مجلات دارای بالاترین ضریب اثر

مجلات دارای بالاترین ضریب اثر

روزی که یوجین گارفیلد به فکر تأسیس موسسه اطلاعات علمی (ISI) افتاد (این مطلب را بخوانید) این فکر به صورت اتفاقی به ذهنش نرسیده بود. گارفیلد یک پژوهش بر روی مجلات منتشر شده در آن زمان انجام داد و دریافت که ۳۰۰ مجله تقریباً تمام تولیدات علمی را پوشش می‌دهند و بقیه مجلات به نوعی تکرار کار آن‌ها است. از این رو به تاسیس موسسه‌ای اقدام کرد تا این مجلات برتر را معرفی کند. غافل از اینکه خود گارفیلد نیز به دام افتاد و هم اکنون بیش از ۱۸ هزار مجله تحت نام ISI وجود دارند.

– مقالات خود را نیتیو (Native) ترجمه کنید

جالب اینجاست که در سال ۲۰۰۸ نیز موسسه تامسون رویترز با بررسی بیش از ۷۰۰۰ مجله علمی دریافت که ۵۰ درصد استنادها به ۳۰۰ مجله بوده و ۵۰ درصد استنادها به ۷۳۲۱ مجله باقی مانده. بنابراین به نظر می‌رسد که حدود ۳۰۰ مجله پیشرو علم در جهان هستند. اما در بین این مجلات نیز گاهاً مجله‌ای دیده می‌شود که بسیار معروف تر و معتبر تر است. در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

لیست مجلات دارای بالاترین ضریب اثر

۱- Ca-A Cancer Journal for Clinicians: شاید شما هم مجلاتی با ضریب اثر ۳ یا ۴ دیده باشید که مجلات بسیار معتبری هستند. برخی مجلات بسیار شاخص نیز ضریب اثر بالایی دارد مانند مجله نیچر (Nature). اما هیچکدام از آن‌ها به اندازه این یکی عجیب نیست. مجله Ca-A Cancer Journal for Clinicians که در زمینه مطالعات مربوط به سرطان فعالیت دارد در سال ۲۰۱۳ ضریب تأثیر ۱۶۲ را به ثبت رساند که تا حدودی عجیب است. ضریب تأثیر این مجله در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۵۳ و در سال ۲۰۱۱ نیز ۱۰۱ بود. باید دید این مجله در سال ۲۰۱۴ چه ضریب تأثیری را به ثبت می رساند.

۲- New England Journal Of Medicine: این مجله از مشهورترین و قدیمی ترین مجلات پزشکی جهان است و در صدر مجلات پزشکی و جراحی جهان قرار دارد. این نشریه که در آمریکا چاپ می‌شود از سال ۱۸۱۲ به این سو منتشر شده است و در سال ۲۰۱۲ دویستمین سالگرد انتشار خود را جشن گرفت. ضریب تأثیر این مجله در سال ۲۰۱۳ به عدد ۵۴ رسید.

۳- Chemical Reviews: این مجله که توسط انجمن شیمی آمریکا و به صورت ماهیانه منتشر می‌شود حوزه شیمی را پوشش می‌دهد. ضریب اثر این مجله در سال ۲۰۱۳ معادل ۴۵ بود.

۴- Reviews of Modern Physics: این مجله نیز که در سال ۲۰۱۳ ضریب تأثیر ۴۲ را به ثبت رساند در رده چهارم بالاترین ضرایب تأثیر مجلات قرار دارد و در زمینه مطالعات فیزیک فعالیت می‌کند.

۵- مجله نیچر (Nature): این مجله قطعاً یکی از معروف ترین مجلات جهان است. این مجله در سال ۲۰۱۳ ضریب اثر ۴۲ را به ثبت رسانده است. این ژورنال علمی از سال ۱۸۶۹ به این سو و به صورت هفتگی چاپ می‌شود. برخی از تأثیرگذارترین مقالات چاپ شده در طول حیات بشری در این مجله چاپ شده است که از جمله آن‌ها کشف ساختار DNA و کشف سوراخ در لایه اوزون است.

ادامه لیست مجلات با ضریب تأثیر بالا

۶- Annual Review of Immunology: با ضریب تأثیر ۴۱ در حیطه ایمنی شناسی.

۷- Nature Reviews Genetics: با ضریب تأثیر ۳۹ در زمینه ژنتیک.

۸- Lancet: با ضریب تأثیر ۳۹ در زمینه پزشکی عمومی و خون شناسی.

۹- Nature Biotechnology: با ضریب تأثیر ۳۹ در زمینه بیوتکنولوژی.

۱۰- Nature Reviews Cancer: با ضریب تأثیر ۳۷ در زمینه سرطان.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *