افسردگی دقیقاً به چه معناست؟

افسردگی دقیقاً به چه معناست؟

تاریخچه افسردگی

افسردگی اختلالی است که در تمام دوران‌ها وجود داشته و بنابراین تاریخچه‌ای بسیار طولانی در متون علمی بشر دارد. این اختلال از زمان‌های بسیار دور در نوشته‌ها آمده است. حدود ۴۵۰ سال قبل از میلاد، بقراط اصطلاح مانی و مالیخولیا را برای توصیف اختلالات روانی به کار برد. در حدود ۱۰۰ سال قبل از میلاد، کورنلیوس سلسوس در کتاب De Medicine افسردگی را ناشی از صفرای سیاه معرفی نمود. این اصطلاح را پزشکان دیگر از جمله ارسطو و جالینوس نیز به کار بردند، و همین طور الکساندر ترالز در قرن ششم.

بیشتر بخوانید: دانلود پرسشنامه افسردگی بک ۲ (BDI-II)

بقراط حکیم

بقراط اصطلاح مالیخولیا را ابداع کرد که معادل افسردگی است

در قرون وسطی، طبابت در ممالک اسلامی رونق داشت و رازی و ابن‌سینا ملانکولی را بیماری مشخصی تلقی می‌نمودند. در سال ۱۶۸۶ بونت نوعی بیماری روانی را توصیف نمود و آن را maniac-melanchlicus نامید. در سال ۱۸۵۴ ژول فالره حالتی را شرح داد و آن را جنون ادواری  نام نهاد. تقریباً در همان زمان بایارژه فرانسوی جنون دو شکلی  را شرح داد. امیل کرپلین در سال ۱۸۹۶ بیماری منیک-دپرسیو را توصیف نمود و نخستین طبقه‌بندی اساسی بیماری‌های روانی را به‌وجود آورد. اما با تمام این تلاش‌ها، تا شروع قرن بیستم پیشرفت چندانی در شناخت و درمان اختلال افسردگی صورت نپذیرفته بود.

امیل کراپلین

کراپلین اولین طبقه بندی رسمی از اختلالات روانی را ارائه کرد

مطالعاتی که در طول قرن بیستم در زمینه اختلالات روانی و خصوصاً افسردگی انجام گرفت بسیار بیش‌تر از تمام اعصار بود. در اواخر این قرن مشخص شد که افسردگی پایه‌های ژنتیکی بسیار قوی دارد و اختلالات زیست‌شناختی خاصی در مغز افراد مبتلا به آن وجود دارد. همچنین در زمینه تبیین‌های روانپویشی افسردگی، افرادی چون فروید، بیبرینگ و بلات و ژورف نظریات بسیار مهمی را ارایه دادند. افرادی چون لوینسون، رِم، بک  و سلیگمن  نیز با ارایه مدل‌های رفتاری و شناختی خود، درک ما از این اختلال را افزایش دادند. اکنون ما می‌توانیم برای درمان افسردگی از درمان‌های دارویی بسیار مؤثر و همچنین انواع روان‌درمانی‌ها مانند درمان شناختی  و درمان بین فردی  استفاده کنیم.

طبقه‌بندی اختلالات خلقی

برای طبقه‌بندی اختلالات روانی معمولاً از یک کتابچه استفاده می‌شود که توسط انجمن روانپزشکی آمریکا منتشر می‌شود. این کتابچه “متن تجدید نظر شده ویرایش چهارم کتابچه تشخیصی و آماری اختلالات روانی” نامیده می‌شود که به اختصار DSM خوانده می‌شود. هم اکنون ویراست پنجم این کتاب منتشر شده است. برای شناخت اختلال افسردگی، باید با طبقه گسترده‌تری به نام اختلالات خلقی  آشنا شد. اختلال خلقی عبارتند از آشفتگی در حالت هیجانی، یا خلق فرد. افراد می‌توانند این آشفتگی را به صورت افسردگی شدید، شعف شدید یا آمیزه‌ای از این حالت‌های هیجانی تجربه کنند. بنابراین اختلالات خلقی همانند دو روی یک سکه هستند که گاهی می‌توانند در شکل افسردگی شدید خود را نشان دهند و گاهی در قالب حالت‌های شدید شعف و شادی. در DSM طبقه اختلالات خلقی شامل این موارد است: اختلال افسردگی اساسی  (که همان افسردگی مد نظر ما است)، اختلال دوقطبی I، اختلال دوقطبیII، اختلال افسرده‌خویی، اختلال خلق ادورای و اختلال افسردگی نامعین.

ملاک‌های تشخیص افسردگی چیست؟

در DSM برای تشخیص افسردگی اساسی ملاک‌های زیر در نظر گرفته شده است: حداقل ۵ تا از علایم زیر به مدت دو هفته یا بیشتر در فرد وجود داشته باشند.

۱- خلق افسرده دراکثر اوقات روز و تقریباً همه روزها.

۲- کاهش واضح علاقه‌مندی یا لذت بردن از همه یا تقریباً همه فعالیت ها، اکثر اوقات روز و تقریباً همه روزها.

۳- کاهش چشمگیر وزن بدون اجرای برنامه (رژیم) خاصی برای لاغری، یا افزایش وزن (مثلاً تغییر وزن بدن بیش از پنج درصد در عرض یک ماه)، یا کاهش یا افزایش اشتها تقریباً همه روزها.

۴- کم خوابی یا پر خوابی به طور تقریباً هر روزه.

۵- سرآسیمگی یا کندی روانی-حرکتی در تقریباً همه روزها (برای دیگران مشهود باشد، نه اینکه فقط خود بیمار احساس ذهنی بی‌قراری یا کند شدن را گزارش کند).

۶- احساس خستگی یا از دست دادن انرژی تقریباً همه روزها.

۷- احساس بی‌ارزشی یا احساس گناه مفرط یا نا متناسب (که حتی ممکن است هذیانی باشد) تقریباً هر روز.

۸- کاهش قدرت تفکر یا تمرکز، یا احساس بلاتصمیمی، تقریباً هر روز.

۹ افکار عود کننده درباره مرگ (نه فقط ترس از مردن)، فکر مکرر خودکشی بدون هیچ نقشه خاصی، اقدام به خودکشی، یا داشتن نقشه‌ای معین برای انجام خودکشی.

بنابراین اگر شما ۵ مورد یا بیشتر از این علایم را داشتید باید برای ارزیابی بیشتر به یک روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمایید.

برای ارزیابی میزان افسردگی خود می‌توانید از پرسشنامه افسردگی بک دو (اینجا را ببینید) استفاده نمایید.

منابع

Carr, A. (2003). Abnormal Psychology: Psychology focus (2 ed.). Philadelphia, PA: Taylor and Francis, Inc

Kearne, C. A., & Trull, T. J. (2012). Abnormal Psychology and Life: A Dimensional Approach. Belmont: Wadsworth, Cengage Learning

N, P. (2010). Dicttionary Of Psychology And Psychiatry. Tehran: Farhange Moaser

Oltmanns, T. F., & Emery, R. E. (2012). Abnormal Psychology (7 ed.). New Jersey: Pearson Education, In

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *