عجیب ترین بیماری های روانی دنیا (بخش دوم)

در قسمت پیشین، چند نوع از عجیب ترین بیماری های روانی را ذکر نمودیم که از جمله عبارت بودند از سندرم پاریس، سندرم کوتارد و بیماری فرگولی (در اینجا ببینید). در این بخش نیز به چند نمونه از آنها خواهیم پرداخت.

عجیب ترین بیماری های روانی دنیا: سندرم بیت المقدس

در بخش پیش سندرمی به عنوان سندرم پاریس را معرفی نمودیم که در آن اتباع ژاپنی هنگام سفر به شهر پاریس دچار اختلالات روحی می‌شوند. سندرم بیت المقدس نیز مشابه این سندرم می‌باشد. در این بیماری روانی افرادی که به بیت المقدس سفر می‌کنند دچار افکار توهمی و وسواس گونه می‌شوند. توهم از این نظر که گویی آن‌ها هدف حمله قرار گرفته‌اند و یا به جای خطرناکی در حال هدایت می‌باشند. افرادی که مبتلا به این سندرم می باشند، سابقاً دارای بیماری های روانی بوده‌اند و متعلق به قشر یا گروه خاصی نمی‌باشند.

بیماری روانی

عجیب ترین بیماری های روانی دنیا: سندرم حافظه تکرارپنداری

یکی دیگر از بیماری‌های عجیب و غریب روانی، سندرم حافظه تکرارپنداری می‌باشد. در سال ۱۹۰۳ عصب شناسی به نام آرنولد پیک به توصیف سندرمی پرداخت که در آن افراد گمان می‌بردند اشیا یا محل های مختلف در حال ازدیاد و تکثیر هستند و نمونه های مختلفی از یک شی یا یک محل در نقاط مختلفی منتشر شده اند.

عجیب ترین بیماری های روانی دنیا: سندرم دیوژن

سندرم دیوژن معمولاً در افراد کهنسال دیده می‌شود. در این سندرم، افراد به ظاهر و بهداشت عمومی خود اهمیتی نمی دهند، افکار نیهیلیستی (پوچ انگارانه) دارند و خود را انسان‌هایی بی نیاز می‌پندارند.

نام سندرم دیوژن از فیلسوفی یونانی به نام دیوژن گرفته شده است. این سندرم در متون متفاوت با نام سندرم اسکند مقدونی نیز مشهور است. به این دلیل که نقل است روزی اسکندر مقدونی به دیوژن برخورد می کند که در حال آفتاب گیری عریان خوابیده بود. از وی می پرسد که هر حاجتی دارد برای او برآورده نماید، دیوژن از وی درخواست می کند که او را جوانتر کند و اسکند مقدونی در جواب مطرح می کند که این کار از دست وی خارج است. دیوژن خطاب به او می گوید پس بین من و تو فرقی نیست و کنار برو تا آفتاب بر من بتابد. اسکندر مقدونی از این جواب دیوژن به فکر فرو می رود و می گوید دوست داشتم اگر اسکندر نبودم، دیوژن می شدم.

بیماری روانی

عجیب ترین بیماری های روانی دنیا: سندرم لیما

نام این سندرم برگرفته از شهر لیما پایتخت کشور پرو می‌باشد. در سال ۱۹۶۵، گروهی از آدم ربایان دست به گروگانگیری زدند و افراد بسیار مهمی از جمله خانواده ریس جمهور این کشور و سفیران کشور ژاپن را به گروگان در آوردند. بعد از مدتی گروگانگیران به شدت نگران اوضاع گروگانهای خود شدند و بدون مطرح ساختن هیچ خواسته ای گروگان‌ها را آزاد نمودند. این سندرم دقیقاً مقابل سندرم استکهلم می‌باشد که در آن گروگان‌ها احساسات عاطفی نسبت به گروگانگیر خود بروز می دهند.

 بیماری روانی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *