آشنایی با پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (Islamic World Science Citation Center) که به اختصار ISC خوانده می‌شود در سال ۲۰۰۷ در نهمین مجمع عمومی وزاری آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در رباط مراکش به تصویب رسید.

همچنین در نشست وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی در باکو در سال ۲۰۰۸ پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به تصویب رسید و در نهایت با موافقت قطعی شورای گسترش وزارت علوم با تأسیس ISC در سال ۱۳۸۷ این موسسه به طور رسمی شروع به کار کرد. بنابراین ایران سومین کشور دنیا بعد از هلند (Scopus) و آمریکا (ISI) بود که تولید نظام استنادی را آغاز کرد.

وظایف و کارکردهای پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)

پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از بدو تأسیس در پی بهبود نظام استنادی کشورهای اسلامی بوده است. از جمله وظایف این نهاد عبارتند از:

تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی: این تجزیه و تحلیل بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر صورت می‌گیرد.

پوشش زبانی تمامی کشورهای اسلامی: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام هم اکنون زبان های فرانسه، عربی، انگلیسی و فارسی را پوشش می‌دهد. همچنین زبان‌های ترکی، مالزیایی و اندونزیایی نیز در دستور کار مقامات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار دارند.

ارائه فهرست نشریات معتبر: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به بررسی و تصویب نشریاتی می‌پردازد که با عنوان ISC شناخته می‌شوند و در سال‌های اخیر از اقبال خوبی بین دانشگاهیان برخوردار شده‌اند. هم اکنون ۱۱۶۹ مجله فارسی، ۹۷۵ مجله انگلیسی و ۶۰۰ مجله عربی در فهرست نشریات معتبر موسسه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار گرفته‌اند.

نمایه سازی مقالات: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درصدد است که یک بانک اطلاعاتی قوی در زمینه مجلات جهان اسلام گردآوری نموده و امکان دسترسی به مقالات کامل را فراهم آورد. هم اکنون این موسسه ۶۳۵۰۰ رکورد از مقاله های علمی را در بر می‌گیرد.

توجه جدی به علوم انسانی: یکی از وظایفی که برای این موسسه مقرر شده است تشویق و جهت دهی به پژوهشی‌های علوم انسانی است. همچنین در یکی از بندهای سیاست‌های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ایجاد فرصت و تقویت روح نوآوری در علوم انسانی ذکر شده است.

معرفی دانشمندان برتر: معرفی پرتألیف‌ترین و پراستنادترین دانشمندان جهان اسلام نیز جزو و ظایف این موسسه است.

اعتبار مجلات ISC

هم اکنون لیست مجلات ISC در میان دانشگاهیان ایران بسیار مقبول واقع شده است. دانشجویان در برخی موارد دغدغه این موضوع را دارند که ممکن است مقالات ISC آن‌ها در مصاحبه دکتری یا جذب هیئت علمی موثر واقع نشود در حالی که اینچنین نیست و اساتید دانشگاه‌ها این مقالات را دارای اعتبار می‌دانند.

برای دریافت لیست نشریات معتبر فارسی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام به این صفحه مراجعه نمایید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *