امتیاز مقاله چگونه بین نویسندگان تقسیم می شود؟

امتیاز مقاله چگونه بین نویسندگان تقسیم می شود؟ ترتیب اسامی نویسندگان

اگر شما هم جزو کسانی باشید که به تازگی مقاله نویسی را شروع کرده‌اید، یا با وجود چاپ چندین مقاله هنوز به این مسئله توجه نکرده‌اید که امتیاز مقاله چگونه تقسیم می‌شود، شاید خواندن این مطلب برای‌تان جالب باشد. البته این امتیاز بندی برای اعضای دانشگاه متفاوت از کسانی است که قصد شرکت در مصاحبه دکتری را دارند. در مصاحبه دکتری بیشتر بر تعداد مقالات تأکید می‌شود و دانشگاه‌های کمی به جایگاه فرد در مقاله توجه دارند. اما در امتیاز بندی اعضای هیئت علمی یا انتخاب دانشجوی نمونه و مواردی مانند آن، ترتیب نفرات نقشی اساسی دارد. در اینجا به بررسی ترتیب اسامی و نمره اکتسابی هر فرد بر اساس آن پرداخته می‌شود.

امتیاز مقاله چگونه بین نویسندگان تقسیم می شود؟

در دانشگاه‌های مختلف این امتیاز بندی متفاوت است اما به طور کلی از جدول زیر می‌توان استفاده کرد:

تعداد نویسندگان

سهم هر نفر از امتیاز محاسبه شده در مقاله

نفر اول

نفر دوم

نفر سوم

نفر چهارم

نفر پنجم

۱

۱۰۰%

 

 

 

 

۲

۹۰%

۶۰%

 

 

 

۳

۸۰%

۵۰%

۵۰%

 

 

۴

۷۰%

۴۰%

۴۰%

۴۰%

 

۵

۶۰%

۳۰%

۳۰%

۳۰%

۳۰%

بیشتر از ۵ نفر

۵۰%

  ۱۲۵% تقسیم بر تعداد سایر نویسندگان

امتیاز نویسنده اول و مسئول

برخی از دانشجویان یا اساتید به اشتباه امتیاز بین نویسنده اول و نویسنده مسئول را یکی می‌دانند. باید توجه شود که تفاوتی بین نویسنده اول و نویسنده مسئول وجود دارد. نویسنده اول درواقع به عنوان مسئول اصلی مقاله و مدیر پژوهش در نظر گرفته می‌شود و جایگاه بالایی در بین اسامی دارد. اما نویسنده مسئول به عنوان رابط بین نویسندگان مقاله و مجله عمل می‌کند. در واقع به عنوان مسئول مکاتبات عمل می‌کند. بنابراین امتیاز نویسنده اول بسیار بیشتر از نویسنده مسئول است و در بیشتر اوقات نویسنده مسئول امتیاز خاصی جز جایگاهش در بین نویسندگان ندارد.

برای کسب بیشترین امتیاز، ترتیب اسامی نویسندگان چگونه باشد؟

با توجه به اینکه هر چه تعداد نویسندگان مقاله کمتر باشد، امتیاز بیشتری به نفرات می‌رسد، بنابراین باید تلاش شود که تا حد ممکن تعداد نویسندگان مقاله کم باشد. البته گاهی اوقات دانشمندان بزرگ نیز به صورت گروهی مقاله ارائه می‌دهند. برای مثال مقاله‌ای با بیش از سه هزار نویسنده توسط موسسه سرن سوئیس نگاشته شده است.

ما را محبوب کنید

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *