مشکلاتی که موسیقی می تواند حل کند

مشکلاتی که موسیقی می تواند حل کند

این روزها موسیقی در زندگی همه افراد وارد شده است. موسیقی می‌تواند وقت‌هایی که غمگین هستید به شما انرژی بدهد، می‌تواند سبب شود که مثل دیوانه‌ها برقصید! و یا بعضی وقت‌ها که نیاز دارید از این دنیا دور باشید، شما را در خود غرق کند. اما علاوه بر این‌ها، موسیقی استفاده‌های علمی بسیار زیادی نیز دارد. شاید تا به حال اصطلاح “اثر موزارت” را شنیده باشید. پخش موسیقی‌های موزارت (موسیقیدان آلمانی) سبب افزایش هوش کودکان می‌شود. همچنین بیماران مبتلا به زوال عقل با گوش دادن به موسیقی‌های قدیمی مورد علاقه خود بهبود می‌یابند. یک متخصص مغز و اعصاب می‌گوید:

موسیقی سبب فراخوانی هیجانات می‌شود، و هیجانات می‌توانند با خود خاطرات و حافظه را به همراه داشته باشند.

در زیر به برخی از فواید موسیقی اشاره شده است:

۱- وزن کم نوزاد در هنگام تولد: نوزادانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند معمولاً در بیمارستان‌های پیشرفته بستری می‌شوند تا وزن و توانایی بیشتری به دست آورند. برای تسهیل این روند بسیاری از بیمارستان‌ها از موسیقی استفاده می‌کنند. یک گروه از پژوهشگران کانادایی دریافتند که پخش موسیقی برای این نوزادان زودرس می‌تواند سبب کاهش احساس درد و بهبود عادت‌های تغذیه آنان شود و این‌ها به نوبه خود سبب تسریع بهبودی آن‌ها خواهد شد. محققان همچنین دریافتند که پخش موسیقی موزارت (موسیقیدان آلمانی) باعث کاهش مصرف انرژی و به تبع آن افزایش وزن در این نوزادان زودرس می‌شود.

موسیقی

۲- گیاهان پژمرده: اگر موسیقی می‌تواند سبب بهبود نوزادان زودرس شود، آیا می‌تواند همان کار را برای گل‌های پژمرده نیز انجام دهد؟ دوروتی ریتالاک می‌گوید: بله!. او در سال ۱۹۷۳ کتابی با نام آوای موسیقی و گیاهان نوشت و در آن‌ها توضیحات کاملی درباره اثرات موسیقی بر رشد گیاهان ارائه داد. او دو گروه از گیاهان همسان را انتخاب کرد. برای یکی از آن‌های موسیقی راک پخش کرد و برای یکی دیگر یک موسیقی ملایم. نتایج شگفت انگیز بودند. در پایان این مطالعه گیاهانی که موسیقی ملایم برای آن‌ها پخش شده بود هم اندازه، کامل و سبز رنگ شده بودند و حتی به سمت منبع موسیقی خم شده بودند. اما گیاهانی که موسیقی راک گوش داده بودند اگرچه بلندتر شده بودند، اما پژمرده شده و برگ‌های خود را از دست داده بودند. همچنین آن‌ها در جهت مخالف ضبط صوت خم شده بودند.

موسیقی

۳- صدمات مغزی: حدود ۱ و نیم میلیون آمریکایی در هر سال دچار آسیب مغزی می‌شوند که از این تعداد ۹۰ هزار نفر دچار صدمات طولانی مدت حرکتی یا زبانی می‌شوند. برای درمان این مشکل محققان از موسیقی استفاده می‌کنند تا ناحیه‌ای که این دو ضایعه اتفاق می‌افتد را تحریک کنند. همچنین یک موسیقی ریتم دار که حس حرکت منظم یا رقص را برمی‌انگیزاند، برای بیماران صدمه دیده مغزی ناشی از سکته یا پارکینسون پخش می‌شود، این امر می‌تواند سبب به دست آوردن حس تعادل شود. مشابه همین، ریتم و تن موسیقی می‌تواند سبب تلفظ کلماتی شود که برخی کودکان نمی‌توانند آن‌ها را تلفظ کنند. برخی کودکان در نتیجه همین کار توانسته اند برای اولین بار صحبت کنند.

موسیقی

۴- بیدار کردن نوجوانان از خواب: بسیاری از نوجوانان از موسیقی‌های کلاسیک و قدیمی متنفراند. تحقیقات نشان داده است که اگر برای این افراد موسیقی کلاسیک پخش شود سبب سرکوبی دوپامین (ماده شیمیایی عامل لذت در مغز) می‌شود و نوجوانان را ناراحت می‌کند و آن‌ها برای به دست آوردن دوباره حس لذت و طراوات بیدار شده و سعی در فرار دارند!

موسیقی

۵- ناشنوایی: آیا موسیقی می‌تواند ناشنوایی را درمان کند؟ پاسخ شما این است: نه! اما می‌تواند جلوی ناشنوایی شما را بگیرد. یک پژوهش در آمریکا بر روی ۱۶۳ فرد مسن که ۷۴ نفر از آن‌ها نوازنده بودند انجام گرفت. نتایج نشان داد که آن‌هایی که در طول عمر خود نوازندگی کرده بودند در آزمون شنوایی نمرات بالاتری کسب کردند و حتی در محیط‌های شلوغ توانایی تشخصی صدای آن‌ها بهتر بود.

موسیقی

۶- حمله قلبی: اگرچه موسیقی می‌تواند برای افرادی که دلشان در نتیجه روابط عشقی شکسته نیز مفید باشد! اما ما با افرادی سروکار داریم که قلبشان دچار سکته شده است. موسقی می‌تواند به افرادی که در حال بهبودی از حمله قلبی، جراحی قلب، فشار خون، ضربان نامنظم قلب و کاهش اضطراب هستند کمک کند. برای پیشگیری از این بیماری‌ها، بهتر است به موسیقی‌های شاد گوش کنید که حال شما را خوب می‌کنند.

موسیقی

۷- عملکرد ورزشی ضعیف: در سال ۲۰۰۵ یک مطالعه در بریتانیا نشان داد که گوش دادن به موسیقی در طول ورزش می‌تواند عملکرد ورزشی را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. این میزان افزایش عملکرد تقریباً برابر استفاده از داروهای نیروزای غیرقانونی است. برای کسب نتیجه مناسب بهتر است در طول ورزش به موسیقی‌های با ریتم تند و در طول استراحت به موسیقی‌های آرام گوش دهید.

موسیقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *