چگونه سطح علمی مولف مقاله را تعیین کنیم؟

چگونه سطح علمی مولف مقاله را تعیین کنیم؟

برای تعیین سطح علمی یک کتاب و مولف آن یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روشها چک کردن تعداد شماره چاپ کتاب برحسب سال انتشار آن است. برای مثال، اگر کتابی در سال ۱۳۹۱ انتشار یافته است و در سال ۱۳۹۶ ۴ بار تجدید چاپ شده می‌توان گفت کتاب با کیفیتی است و مولف آن را می‌توان احتمالاً مولف توانمندی قلمداد کرد. اما درباره یک مقاله وضعیت چگونه است؟ به چه شکلی و چگونه سطح علمی مولف مقاله را تعیین کنیم؟

چگونه سطح علمی مولف مقاله را تعیین کنیم؟

سنجش سطح مولف مقاله ملاکی بدست می‌دهد تا شما بتوانید میزان اثرگذاری وی در یک حوزه یا رشته خاص را مورد بررسی قرار دهید. همچنین، اگر می‌خواهید مقاله‌ای در مجلات معتبر و با ضریب تاثیر بالا چاپ کنید بررسی رفرنس‌های مورد استفاده در مقاله بسیار مهم است زیرا استفاده از مقالاتی که درجه اعتبار آنها ساقط است یا مولف سرشناس و مطرحی ندارد باعث می‌شود احتمال پذیرش مقاله شما پایین بیاید. در این مطلب قصد داریم ۲ روش ساده و رایج را برای تعیین سطح علمی مولف مقاله ارایه کنیم.

اچ ایندکس (H-index): شاخص h یک میزان عددی از برونداد علمی پژوهش‌های فرد را معین می‌کند. این شاخص نشان می‌دهد به چه میزان مقالات فرد در پژوهشهای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. هرچقدر h ایندکس یک مولف بالا باشد نشان می‌دهد مقالات وی به میزان زیادی در پزوهشهای دیگر مورد استناد قرار گرفته است. فرض کنید یک مولفی تاکنون ۳ مقاله چاپ شده دارد و همکار وی دارای ۲۵ مقاله چاپ شده می‌باشد. حال چگونه درمی‌یابید که کدامیک از آنها ـ با فرض اینکه هر دو در یک رشته تحصیلی باشند و تاریخ چاپ مقالات آنها هم در یک دوره زمانی بوده است ـ بیشترین تاثیر را در حیطه خود داشته‌اند؟ با نگاه به h ایندکس فرد اول می‌بینیم این میزان برای او ۸ و برای فرد دوم ۳ می‌باشد. با توصیفات انجام شده می‌توان چنین مطرح نمود که فرد اول هرچند تعداد مقالات کمتری دارد اما میزان تاثیرگذاری وی در یک بازه زمانی مساوی بیشتر از همکارش است هرچند که همکارش ۲۲ مقاله بیشتر از او نگارش کرده است.

گوگل اسکولار: وقتی مقاله‌ای را در گوگل اسکولار سرچ می‌کنید، در زیر جستجوهای آن میزان استنادات به ان مقاله ارایه شده است. هرچقدر میزان استنادات بالا باشد می‌توان احتمال داد که مقاله مورد نظر کیفیت خوبی دارد و به دنبال مقالات دیگر در همان حوزه نیز بود. به شکل زیر توجه کنید:

چگونه سطح علمی مولف مقاله را تعیین کنیم؟

همانگونه که در شکل فوق نشان داده شده است هر دو مقاله در حیطه Personality traits و در سال ۲۰۱۳ انجام شده اند. اما مقاله اول ۱۶۷ بار تا سال ۲۰۱۷ مورد استناد قرار داده شده است اما در مقاله دوم تا سال ۲۰۱۷ ۶۶ بار مورد استناد قرار گرفته است. اما باید در نظر داشته باشید که مقاله ای که در طول ۴ سال ۶۶ بار مورد استناد قرار گرفته است نیز مقاله بسیار خوبی است. بنابراین، برای بررسی میزان استناد دهی مقاله حتماً می‌بایست به زمان چاپ مقاله توجه کنید. یقیناً مقاله‌ای که در سال ۲۰۰۰ چاپ شده است میزان استناد دهی بالاتری خواهد داشت.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *