بزرگترین سدهای جهان

بزرگترین سدهای جهان

همیشه شنیدن اسامی بزرگترین، برترین و سایر موارد مشابه برای ما جذاب است. اما وقتی بحث بر سر چیزهایی است که به دست انسان ساخته شده است کنجکاوی ما بیشتر بر انگیخته می‌شود. سدها که با هدف‌های مختلفی ساخته می‌شوند گاه به نماد قدرت یک کشور تبدیل می‌شوند. امروز با استفاده از منابع و اطلاعات ثبت شده در پایگاه‌های برجسته دنیا لیستی از بزرگترین سدهای جهان را به شما معرفی خواهیم کرد.

۸- Yacyretá-Apipe: این سد بر روی رودی در بین دو کشور آرژانتین و پاراگوئه و در بالای آبشاری که نام سد از آن گرفته شده است در سال ۱۹۹۸ ساخته شده است. عرض این سد عظیم ۸۰۸ متر است و ۸۱ میلیون متر مکعب گنجایش دارد. همچنین ظرفیت نیروگاه این سد در حالت ماکزیمم ۴۰۵۰ مگاوات در ساعت است. هم اکنون به دلیل اینکه میزان ذخیره آب این سد ۷ متر کمتر از آن چیزی است که پیش‌بینی شده بود، نیروگاه سد با توان ۶۰ درصد ظرفیت خود به کار ادامه می‌دهد.

dam8

۷- سد آتاترک: سد آتاترک که در سال ۱۹۹۰ بر روی رود فرات در استان آدیامان ترکیه ساخته شده است بزرگترین سد ترکیه و اروپا است و در بین بزرگترین سدهای دنیا رتبه هفتم را دارد. این سد دارای ظرفیت مخزن ۸۴ میلیون متر مکعب آب است. ساخت این سد از ۱۹۸۳ شروع شد و در ۱۹۹۰ تکمیل شد. این سد ۱۶۹ متر ارتفاع و ۸۲۰ متر عرض دارد. توان نیروگاه تولید برق این سد ۲۴۰۰ مگاوات در ساعت است.

سد آتاترک

 

۶- Tucurui: این سد در برزیل واقع است و در سال ۱۹۸۴ افتتاح شده است. هدف اصلی از ساخت این سد تولید برق بوده است. به همین دلیل اگرچه حجم مخزن آن ۴۳ میلیون متر مکعب است اما توان تولید ۸۳۷۰ مگاوات برق در ساعت را دارد.

بزرگترین سدهای جهان

 

۵- Lower Usuma: این سد که رده پنجم را در بین بزرگترین سدهای دنیا در اختیار دارد در سال ۱۹۹۰ در نیجریه به بهره برداری رسید. حجم مخزن این سد ۹۳ میلیون متر مکعب است.

بزرگترین سدهای جهان

 

۴- Fort Peck: این سد در ایالت مونتانا در آمریکا واقع است و در سال ۱۹۴۰ ساخته شده است. ضرفیت مخزن این سد ۹۶ میلیون متر مکعب است ودارای دریاچه‌ای به طول ۲۱۶ کیلومتر است. توان تولید برق نیروگاه این سد ۸۰ هزارکیلو وات است.

بزرگترین سدهای جهان

 

۳- Tarbela: سد تاربلا سومین سد بزرگ در میان بزرگترین سدهای جهان است که در سال ۱۹۷۶ در پاکستان به بهره برداری رسید و در ۵۰ کیلومتری شمال غرب اسلام آباد قرار دارد. این سد دارای ۱۴۸ متر ارتفاع است و ظرفیت مخزن آن ۱۲۱ میلیون متر مکعب است. همچنین توان تولید برق نیروگاه آن ۳۴۷۸ مگاوات در ساعت است.

بزرگترین سدهای جهان

 

۲- Zhiguli: این سد که عملیات ساخت آن از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۷ طول کشید در کشور روسیه و بر روی رود ولگا قرار دارد. ارتفاع این سد ۵۲ متر است و توان تولید برق نیروگاه آن ۲۳۵۷ مگاوات در ساعت است.

بزرگترین سدهای جهان

سد سه دره: بزرگترین سد جهان

سد سه دره (Three Gorges) را می‌توان یکی از عجیب‌ترین و باشکوه‌ترین بناهایی دانست که انسان در طول حیات خود بر روی این کره خاکی ساخته است. این سد بر روی رود یانگ تسه در چین ساخته شده است. این رود ۶۳۰۰ کیلومتر طول دارد و میزان آب آن حدود ۷ برابر تمام رودهای ایران است. همچنین از نظر تعداد و میزان سیل‌های مخرب رتبه اول را در دنیا دارد. با توجه به ویژگی‌های این رودخانه ساخت سدی عظیم بر روی آن در دستور کار دولت چین قرار گرفت.

سد سه دره

عملیات ساخت سد سه دره در سال ۱۹۹۴ شروع شد و در سال ۲۰۰۸ به بهره برداری رسید هرچند برخی از کارهای پایانی آن تا سال ۲۰۱۲ به طول انجامید. هزینه ساخت این سد ۲۶ میلیارد دلار بود که حدوداً معادل یک سال فروش نفت ایران است. ارتفاع این سد ۱۸۱ متر، و طول تاج آن ۲۳۳۵ متر است.

حجم مخزن این سد ۳۹ میلیارد متر مکعب است! در حالی که سد بزرگ کانادا که در حال ساخت است و پس از تکمیل دومین سد بزرگ دنیا خواهد بود تنها ۵۰۰ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد. همچنین طول دریاچه این سد در حدود ۶۰۰ کیلومتر است و در رونق تجارت و کشتیرانی چین بسیار موثر است. همچنین نیروگاه این سد توان تولید ۲۲۴۰۰ مگاوات برق در ساعت را دارد و از ۳۲ توربین یا ظرفیت تولید ۷۰۰ مگاوات برق در ساعت برخوردار است.

سد سه دره

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *