تاریخچه الزویر و خدمات آن

الزویر و سانس دایرکت (تاریخچه)

آقای لوئیس الزویر در سال ۱۵۸۰ میلادی در هلند یک چاپخانه خانوادگی را تأسیس کرد و نام آن را الزویر (Elsevier) گذاشت. ۳۰۰ سال بعد یعنی در سال ۱۸۸۰ این چاپخانه به شکل یک شرکت در هلند شروع به کار کرد و فعالیت‌های خود را رسمی کرد. هم اکنون مقر اصلی این انتشارات در شهر آمستردام هلند قرار دارد و این کشور تبدیل به یکی از دو قطب بزرگ علمی در کنار ISI (در آمریکا) شده است.

هم اکنون شرکت الزویر بیش از ۷۰۰۰ کارمند در ۲۴ کشور دنیا دارد و به حدود ۳۰ میلیون دانشمند، دانشجو و متخصص خدمات ارائه می‌دهد. همچنین ۶۰۰ هزار نویسنده با این شرکت و موسسه بزرگ همکاری می‌کنند. در حال حاضر این انتشارات در حدود ۲۷۰۰ مجله را منتشر می‌کند و تاکنون بیش از ۲۰ هزار کتاب که از برجسته ترین کتب علمی جهان هستند منتشر کرده است.

آرم الزویر

در آرم الزویر که یکی از معروفترین تصاویر دنیا شده است پیرمردی مشاهده می‌شود که در حال چیدن انگور از یک تاک است که این تاک به دور یک درخت نارون پیچسده است. در بخش دیگر تصویر نوشته‌ای مشاهده می‌شود که به معنی “تنها نه” است. در تاریخچه رسمی الزویر آمده است که این تصویر نشانگر رابطه ناشر و محقق است. درخت نارون نماد ناشر است که باید یک حمایت مستحکم برای تاک که نماد محقق است ایجاد کند تا میوه تولید شود.

الزویر

زیرمجموعه‌های الزویر

الزویر در سال‌های بعد از آغاز رسمی فعالیت‌های خود گسترش بسیار زیادی داشته است. هم اکنون این شرکت دارای زیر مجموعه‌های بسیاری است که از جمله آن‌های می‌توان به سانس دایرکت و اسکوپوس اشاره کرد. 

ساینس دایرکت

همانگونه که اشاره شد الزویر و ساینس دایرکت در واقع رابطه کل و جزء دارند و ساینس دایرکت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت الزویر است. این بانک اطلاعاتی حاوی بیش از ۱۱ میلیون مقاله کامل و فصل کتاب است و هر ساله تقریباً نیم میلیون مقاله و فصل کتاب به آن افزوده می‌شود. حدود ۲۵ درصد از تولیدات علمی دنیا توسط الزویر انجام می‌گیرد و این تولیدات در سایت ساینس دایرکت عرضه می‌گردد. در حال حاضر در بیشتر رشته‌ها از جمله علوم پایه، روانشناسی، آموزش، سیاست، فیزیک، حقوق، مهندسی کامپیوتر و بسیاری از رشته‌های دیگر در سایت ساینس دایرکت ده‌ها مجله به چاپ می‌رسد.

ساینس دایرکت

اسکوپوس

در سال ۲۰۰۴ شرکت الزویر با همکاری ۲۱ موسسه از سرتاسر جهان اقدام به راه‌اندازی اسکوپوس گرفت. اسکوپوس را می‌توان به نوعی رقیت تامسون رویترز دانست. هدف این موسسه تعیین کیفیت مقالات، برترین کشورهای از نظر تولید علمی، نشریات معتبر، و بررسی موسسات علمی و دانشمندان است. همچنین این موسسه به بررسی تعداد استنادات و ارائه چکیده مقالات می‌‌پردازد. در حال حاضر اسکوپوس حدود ۱۸۵۰۰ مجله را از ۵ هزار انتشارات بین‌المللی نمایه می‌کند.اسکوپوس

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *