پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

بهزیستی معنوی نقش مهمی در بهبود سلامت روانی و سازگاری اجتماعی افراد به عهده دارد. مفهوم بهزیستی معنوی از دو مولفه معنوی و بهزیستی تشکیل شده است. طبق نظر الیسون بهزیستی معنوی که یک عنصر مذهبی است نشانه ارتباط با یک قدرت برتر یعنی خدا است. بهزیستی معنوی عنصر روانی اجتماعی است و نشانه احساس فرد است از این که کیست، چه کاری و چرا انجام می‌دهد و به کجا تعلق دارد. این دو بعد در عین منفک بودن با هم تعامل و همپوشی دارند. تحقیقات نشان می‌دهد سازگاری اجتماعی، داشتن مهارت‌های مقابله‌ای قوی و انعطاف‌پذیری در مواقع استرس و بحران‌های شخصی همه با سطوح بالاتر بهزیستی معنوی ارتباط داشتند. افزون براین، برخی از مطالعات نشان دادند که میانگین نمرات بهزیستی مذهبی و معنوی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر است. ارتباط بین سلامت روان و معنویت در سال‌های اخیر مورد توجه روان‌شناسان قرار گرفته است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که معنویت در سلامت روانی و جسمی تاثیر بسزای دارد. برای مثال، جنگ و جانسون در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که معنویت تاثیر عظیمی در سلامت روانی افراد دارد. دولتیل و فارل با استفاده از مقیاس افسردگی زانگ و مقیاس اشتغال معنوی و باروهای دینی در بین بیماران مسیحی شهری به این نتیجه رسیدند که سطح افسردگی افرادی که معنویت بالایی دارند، پایین‌تر است. این مولفن بیان داشتند که شرکت در مجالس مذهبی تاثیر چندانی در میزان افسردگی افراد نداشته بلکه عاملی که افراد سالم را از افراد افسرده جدا می‌کرده باور به نیروی برتر، نیایش و داشتن رابطه با نیروی برتر بوده است.

معرفی پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

دالمن و فری پرسشنامه بهزیستی معنوی (SIWB) را در سال ۲۰۰۵ طراحی نمودند. این پرسشنامه حاوی ۱۲ سوال می‌باشد که دو زیر مقیاس خودکارآمدی و نقشه زندگی را پوشش می‌دهد.

نمره‌گذاری پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت دو زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه بهزیستی معنوی فری و دالمن (SIWB)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری بهزیستی معنوی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *