MPQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه درد مک گیل (MPQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

 ۲- دریافت فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو

 ۳- پایایی و روایی ایرانی و خارجی پرسشنامه با رفرنس معتبر

 ۴- نمره‌گذاری کامل پرسشنامه درد مک گیل (MPQ)

 ۵- سابقه و تاریخچه ساخت پرسشنامه درد مک گیل (MPQ)

 ۶- پاسخگویی سریع به سوالات شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *