استرس

راهکارهایی برای مدیریت استرس

راهکارهایی برای مدیریت استرس

احتمالاً هر کسی یک روزی در زندگی‌اش استرس را تجربه می‌کند. بنابراین یادگرفتن چگونگی مدیریت استرس یک مهارت ضروری برای زندگی خوب است. شما می‌توانید با استفاده از راهکارهای زیر به مدیریت استرس خود بپردازید.

استرس

پذیرفتن واقعیت: استرس یک حقیقت است و بنابراین شما نیز می‌توانید مانند هر کس دیگری دچار استرس و فرسودگی شوید. اما شما نباید آنقدر منتظر بمانید که استرس شما را فرسوده کند. اگر شما در نتیجه استرس شکست بخورید پاداشی به شما داده نمی‌شود. بنابراین هر چه زودتر واقعیت را پذیرفته و برای مقابله با استرس اقدام کنید. اگر خواسته‌ها و تقاضاهایی که در زندگی از شما وجود دارد، از توانایی‌ها و منابعی که در اختیار دارید بیشتر باشند، شما استرس را تجربه خواهید کرد.

درخواست کمک کردن: کمک خواستن از دیگران در مواقع استرس کار بسیار عاقلانه‌ای است. همانطور که گفتیم استرس زمانی به وجود می‌آید که تقاضاها و درخواست‌ها در زندگی شما بیشتر از توانایی‌های شماست. بنابراین با دیگران صحبت کنید تا فشار کمتر شود. برای مثال اگر در سرکارتان وظایفی که دارید بسیار زیاد هستند، این موضوع را به مدیرتان بگویید. یا می‌توانید با همسر یا دوستان خود صحبت کرده و شرایط را به او توضیح دهید و راهی برای این موضوع بیابید.

کمک

مراقبت کردن از خودتان: تغذیه مناسب، داشتن آرامش و خواب خوب عوامل کلیدی در مدیریت استرس هستند. برای مثال گاهی وقت‌ها استفاده از مواد سالم و مناسب همانند آجیل یا میوه ارزان‌تر از غذاهایی مثل سوسیس هستند اما ما از کنار آن‌ها به سادگی می‌گذریم. همچنین سعی کنید که در سر کار، خانه با هرجای دیگری که هستید آب با خود داشته باشید و مرتب آب بنوشید. همچنین برای داشتن خواب بهتر می‌توانید قبل از خواب کمی روزنامه یا کتاب بخوانید تا مغزتان کم کم به استقبال خواب برود. قبل از خواب از مصرف کافئین نیز اجتناب کنید.

استراحت کردن منظم: تمام روز را چسبیده به میز کارتان نمانید. مثلا می‌توانید در سر کار استراحت‌های کوتاه ۵ دقیقه‌ای داشته باشید و یا در محیط اداره قدنم بزنید. همچنین می‌توانید گاهی تا یخچال یا شیر آب بروید و برگردید.

حفظ کردن تحرک: شواهد نشان می‌دهد که ورزش در رها شدن از دست هورمون‌های استرس و همچنین بالا رفتن خُلق، افزایش یافتن توانایی و بهبود یافتن سلامتی مفید است. ورزش حتماً به معنی صرف کردن ساعت‌ها وقت در سالن ژیمناستیک یا دویدن طولانی مدت نیست. مهم این است که ورزش منظم داشته باشید مانند رقصیدن، پارک کردن ماشین یک یا دو کیلومتر دور از محل کارتان، رفتن به پیاده روی در موقع ناهار، یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها به جای استفاده از آسانسور.

صحبت کردن با مردم: معاشرت کردن در کاهش دادن استرس بسیار مفید است. توقف کردن و چند دقیقه گفتگو درباره فعالیت‌های غیر کاری با دوستان و همکاران‌تان برای بهزیستی شما مفید است. همچنین شما وقتی می‌بینید که دوستان و همکاران‌تان نیز استرس دارند و استرس فقط مختص شما نیست، احساس آرامش می‌کنید.

گفتگو

هماهنگ کردن سیستم حمایتی: سعی نکنید که زندگی خود را فدای زندگی دیگران بکنید. در مواقعی که لازم است از دیگران بخواهید که در امور خانوادگی یا کاری دخالت نمایند و مقداری از وظایف را برعهده بگیرند. کار کردن لازم و مفید است اما اگر در شغل خود یا خانواده‌تان افرادی وظایف خود را انجام نمی‌دهند باید به آن‌ها تذکر بدهید.

جرأت ورز باشید: جرات ورزی به معنی این است که وقتی کسی حق شما را می‌خورد یا به حریم شخصی شما تجاوز می‌کند بتوانید بدون از دست دادن خونسردی و پرخاشگری کردن، حق خود را بگیرید.  اگر نه گفتن به دیگران برای شما سخت است، بهتر است در یک دوره جرات ورزی شرکت کنید یا از کتاب‌های آموزشی استفاده کنید. اگر می‌خواهید آدم موفقی باشید باید جرات ورز یاشید تا انرژی و حقوق‌تان را از دست ندهید.

استرس

رفتن به تعطیلات: متاسفانه فرهنگ ما طوری شده است که حتی در موقع تعطیلات نیز از چک کردن ایمیل یا پاسخ دادن به تماس‌های کاری دست نمی‌کشیم. بهتر است گوشی خود را خاموش کنید و از زندگی روزمره فاصله بگیرید. تابه حال کسی پیدا نشده است که در هنگام مرگ بگوید: “کاش کمی بیشتر در اداره می‌ماندم!”

به دست گرفتن کنترل: فقط شما می‌توانید کنترل زندگی تان را بدست بگیرد و این کار به این معنی برعهده گرفتن مسؤلیت افکار، احساست و اعمال خودتان است. اگر از این مسئولیت‌ها فرار کنید مشکلات کم کم شروع می‌شوند و شما احساس می‌کنید که زندگی‌تان در اختیار دیگران است نه خودتان. بنابراین همین حالا از فرافکنی دست بردارید و مشکلات زمدگی خود را به گردن جامعه، پدر و مادر یا شرایط بد دانشگاه‌تان نیندازید. فراموش نکنید که بیشتر انسان‌های بزرگ در محیط‌های پراسترس رشد یافته‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>