چگونه یک میلیونر شویم؟ روانشناسان پاسخ می دهند

چگونه یک میلیونر شویم؟ روانشناسان پاسخ می دهند

بسیاری از ما وقتی به زندگی یک فرد موفق و از نظر درآمدی ثروتمند نگاه می‌کنیم در می‌یابیم که استعدادها و توانایی‌های خیلی از ما مشابه و یا حتی شاید بیشتر از آنان است. قطعاً افرادی باهوش‌تر از بیل گیتس یا استیو جابز در این دنیا زندگی می‌کنند و شاید آن‌ها نیز برای خود کسب و کاری دارند اما به اندازه آن‌ها موفق نیستند.

اما روانشناسان گروهی هستند که با رویکردی متفاوت به این سوال که چگونه یک میلیونر شویم؟ می‌نگرند. اگر چه متخصصان اقتصاد و کسب و کار رهنمودهایی به منظور موفقیت کسب و کار شما ارائه می‌دهند اما از نظر روانشناسان تفاوت افراد موفق و غیر موفق در جای دیگری نهفته است و آن طرز نگرش فرد به دنیا و کسب و کارش است. در اینجا توصیه‌هایی از برجسته‌ترین روانشناسان دنیا ارائه شده است تا بتوانید ذهن خود را تربیت کنید و زندگی آینده خود را بهبود ببخشید. عمده مطالب این مقاله از مقالات دو روانشناس برجسته یعنی دکتر الیزابت لورنس از دانشگاه کارولینای شمالی و دکتر ریچارد راجرز از دانشگاه ایالتی کلرادو گرفته شده است.

پاسخ روانشناسان به سوال چگونه یک میلیونر شویم؟

۱- ذهن در مقابل اقتصاد

دکتر الیزابت لورنس از دانشگاه کارولینای شمالی که در زمینه روانشناسی و درآمد مطالعاتی دارد عقیده دارد که اولین موضوعی که یک فرد باید به آن توجه کند این است که تفاوت یک فرد موفق با یک فرد ناموفق در ذهن و دیدگاه آن‌هاست نه در مباحث اقتصادی و کسب و کار. البته ارزش امور تجاری و اقتصادی نباید نادیده گرفته شود اما در اصل این قبیل امور همانند ابزاری در دست یک فرد هستند که با ذهن‌اش آن‌ها را مدیریت می‌کند. بنابراین باید بر روی دیدگاه خود کار کنید تا بتوانید مسیر اقتصادی مناسبی را طی کنید.

۲- ثابت قدم باشید

برخی افراد به محض اینکه کاری را شروع می‌کنند و درآمد کمی به دست می‌آورند آن کار را رها کرده و به سراغ کاری دیگر می‌روند. دکتر لورنس خاطره‌ای را نقل می‌کند که بسیار الهام برانگیز است. یکی از دوستان او در دوره جوانی تصمیم گرفت با جمع آوری زباله‌های بازیافتی درآمدی به دست آورد. در ابتدا این کار با مخالفت دوستان و خانواده‌اش روبرو شد اما حالا او یک فرد ثروتنمند شده است و بزرگترین مرکز بازیافت ایالتی را در اختیار دارد. این فرد موفق یک روز به دکتر لورنس گفت:

وقتی اطرافم را نگاه کردم دیدم برخی افرادی که سوپر مارکت دارند درآمد زیادی دارند ولی برخی از آن‌ها نه. همچنین رستوران‌ها نیز اینطوری بودند و وقتی با دقت زیادی نگاه کردم دیدم که در تمامی مشاغل افراد موفق و ناموفق وجود دارند. پس به این نتیجه رسیدم که کاری که انتخاب می‌کنی مهم نیست بلکه مسیری که می‌روی مهم است. شما می‌توانید یک کار بسیار ساده راه بیندازید اما آن را به اوج شکوفایی برسانید.

۳- تخصص داشته باشید

درست است که ما می‌گوییم نوع کار زیاد مهم نیست، اما با این حال شما باید کاری را انتخاب کنید که در آن تخصص دارید یا حداقل با آن آشنایی دارد. فردی که پدرش باغ دار است می‌تواند در حوزه توزیع میوه موفق‌تر باشد تا حوزه IT و همچنین فردی نیز که مهندس کامپیوتر است در این حوزه موفق‌تر خواهد بود. شما در هر صورت باید تخصصی در یک زمینه کسب کنید. این تخصص می‌تواند از طریق تحصیل و یا تجربه به دست آید.

۴- کار کنید!

بارها افرادی را دیده‌ایم که مدام در اینترنت در جستجوی راه اندازی یک کسب و کار هستند و پس سال‌ها هم اکنون نیز در حال جستجو هستند! نکته مهم این است که در نهایت باید یک ایده را انتخاب کنید و کار را شروع کنید. مدیر سایت دیجی کالا اخیراً در مصاحبه‌ای اعلام کرد که برای موفق شدن یک کسب و کار اینترنتی جدید نیاز به کار روزانه بین ۱۶ تا ۱۸ ساعت است. بنابراین شما باید یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها را بردارید و آن این است که کار کنید نه جستجو!

۵- خطاهای خود را اصلاح کنید

در دنیای کسب و کار امروزی تنها یک چیز معنا دارد: آمار. شما باید تمامی ورودی‌ها و خروجی‌های کاری خود را مورد نظارت قرار دهید و اگر ضعفی در بخشی از سیستم دیدید آن را تحلیل و برطرف کنید. دکتر ریچارد راجرز از دانشگاه ایالتی کلرادو مثالی جالب در این زمینه می‌زند:

در نزدیکی خانه ما یک کافی شاپ بود که من هر روز موقع برگشتن از سر کا جلوی آن توقف می‌کردم و کمی به ذهنم استراحت می‌دادم. کافی شاپ حدود ۲۰۰ متر از جاده اصلی فاصله داشت و به سختی دیده می‌شد و به همین دلیل مسافرانی که از جاده عبور می‌کردند آن را نمی‌دیدند. یک روز به صاحب کافی شاپ گفتم چرا یک تابلو اینجا نصب نمی‌کنی؟ و او جواب داد که فکر نکنم مشتری جدیدی به اینجا بیاید چون همه مرا اینجا می‌شناسند. اما بالاخره او را راضی به این کار کردم. در یکی از ماه‌‌های تابستان که مسافر زیادی به شهر آمده بودند او مرا دید و گفت که با زدن آن تابلو بزرگ درآمدش چند برابر شده است.

۶- قانع نباشید

اشتباه نکنید. منظور ما این نیست که در زندگی خود فردی قانع نباشید. منظور ما این است که در مورد درآمدی که دارید هیچ وقت خود را قانع نبینید. برای مثال یک دانشجو که تازه وارد بازار کار شده است ممکن است با به دست آوردن یک حقوق متوسط زندگی خود را کامل ببیند و دیگر تلاش اضافی به خرج ندهد. اگر چه این نوع از زندگی هم اشکالی ندارد اما شاید برخی از ما نخواهیم اینگونه باشیم. بنابراین شما باید هر ماه میزان سقف انتظارات خود را بالا ببرید. برای مثال در ماه اول هدف خود را کسب درآمد ۱۰۰ هزار تومانی قرار دهید ولی در ماه دوم باید ۲۰۰ هزار تومان به دست بیاورید. بعد از مدتی خواهید دید که درآمدتان بالا رفته است اما باز هم نباید دست از تلاش بردارید. تفاوت یک فرد معمولی با موفق در این مرز خود را نشان می‌دهد. یک فرد معمولی به محض اینکه به مرحله‌ای رسید متوقف می‌شود اما برای فرد موفق هیچ مرزی وجود ندارد.

۷- اهل ریسک باشید نه حماقت

در اصطلاح روانشناسی به صفتی که در آن فرد از تجربیات جدید استقبال می‌کند و میل به تجربه چیزهای جدید دارد گشودگی به تجربه گفته می‌شود. البته این افراد قبل از اینکه مسیری را شروع کنند به دقت همه جوانب آن را بدون پیشداوری بررسی می‌کنند. در محیط کاری نیز اینگونه است و قطعاً افرادی که از تجربیات خود استفاده کنند و سریع با تغییرات انطباق پیدا کنند موفق‌تر هستند. نمونه بارز افراد موفق در این حوزه کسانی هستند که کسب و کار خود را از حالت سنتی به آنلاین تبدیل کردند و هم اکنون از هر دو حوزه درآمد کسب می‌کنند.

۸- نظم و چارچوب شدید

شاید لازم نباشد برای افرادی که با شما همکار هستند زیاد سخت بگیرید اما این قضیه درباره خود شما کاملاً برعکس است. شما باید برای مدت زمانی مشخص که بتوانید یک کسب و کار را شروع کرده و به جایی برسانید همانند یک ساعت کار کنید. نقل است که زیگموند فروید پدر روانکاوی به قدری دقیق بوده است که تمامی افراد محل به جای ساعت از رفت و آمد او متوجه زمان می‌شدند. در کسب و کارتان نیز شما باید بسیار دقیق و با نظم باشید.

۹- برنامه ریزی داشته باشید

شما باید یک برنامه ریزی دقیق و علمی داشته باشید. در برنامه ریزی صحیح باید سه نوع هدف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تدوین شوند. اهداف کوتاه مدت باید سبب تحقق اهداف میان مدت شوند و از طریق اهداف میان مدت نیز اهداف بلند مدت تحقق یابد. بنابراین شما باید برای آینده خود نقشه داشته باشید و هر روز خودتان را بر اساس اهداف‌تان ارزیابی کنید.

۱۰- به دلیل محدویت‌هایی که دارید ناامید نشوید

لازم نیست که حتما سرمایه اولیه زیاد یا یک دفتر کار شیک داشته باشید. اگر شما درست پیش بروید همه این‌ها قابل دستیابی است. اکثر کسب و کارهای موفق از یک دفتر کار کوچک و حتی از زیرزمین یک خانه (مثل شرکت اپل) شروع شده‌اند.

۱۱- شریک و همکاران خود را درست انتخاب کنید

یکی از خصیصه‌های منفی در بسیاری از افراد این است که دوست دارند تنها کار کنند. برای این افراد تقسیم وظایف و واگذار کردن برخی از کارهایشان به دیگران بسیار سخت است. اما افراد موفق دقیقاً برعکس هستند. آن‌ها سعی می‌کنند هر چه سریع‌تر کارهای خود را به دیگران واگذار کنند و خودشان بیشتر مدیریت و رهبری کنند. اما نکته مهم این است که افرادی را انتخاب کنید که حداقل دو ویژگی اساسی را داشته باشند: اول اینکه خلاقیت داشته باشند. یعنی کاری که به آن‌ها گفته شده است را انجام دهند اما سعی کنند با انجام تغییراتی آن را بهبود بخشند نه اینکه همانند ربات تنها اجرا کننده دستورات باشند. دوم اینکه منظم باشند و به کار خود تعهد داشته باشند.

۱۲- از لری پیج بپرسید!

یکی از دوستان ما که متخصص طراحی نرم افزار است با هر سوالی که از او می‌شود می‌گوید: اجازه بدهید از لری پیج (مدیر گوگل) بپرسم. منظور او این است که در دنیای امروز همه چیز در اینترنت وجود دارد و شما نیز برای هر کسب و کاری که راه می‌اندازید باید به اینترنت متکی باشید. این اتکا می‌تواند از جستجوی مطالب مورد نظر شروع شود و به طراحی یک ساخت فروشگاهی یا خدماتی ختم شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *