آشنایی با پایگاه اطلاعاتی سایمگو

معرفی پایگاه اطلاعاتی سایمگو

سایمگو (SCImago) یک پایگاه اطلاعاتی است که در سال ۲۰۰۸ توسط گروه تحقیقاتی سایمگو پدید آمد. مقر اصلی این پایگاه در اسپانیا قرار دارد و با همکاری چندین موسسه اروپایی و دانشگاه گرانادا در اسپانیا شکل گرفته است. به دلیل اینکه سایمگو خدمات خود را به رایگان در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد بسیار محبوب شده است. هم اکنون در حوزه علم سنجی پایگاه اطلاعاتی سایمگو یک مرجع به شمار می‌رود و امکان بررسی وضعیت علمی کشورها و نشریات را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

در صورت نیاز به دریافت خدمات پذیرش مقاله، چاپ مقاله و ترجمه نیتیو و تخصصی مقاله کلیک کنید

پایگاه اطلاعاتی سایمگو اطلاعات خود را از اسکوپوس می‌گیرد و به نوعی می‌توان گفت که برخی از اطلاعات اسکوپوس را به رایگان در اختیار عموم قرار می‌دهد. همچنین سایمگو به طور روزانه آپدیت می‌شود که این امر یکی از نقاط قوت آن است. این پایگاه اطلاعات علمی سال‌های ۱۹۹۶ به بعد را پوشش می‌دهد. از جمله امکانات سایمگو عبارتند از:

 – امکان مقایسه تولیدات علمی کشورها با ارائه نمودارهای با کیفیت

 – امکان جستجوی پیشرفته مجلات در حوزه‌های مختلف

 – امکان رتبه بندی کشورها از نظر تولیدات علمی

 – امکان رتبه بندی مجلات بر اساس چندین فاکتور

جستجو در سایمگو

شما در سایت سایمگو امکانات فراوانی برای جستجو دارید. برای مثال در یکی از مطالب قبلی اشاره شد که چگونه می‌توان با استفاده از سایمگو مجله‌ای مناسب برای چاپ مقاله پیدا کرد (این مطلب را ببینید). همچنین شما می‌توانید به مقایسه تولیدات علمی کشورهای مختلف بپردازید. برای نمونه در تصویر زیر تولیدات علمی چهار کشور ایران، ترکیه، مصر و پاکستان در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۳ مورد مقایسه قرار گرفته‌اند.

سایمگو

مقایسه سایمگو با ISI

یکی از نقاط قوت سایمگو در مقایسه با ISI این است که سایمگو تحلیل‌های خود را با استفاده از نشریات نمایه شده در اسکوپوس انجام می‌دهد که از گستردگی بیشتری در مقایسه با ISI برخوردار است. هر چند در مقابل شاید کیفیت مجلات ISI بالاتر باشد. همچنین سایمگو از ضریب تأثیر یا ایمپکت فکتور برای رتبه بندی مجلات استفاده نمی‌کند بلکه از الگوریتمی مشابه گوگل پیج رنک استفاده می‌کند. همچنین سایمگو اطلاعات خود را به رایگان در اختیار تمامی افراد قرار می‌دهد درحالی که حق عضویت در موسسه ISI بسیار بالاست.

باتوجه به امکانات فراوانی که پایگاه اطلاعاتی سایمگو در اختیار شما قرار می‌دهد امکان بحث درباره تمام آن‌ها وجود ندارد. توصیه ما این است که به مراجعه به سایت این موسسه از خدمات رایگان آن بیشتر استفاده نمایید.

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *