پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ)

معرفی پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ)

لازاروس و فولکمن دو تن از نظریه پردازان بزرگ روانشناسی هستند که پژوهش‌های بسیاری را در حیطه سبک‌ها و راهبردهای مقابله‌ای ارائه داده‌اند. از نظر آنان راهبرد مقابله‌ای عبارت است از: تلاش‌های فکری، هیجانی و رفتاری فرد که هنگام روبرو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل رساندن عوارض استرس به کار گرفته می‌شود. لازاروس و فولکمن راهبردهای مقابله با استرس را به دو دسته کلی مسأله محور و هیجان محور تقسیم می‌کنند و عقیده دارند که افراد از هر دو نوع سبک مقابله در مواجهه با موقعیت‌ها استفاده می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهند که استفاده از سبک‌های هیجان مدار در مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا با سطح بالایی از فشار روانی همراه است در حالی که استفاده از روش‌های مسأله مدار با سطح پایینی از استرس و فشار روانی همراه است.

برای سنجش راهبردهای مقابله‌ای بر مبنای نظریه لازاروس و فولکمن، این دو روانشناس در سال ۱۹۸۸ پرسشنامه راهبردهای مقابله‌ای لازاروس و فولکمن  را ساختند. این پرسشنامه دارای ۶۶ سوال و ۸ زیرمقیاس است که عبارتند از: مقابله مستقیم؛ دوری‌گزینی یا فاصله‌گیری؛ خویشتنداری؛ جستجوی حمایت اجتماعی؛ مسئولیت‌پذیری؛ گریز-اجتناب؛ مسأله گشایی برنامه‌ریزی شده؛ ارزیابی مجدد مثبت. همچنین این ۸ زیرمقیاس در قالب دو زیرمقیاس کلی راهبرد هیجان محور و راهبرد مسأله محور خلاصه می‌شوند.

نمره گذاری پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ)

همکاران بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده سازی کامل پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ) کرده‌اند. این پرسشنامه در قالب یک فایل ورد به همراه نمره گذاری کامل و دستورالعمل استخراج زیرمقیاس‌ها جهت دانلود قرار گرفته است.

خرید و دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه راهبردهای مقابله ای لازاروس و فولکمن (CSQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارت‌اند از:

۱- فایل ورد پرسشنامه بدون هیچگونه آرم یا لوگو

۲- نمره گذاری کامل پرسشنامه به همراه زیرمقیاس‌ها

۳- روایی و پایایی پرسشنامه با رفرنس معتبر

۴- تاریخچه و پایه‌های نظری پرسشنامه

۵- پاسخگویی سریع به سوالات پس از خرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *