پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

خانواده همواره به‌عنوان مهم‌ترین سیستم انسانی موردتوجه قرار داشته است. محققان سعی کرده‌اند الگوهای ارتباط خانواده را بشناسند و طبقه‌بندی کنند. بامطالعه ارتباطات خانواده، چفی و همکاران نظریه‌ای را مطرح کردند که در آن الگوهای ارتباطات خانواده شیوه‌هایی را منعکس می‌کنند که به‌وسیله آن‌ها خانواده واقعیت اجتماعی را تعبیر و تفسیر کرده، اعضایش را در آن تعبیر و تفسیر سهیم می‌سازد. چفی و همکارانش بر اساس ابعاد جهت‌گیری مفهومی و جهت‌گیری اجتماعی، چهار نوع الگوی ارتباطات خانواده یا چهار نوع خانواده را معرفی کردند: خانواده توافق کننده، خانواده کثرت‌گرا، خانواده حفظ‌ کننده، و خانواده به حال خود واگذارنده. ابعاد جهت‌گیری مفهومی و جهت‌گیری اجتماعی بعدها توسط دیوید ریچی موردبررسی و نقادی قرار گرفت. وی دو بعد زیربنایی این الگوهای خانواده را مورد تجدیدنظر قرارداد. به عقیده وی ازآنجاکه جهت‌گیری مفهومی بر اهمیت عقاید تأکید دارد، باید جهت‌گیری گفت‌وشنود نامیده شود تا توجه به بحث و تبادل‌نظر باز و پذیرنده عقاید بین والدین و فرزندان را منعکس کرده باشد و ازآنجاکه جهت‌گیری اجتماعی بر پیروی تأکید دارد، باید جهت‌گیری همنوایی نامیده شود. علاوه بر نام‌گذاری مجدد این دو بعد زیربنایی، در ابزار الگوهای ارتباطات خانواده نیز با افزودن چندگونه به‌منظور افزایش روایی و پایی آن تجدیدنظر کردند. این ابزار بدین ترتیب، ابزار تجدیدنظر شده الگوهای ارتباطات خانواده خوانده شد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

 پرسشنامه تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP) با نام لاتین Revised Family Communication Patterns در سال ۱۹۹۴ مشتمل بر ۲۶ گویه توسط فیتزپاتریک و ریچی طراحی شد. این پرسشنامه دارای دو زیرمقیاس به نام‌های جهت‌گیری همنوایی و جهت‌گیری گفت‌وشنود می‌باشد. پرسشنامه حاضر نسخه‌ای است که توسط فرزندان پاسخ داده می‌شود.

نمره‌گذاری پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت دو زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری الگوهای ارتباطی خانواده

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *