مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS)

پژوهشگران شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد، افراد در برابر مشکلات و سختی‌ها واکنش متفاوتی از خود نشان می‌دهند. برای مثال، اگرچه زندگی بسیاری از افراد در اثر آسیب‌های دوران کودکی درهم می‌شکند، اما افرادی نیز هستند که در شرایطی مشابه باوجود خطرات و مشکلات شدید، قادرند خوب زندگی کنند و سلامتی خود را حفظ نمایند. اخیراً محققان مفهوم تاب‌آوری را در حوزه خانواده گسترش داده‌اند به‌طوری‌که سیر مطالعات و تحقیقات از مشاهده تاب‌آوری به‌عنوان فرایند فردی، به سمت نگاه سیستمی کشیده شده است. ازاین‌رو، رویکرد تاب‌آوری خانواده به‌منظور تقویت، ظرفیت‌های موجود در خانواده جهت تسلط یافتن بر سختی‌ها ایجاد شد. وارنر و اسمیت سیچیتی و روگوش تحقیقات اولیه بر روی تاب‌آوری خانواده را انجام دادند. به دنبال تحقیقات آنها، روند رو به رشدی، به سمت یک نگاه سیستمی به تاب‌آوری آغاز شد. والش و پاترسون تاب‌آوری را به‌عنوان تعادلی بین نیازها و ظرفیت‌های خانواده تعریف می‌کنند. تعاریف دیگر از تاب‌آوری خانواده به توانایی برای غلبه بر استرس‌ها و سختی‌ها و مقاومت در برابر تجربیات روانی ـ اجتماعی دردناک، وفق دادن خود با سختی‌ها، بهبود یافتن از رویدادهای استرس‌زا اشاره دارد. اوربوچو همکاران تاب‌آوری را به‌عنوان توانایی و تلاش فردی یا خانوادگی برای واکنش مثبت نشان دادن به موقعیت‌های ناسازگار و اضطراب‌آور تعریف می‌کنند. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS)

مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS) برای اندازه‌گیری میزان تاب‌آوری خانواده توسط سیکسبی در سال ۲۰۰۵ طراحی‌شده است. این پرسشنامه مبتنی بر مدل تاب‌آوری خانواده والش می‌باشد. این مقیاس میزان تاب‌آوری خانواده را در شش خرده مقیاس زیر اندازه‌گیری می‌کند: ارتباط و حل مسئله، منابع اقتصادی و اجتماعی، چشم‌انداز مثبت، تماس و ارتباط، معنویت و معنایابی برای سختی‌ها.

 

نمره‌گذاری مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت شش زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل مقیاس تاب‌آوری خانواده (FRAS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری تاب‌آوری

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *