پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

در حدود ده سال پیش یعنی در سال ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ روانشناسان سازمان‌های صنعتی اراده‌گرایی و مشارکت داوطلبانه را در سازمان‌ها مورد پژوهش و تفحص قرار دادند و آن را «رفتار شهروندی سازمانی» نامیدند. این گونه رفتارها کاملاً داوطلبانه و فردی هستند و این بدین معنی است که افراد برای اجرای این نوع رفتارها به طور رسمی پاداش دریافت نمی‌کنند و نیز به علت عدم اجرای آن‌ها مجازات و تنبیه نمی‌شوند. در واقع رفتار شهروندی، افعال و اقدامات ایثارگرانه و تمایل به از خودگذشتگی کارکنان را به منظور تامین آسایش و رفاه دیگران تبیین می‌کند. به علاوه محیط‌های رقابتی کسب و کار امروزی کارکنانی را می‌طلبد که شهروندان خوبی باشند، به شکلی که کارکنان تمایل به گسترش همیاری و کمک به همکاران، کارفرمایان و ارباب رجوع از خود بروز دهند.

معرفی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB) در سال ۱۹۹۱ توسط ویلیام و اندرسون طراحی شد. این پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی را در دو بعد می‌سنجد که عبارتند از رفتار شهروندی سازمانی و رفتار شهروندی فردی. پرسشنامه حاضر دارای ۱۴ ماده است که در یک طیف لیکرت ۵ درجه‌‌ای نمره گذاری می‌شود.

نمره گذاری پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

همکاران ما در بخش مدیریت و روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده سازی نمره گذاری کامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB) کرده‌اند و در فایل ارائه شده، علاوه بر نمره گذاری هر عبارت و نمره گذاری وارونه، دو زیرمقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- دریافت فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو

۳- پایایی و روایی ایرانی و خارجی با رفرنس معتبر

۴- نمره‌گذاری کامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

۵- سابقه و تاریخچه ساخت پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی ویلیام و اندرسون (OCB)

۶- پایه‌های نظری مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی

۷- پاسخگویی سریع به سوالات شما 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *