مقیاس رابطه ولی – فرزندی (PCRS)

مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS)

رابطه والد – فرزندی یک رابطه مهم و حیاتی برای ایجاد امنیت و عشق است. رابطه بین والدین و فرزندان نخستین معرف دنیای ارتباطات برای کودک می‌باشد. احساس عشق، صمیمت و امنیت به طور مستقیم ریشه در این روابط دارند. خانواده یکی از عوامل مؤثر و اساسی در رفتار افراد می‌باشد. نفوذ والدین در کودکان تنها جنبه ارثی و وراثتی ندارد بلکه در آشنایی کودک با زندگی اجتماعی و فرهنگ‌پذیری وی، نقش مؤثری دارد. ساختار و شکل خانواده‌ها، نحوه ارتباط اعضاء هر خانواده با یکدیگر و جامعه‌ای که خانواده در آن زندگی می‌کند در بیشتر مواقع همسانی ندارند، از این رو، رفتار و تأثیر خانواده‌ها در افراد متفاوت است. خانواده بر اساس نوع رابطه با فرزندان بیشترین تأثیر را اولاً بر چگونگی شخصیت روانی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها داشته و ثانیاً به صورت غیرمستقیم جامعه را متأثر می کند. در واقع، تغییرات در خانواده به مرور زمان فرزندان را تغییر داده و با ورود آن‌ها به عرصه اجتماع، جامعه دگرگون می‌شود. به عبارتی، می‌توان گفت که سلامت خانواده، سلامت جامعه را می‌سازد. اما، امروزه یکی از مسائل دامن‌گیر جامعه وجود جوانان و نوجوانانی است که به هر دلیل دچار مشکلات و تنش‌های خانوادگی هستند. بنابراین، تعارضات بین والدین که منجر به مخدوش شدن فضای خانه می‌شود، به‌عنوان یک متغیر مهم محیطی به طور مستقیم و غیرمستقیم می‌تواند اثرات ویژه‌ای بر رشد عمومی و ابعاد مختلف رفتار کودک، در زمینه سلامت روانی، جسمانی و عملکرد تحصیلی، داشته باشد. در واقع، می‌توان گفت که بهبود عملکرد کلی نوجوانان و جوانان در جامعه تاحدودی مستلزم خانواده‌ای سالم و روابط بین گروهی مناسب و مؤثر است. بنابراین، تعارضات و مشکلات درون خانواده باعث ایجاد مشکلات و آسیب‌های روانی و رفتاری در فرزندان می‌شود و در نهایت بر عملکرد اجتماعی فرزند آنها تأثیر منفی می‌گذارد. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS)

مقیاس رابطه والد فرزندی را فاین، مورلند و شوبل در سال ۱۹۸۳ طراحی کردند. این مقیاس دو شکل دارد: یکی برای سنجیدن رابطه فرزند با مادر و یکی برای سنجیدن رابطه فرزند با پدر. پرسشنامه مربوط به رابطه فرزند با پدر دارای چهار مقیاس عاطفه مثبت، آمیزش پدرانه، ارتباط با گفت و شنود، و خشم است و پرسشنامه رابطه فرزند با مادر نیز دارای ۴ عامل عاطفه مثبت، آزردگی/سردرگمی نقش، همانندسازی، و ارتباط با گفت و شنود می‌باشد.

نمره‌گذاری مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل مقیاس رابطه ولی – فرزندی (PCRS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت چهار زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل مقیاس رابطه والد فرزندی (PCRS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری رابطه والد – فرزندی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *