تلفیق DEA و AHP با شبیه سازی کامپیوتر برای بهینه سازی و بهبود سیستم ریلی

Integration of DEA and AHP with computer simulation for railway system improvement and optimization

تاریخ: ۲۰۰۸

پایگاه: الزویر

لینک دانلود اصل مقاله

OK

نام مجله: Applied Mathematics and Computation

قیمت: ۱۵۰,۰۰۰ ریال

تعداد صفحات انگلیسی: ۱۱

تعداد صفحات فارسی: ۱۷

کد: ۴۰۰۹۶

چکیده فارسی

این مقایسه یک شبیه‌سازی تلفیقی، آنالیز چندمتغیری و آنالیز تصمیم متعدد را برای بهینه‌سازی و بهبود سیستم ریلی نشان می‌دهد. پیشتر، این مدل تلفیقی بر اساس آنالیز پوشش اطلاعات (DEA) و جریان سلسله مراتب تحصیلی (AHP) می‌باشد که با شبیه‌سازی کامپیوتری تلفیق شده است. مدل شبیه‌سازی تلفیقی AHP ,DEA را می‌توان برای انتخاب جایگزین‌های مناسب از طریق مدنظر قرار دادن ورودی‌ها و خروجی‌های کیفی و کمی بکار برود. اول، شبیه‌سازی کامپیوتری برای بررسی مدل و اعتباردهی سیستم مورد استفاده بکار می‌رود. دوم، متدولوژی AHP اهمیت معیارهای کمی را تعیین می‌کند. نهایتا، مدل DEA برای حل مدل چندمنظوره جهت شناسایی بهترین جایگزین و نیز شناسایی مکانیزم بهینه‌ساز سیستم جاری بکار می‌رود. زبان بصری SLAM برای توسعه مدل شبیه‌سازی سیستم ریلی مورد استفاده قرار گرفت، هدف مدل شبیه‌سازی افزایش اعتبار مرتبط با جدول زمانی ترن‌های مسافری، کاهش میانگین زمان مسافرت قطارهای مسافری و نیز کاهش میانگین زمان ترن‌های باری است. بعلاوه، برای ارزیابی چندمتغیر، جایگزین‌ها توسط DEA فاکتورهای ایمنی و هزینه‌ای مشتق می‌شوند. یک آنالیز AHP مورد بررسی قرار گرفت. مطالعات قبل از شبیه‌سازی و DEA مبتنی بر متغیرهای کمی برای شناسایی موثرترین سناریوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات قبل از شبیه‌سازی و DEA مبتنی بر متغیرهای کمی برای شناسایی موثرترین سناریوها استفاده می‌شود، در حالیکه این مطالعات به بررسی متغیرهای کمی و کیفی برای ارزیابی کارآمدی عملکرد بهینه توسط تلفیق شبیه‌سازی به DEA و AHP می‌پردازد. چنین چیزی برای سیستم‌ها جاییکه برخی روش‌های اجرای آنها کمی است بسیار مهم است مثل سیستم‌های تولید و ریلی.

چکیده انگلیسی

This paper presents an integrated simulation, multivariate analysis and multiple decision analysis for railway system improvement and optimization. Furthermore, the integrated model is based on data envelopment analysis (DEA) and analytical hierarchy process (AHP) that is integrated with computer simulation [24]. The integrated DEA and AHP simulation model can be used for selecting optimum alternatives by considering multiple quantitative and qualitative inputs and outputs. First, computer simulation is used to model verify and validate the system being studied. Second, AHP methodology determines the weight of any qualitative criteria (input or outputs). Finally, the DEA model is used to solve the multi-objective model to identify the best alternative(s) and also to identify the mechanism to optimize current system. An 800-km train route system was selected as the case of this study. Visual SLAM language was used to develop the simulation model of the railway system. The objective of simulation model is to increase reliability related to the time table of the passenger trains, to decrease average traverse time of passenger trains and to decrease average traverse time of cargo trains. In addition, for multivariate assessment of the alternatives by DEA, safety and cost factors are derived and considered from an AHP analysis. Previous studies use simulation and DEA based on quantitative variables for identification of the most efficient scenarios, while this study considers both quantitative and qualitative variables for efficiency assessment and performance optimization by integration of simulation, DEA and AHP. This is quite important for systems where some of their performance measures are qualitative such as railway and production systems

مشخصات استنادی

Azadeh, A., Ghaderi, S. F., & Izadbakhsh, H. (2008). Integration of DEA and AHP with computer simulation for railway system improvement and optimization. Applied Mathematics and Computation, 195(2), 775-785

دانلود اصل مقاله

10002iconویژگی‌های مقاله تلفیق DEA و AHP با شبیه سازی کامپیوتر برای بهینه سازی و بهبود سیستم ریلی

مقاله “تلفیق DEA و AHP با شبیه سازی کامپیوتر برای بهینه سازی و بهبود سیستم ریلی” در سال ۲۰۰۸ در مجله Applied Mathematics and Computation چاپ شده و در پایگاه اطلاعاتی الزویر نمایه شده است. این مقاله به بررسی مقایسه یک شبیه‌سازی تلفیقی، آنالیز چندمتغیری و آنالیز تصمیم متعدد را برای بهینه‌سازی و بهبود سیستم ریلی، آنالیز پوشش اطلاعات (DEA) و جریان سلسله مراتب تحصیلی (AHP) پرداخته است. همچنین براساس اطلاعات پایگاه اطلاعاتی گوگل اسکولار این مقاله ۷۹ بار مورد استناد قرار گرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *