سبک زندگی

سبک زندگی خود را ارزیابی کنید: آیا شما دیرتر می میرید؟

آیا شما دیرتر می میرید؟

قطعاً همه شما درباره سبک زندگی سالم چیزهایی شنیده‌اید. افسانه‌ها و خودنمایی‌هایی که در رابطه با این نوع از زندگی وجود دارد آنقدر احمقانه و بی منطق هستند که قطعاً نیازی به استدلال درباره آن وجود ندارد. گاهاً افرادی را می‌بینیم که وقتی درباره عوارض سیگار یا غذای پرچرب با آن‌ها صحبت می‌کنید جملاتی مانند این را می‌گویند: پس چرا تا به حال نمرده‌ام؟ یا قدیمی‌تر‌ها انقدر چربی می‌خوردند اما از ما سالم‌تر بودند.

ما فرض را بر این می‌گذاریم که شما از این گونه استدلال‌ها ندارید! و فقط به خاطر تنبلی سبک زندگی خوبی ندارید. پرسشنامه زیر که به وسیله دو دانشمند بسیار مشهور یعنی اِد داینر  و رابرت بیسواس داینر تهیه شده است سبک زندگی شما را ارزیابی می‌کند. هر پاسخ “بلی” که به این پرسش‌ها بدهید به معنی این است که شما زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری خواهید داشت.

سبک زندگی

ارزیابی سبک زندگی

به هر سوال زیر پاسخ بلی یا خیر بدهید.

۱-   آیا از کشیدن سیگار اجتناب می‌کنید؟ بله/خیر

۲-   آیا از نوشیدن الکل اجتناب می‌کنید؟ بله/خیر

۳-   آیا وزن طبیعی دارید؟ بله/خیر

۴-   آیا در هنگام رانندگی صحبت کردن با تلفن همراه را کنار می‌گذارید؟ بله/خیر

۵-   آیا هر وقت که خارج از خانه هستید از کرم ضد آفتاب استفاده می‌کنید؟ بله/خیر

۶-   آیا میوه، سبزیجات و گهگاهی شکلات سیاه می‌خورید؟ بله/خیر

۷-   آیا روزانه دوز کمی از آسپرین را مصرف می‌کنید؟ بله/خیر

۸-   آیا هفته‌ایی چهار بار یا بیشتر ورزش می‌کنید؟ بله/خیر

۹-   آیا هر روز دو بار دندان‌های‌تان را با نخ دندان تمیز کرده و مسواک می‌زنید؟ بله/خیر

۱۰- آیا همیشه در هنگام رانندگی کمربند ایمنی‌تان را می‌بندید؟ بله/خیر

جواب مثبت به بیشتر این سوالات به معنی این است که شما سبک زندگی سالی دارید. اما اگر پاسخ شما به بیشتر این سوالات منفی است، به معنی این است که شما مستعد انواع بیماری‌ها و مشکلات جسمی هستید و به احتمال زیاد عمر کوتاهی خواهید داشت.

چگونه سبک زندگی‌ام را تغییر دهم؟

سبک زندگی

خوب شاید شما به برخی از این سوالات جواب منفی دادید که نشانگر ناسالم بودن سبک زندگی شماست. سوال اینجاست که چگونه می‌توانید سبک زندگی خود را به صورت علمی و مناسب تغییر دهید؟ متخصصان سلامت این روش‌ها را پیشنهاد می‌کنند:

۱- تحلیل کردن سبک زندگی فعلی‌تان: پرسش‌های بالا دید مناسبی درباره سبک زندگی فعلی‌تان به شما می‌دهد.
۲- درست کردن یک فهرست: باید یک فهرست از تغییراتی که در زندگی‌تان لازم است تهیه کنید. تهیه این فهرست امکان برنامه ریزی را به شما می‌دهد.
۳- شروع تغییر تدریجی: در این مرحله باید به صورت تدریجی شروع به تغییر سبک زندگی خود کنید. فراموش نکنید که هر بار شروع به تغییر دادن یک چیز بکنید. وقتی به ذهن‌تان می‌رسد که تغییراتی ایجاد کنید ممکن است سریع دست به کار شده و سعی در تغییر کل زندگی‌تان بکنید. این راه سبب شکست شما و در نتیجه بازماندن از تغییر خواهد شد.

ما را محبوب کنید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>