پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

نظریه سبک­های دلبستگی که به وسیله بالبی (Bowlby) مطرح شد، بیان می­دارد که روابط اولیه مادر – کودک سبک دلبستگی فرد را شکل می­دهد و این سبک دلبستگی بر افکار فرد درباره خودش و دیگران اثر می­گذارد و نحوه مدیریت روابط میان فردی او را تعیین می­کند. علاوه ­براین، کیفیت دلبستگی در تمام طول زندگی اثرات خود را نشان می­دهد و تفاوت­های فردی در مواجهه با آزردگی درونی و معنی کردن روابط بین ­فردی را روشن می­ سازد. برحسب این­که این رابطه اولیه چگونه شکل گرفته باشد، فرد می­تواند دارای دلبستگی ایمن یا یکی از سه سبک­ دلبستگی ناایمن باشد. در سبک دلبستگی ایمن (Secure Attachment Style) فرد نیاز کمی به تأیید دیگران دارد و نسبتاً به راحتی می­تواند با دیگران روابط صمیمانه‌­ای را شکل دهد. افراد دارای سبک دلبستگی آشفته (Preoccupied Attachment Style) خودشان را لایق دوست داشتن نمی­دانند و در رابط خودشان با دیگران وسواسی هستند. افراد دارای سبک دلبستگی اجتنابی (Avoidant Attachment Style) در تصدیق موقعیت و جستجوی کمک و حمایت با مشکل مواجه می­شوند. در نهایت افرادی که سبک دلبستگی دوسوگرا (Ambivalent Attachment Style) دارند حساسیت بیش از حد نسبت به عواطف منفی و نگاره­ های دلبستگی (Attachment Figures) دارند که در نتیجه آن خودپیروی آن­ها دچار اختلال می­شود. در پژوهش­‌های مختلف مشخص شده است که سبک دلبستگی ایمن با متغیرهایی همچون رضایت از رابطه و رضایت­مندی زناشویی بیشتر، افسردگی و اضطراب کمتر و مهارت­‌های اجتماعی بهتر همراه است. بنابراین این احتمال وجود دارد که سبک­های دلبستگی بر سلامت روان دانشجویان جدیدالورود نیز اثرگذار باشد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

 

معرفی پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

پرسشنامه مقیاس‌های رابطه (RSQ) توسط گریفین و بارثولومف (۱۹۹۴) مشتمل بر ۳۰ سوال طراحی شد. این پرسشنامه نسخه‌های مختلفی دارد که تعداد عامل‌های آن متفاوت هستند: دوعاملی، سه عاملی و چهار عاملی. در ایران نسخه سه عاملی از طریق هنجاریابی که انجام دادند مورد پذیرش‌تر است و نام عامل‌های آن عبارتند از اضطراب، نزدیکی، وابستگی. هنجار ایرانی این پرسشنامه مشتمل بر ۱۸ سوال می‌شود.

نمره‌گذاری پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت سه زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه مقیاس های رابطه (RSQ)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری ارتباط و دلبستگی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

 
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *