دستور recode یا کدگذاری مجدد (آموزش SPSS: جلسه سوم)

کامل‌ترین بسته آموزش SPSS را از اینجا دریافت کنید.

recode یا کدگذاری مجدد

دستور recode یا کدگذاری مجدد  یکی از دستورات پرکاربرد در SPSS محسوب می‌شود و کاربردهای زیادی برای شما دارد. شما قبل از انجام تحلیل آماری باید داده‌های خود را با این دستور اصلاح کرده و گاهی اوقات نوع نمره‌گذاری را در آن تغییر دهید.

این دستور در سه مورد کاربرد بسیاری دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌گردد:

تغییر داده‌های فاصله‌ای به ترتیبی: برای مثال فرض کنید شما سن تعدادی از افراد را در SPSS وارد کرده اید و برای مثال اعداد ۲۵، ۲۶، ۵۳ و … برای سن وارد کرده‌اید. حالا می‌خواهید که سن افراد را به چند طبقه برای مثال از ۲۰ تا ۳۰ و از ۳۰ تا ۴۰ تقسیم نمایید. در این حالت از این گزینه برای کدگذاری مجدد استفاده می‌شود.

نکته مهم: سعی کنید تا آنجا که ممکن است داده‌های خود را به شکل فاصله‌ای گردآوری و در SPSS وارد نمایید. چون داده‌های فاصله‌ای قابل تبدیل به داده‌های ترتیبی هستند ولی برعکس آن امکانپذیر نیست.

تغییر نمره‌گذاری متغیرهای موجود: برای مثال فرض کنید شما پرسشنامه‌ای دارید که سه گزینه دارد. حالا می‌خواهید برای گزینه ۱ نمره ۱۰۰، گزینه ۲ نمره ۷۵ و گزینه ۳ نمره ۵۰ را وارد کنید. در این صورت از این گزینه استفاده می‌کنیم.

معکوس کردن نمرات: در برخی پرسشنامه‌ها تعدادی از سوالات به صورت وارونه نمره‌گذاری می‌شوند. مثلا تمام سوالات از ۱ تا ۵ نمره‌گذاری می‌شوند اما سه سوال از ۵ تا ۱ نمره‌گذاری می‌شوند. در این صورت از این گزینه برای معکوس کردن نمرات استفاده می‌کنید.

انواع دستور recode یا کدگذاری مجدد

در نرم افزار SPSS دو نوع حالت برای این نوع دستور در نظر گرفته شده است:

recode یا کدگذاری مجدد بر روی متغیرهای موجود (Recode into same variables): اگر می‌خواهید تغییراتی که در یک نمره انجام می‌دهید بر روی همان نمره اعمال شود از این گزینه استفاده کنید. به عبارت دیگر نمرات قبلی شما پاک شده و نمرات فعلی جایگزین آن خواهد شد.

نکته مهم: با اجرای این دستور نمرات قبلی شما از بین خواهد رفت و نمرات جدید به جای نمرات قبلی خواهد نشست. بنابراین توصیه ما این است که از گزینه بعدی استفاده نمایید.

recode یا کدگذاری مجدد با ساخت متغیر جدید (Recode into Different variables): در این حالت داده‌های قبلی شما باقی خواهد ماند و با اضافه شدن یک ستون جدید در SPSS داده‌های جدید ایجاد خواهد شد. توصیه ما استفاده از این گزینه است.

اجرای Recode یا کدگذاری مجدد

۱- به مسیر Transform < Recode into same variables بروید.

آموزش SPSS

۲- متغیر مورد نظر خود را در کادر Numeric Variables وارد کنید و گزینه Old and new values را بزنید.

آموزش SPSS

۳-در این صفحه باید عدد اول را وارد کنید و عدد جدید را که می‌خواهید به جای عدد قبلی بنشیند را در قسمت New values وارد کنید.

آموزش SPSS

 

نکته: recode یا کدگذاری مجدد با ساخت متغیر جدید (Recode into Different variables) نیز مشابه همین فرایند را دارد و فقط باید در مرحله اول یک نام به متغیر بدهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *