پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48)

معرفی پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48)

استحکام روانی (Mental Toughness) مفهومی پیچیده‌ای است که اغلب با سرسختی روانی یا سخت رویی (psychological hardiness) به اشتباه گرفته می‌شود در حالی که این دو مفهوم تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در برخی مواقع به جای استحکام روانی از عبارات سرسختی ذهنی یا سخت کوشی ذهنی نیز استفاده می‌شود.

کلاف و همکاران که بیشترین تلاش را در جهت معرفی سازه استحکام نظری داشته‌اند کار خود را در زمینه استحکام روانی بر مبنای نظریه سرسختی کوباسا قرار دادند. از نظر او و همکارانش دو مولفه اعتماد و اعتماد بین فردی به طور واضحی استحکام روانی را از سرسختی جدا می کند. کلاف در نهایت با استفاده از مفهوم سرسختی کوباسا و مولفه‌های آن (چالش، کنترل و تعهد) و اضافه نمودن مولفه “اعتماد” تعریف جدیدی از استحکام روانی ارائه داد. بنابراین استحکام روانی دارای چهار مولفه است:چالش، کنترل، تعهد، اعتماد. استحکام روانی بیشترین کاربرد را در حیطه ورزش داشته است.

پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48) در سال ۲۰۰۲ توسط کلاف و همکاران ساخته شد و هم اکنون به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده است. این پرسشنامه دارای ۴۸ سوال است و شش زیرمقیاس برای آن محاسبه می‌گردد. روایی و پایایی این پرسشنامه در بسیاری از مطالعات از جمله در ایران مناسب گزارش شده است.

نمره گذاری پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق نمره گذاری کامل این پرسشنامه را به همراه روایی و پایایی و همچنین نحوه محاسبه زیرمقیاس‌ها، آماده کرده‌اند. در نهایت ۸ زیرمقیاس زیر برای این پرسشنامه محاسبه می‌گردد:

چالش (۸ سوال)، کنترل (۱۴ سوال)، کنترل هیجانی (۷ سوال)، کنترل زندگی (۷ سوال)، تعهد (۱۱ سوال)، اعتماد (۱۵ سوال)، اعتماد به توانایی‌های خود  (۹ سوال) و اعتماد بین فردی  (۶ سوال).

خرید و دانلود پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه استحکام روانی ۴۸ سوالی کلاف (MTQ-48) از مزایای زیر برخوردار شوید:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- دریافت فایل word و pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو

۳- روایی و پایایی کامل با رفرنس‌های معتبر ایرانی و خارجی

۴- نمره‌گذاری کامل به همراه نمرات وارونه و زیرمقیاس‌ها

۵- پایه‌های نظری کامل سازه استحکام روانی

۶- سابقه و تاریخچه ساخت پرسشنامه

۷- پاسخگویی سریع به سوالات پس از خرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *