جنبه جالب برخی از عادات بد را بشناسید

جنبه جالب برخی از عادات بد را بشناسید

همه ما دست کم یک یا دو عادت بد داریم. آیا می‌دانستید این عادت‌های بد جنبه مثبتی نیز دارند و الزاما هم بد نیستند و حتی باعث رشد شما در زندگی می‌شوند؟ در زیر به ذکر جنبه‌های مثبت برخی از عادات بد اشاره می‌کنیم.

۱- جویدن ناخن

ناخن جویدن

اگرچه جویدن ناخن عادتی بد تلقی می‌شود، اما برخی از افراد در طول روز مشغول ناخن جویدن هستند. خوردن ناخن‌ها، باعث می‌گردد که اندازه آن‌ها بزرگتر نشود، نشکند و شما را از خطر باکتری‌هایی که معمولا در زیر ناخن‌ها هستند نجات می‌دهد. محققان نشان داده‌اند که رسیدن مقدار کمی باکتری به بدن باعث می‌گردد تا سیستم ایمنی بدن قوی‌تر شود. از آنجایی‌که افرادی که دارای عادت ناخن جویدن هستند، روزانه مقدار ناچیزی از باکتری‌ها را می‌خورند، احتمالا همین مساله باعث قوی‌تر شدن سیستم ایمنی آن‌ها می‌گردد.

۲ – بد دهنی کردن و قسم خوردن مکرر

بد دهنی

بسیاری از افراد، مخصوصا افرادی که در سن جوانی و نوجوانی قرار دارند، دائماً در صحبت کردن بددهنی می‌کنند یا قسم می‌خوردند که عادت بدی تلقی می‌گردد، اما این رفتار نقاط مثبتی نیز دارد. محققان کشف نموده‌اند که قسم خوردن در مواقع اضطرابی باعث می‌گردد تا خطر حمله قلبی به نصف کاهش یابد! اما به یاد داشته باشید هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد!!

۳- خیالبافی

خیالبافی

خیالبافی یک روش ذهنی برای مقابله با مشکلات پیچیده است. از این طریق که ذهن هشیار را سرگرم می‌کند و به ناخودآگاه اجازه می‌دهد تا به پردازش و حل مشکلات پیچیده اقدام نماید. خیالبافی معمولا زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که شما در حال انجام کاری هستید که انجام آن نیازمند تمرکز کردن نیست و به افکارتان اجازه داده‌اید که به هرکجا می‌خواهند پرواز کنند. در حقیقت افرادی که مدام خیالبافی می‌کنند هرچند زیاد در عمق مشکلات فرو نمی‌روند و حواسپرت و بی تمرکز به نظر می‌رسند اما نهایتا کار مورد نظر را انجام می‌دهند بدون اینکه عمیقا تحت تاثیر دشواری‌های آن کار قرار گیرند.

۴- شایعه سازی

شایعه سازی

تحقیقی که در دانشگاه بروان انجام گردید نشان داد که شایعه سازی و انتشار آن در هر ۲۰ دقیقه به یک شخص جدید، کمک می‌کند تا تنش و اضظراب کاهش یابد و خلق فرد شایعه ساز را تا بیش از ۴ ساعت بهبود بخشد!!

۵ – شلخته بودن

شلخته گی

شاید بعضی‌ها اینچنین فکر کنند که شلخته‌ها افرادی تنبل هستند، اما حقیقت این است که چنین افرادی نیازمند مقداری شلختگی در اطراف خود هستند و این وضعیت به آن‌ها کمک می‌کند تا به مسائل مختلف و متنوعی تفکر نمایند. بر طبق تحقیقی که اخیرا انجام شد، دانشجویان در دو اتاق که یکی از آنها مرتب و دیگری نامرتب بود قرار گرفتند. دانشجویانی که در اتاق‌های نامرتب قرار گرفتند، نقاشی‌های خلاقانه‌ای ترسیم نمودند.

۶- خواب افراطی

خوابیدن

متخصصان فیزیولوژی و غدد اخیرا دریافته‌اند که بیدار شدن قبل از ساعت ۶:۳۰ صبح فرد را در معرض بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌دهد. بهترین چیز در مورد خوابیدن آن است که زمانی تصمیم به خوابیدن بگیرید که طبیعتا نیاز به خوابیدن دارید و زمانی از خواب بلند شوید که از خوابیدن سیراب شده‌اید.

۷- رسانه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی

تصوری که این روزها از بچه‌ها، جوانان و حتی بزرگسالان داریم، یقینا تصوری است که در آن گوشی آن‌ها نیز نقش اصلی را بازی می کند و بخشی از تصویر ذهنی ما از ان‌ها را تشکل می‌دهد! برخی‌ها به صورت اعتیاد آوری مدام در حال چک کردن حساب شبکه@های اجتماعی خودشان هستند. جنبه مثبتی که ما از این مساله اخذ کرده‌ایم در نوع خود بسیار جالب است: ما ترغیب می‌شویم در شبکه‌های اجتماعی چیزی بنویسیم و همین مساله باعث می‌شود، افرادی دیگر عضو شبکه‌های اجتماعی، درخور مطلب ما بازخوردی ارایه دهند و این چرخه ادامه پیدا کند. همین چرخه بازخوردی به وجود آمده ما را مجبور می‌کند که از همدیگر آگاه باشیم و با همدیگر به اهداف خود نایل آییم.

۸ – اوقات تلخ کردن

اوقات تلخی کردن

بیان خشم در حد محدود باعث می‌شود که تنش‌ها و اضطراب‌ها از بین بروند. و چنین افرادی در مقایسه با افرادی که احساسات خود را بیان نمی‌کنند و معمولاً در خود فرو می‌ریزند جسم و روان سالم‌تری دارند. بچه‌ها به این واقعیت بیش از ما واقف‌اند و به همین علت است که بیشتر از ماها مرتکب این کار می‌شوند!! چیزی که در این مساله حایز اهمیت است آن است که سعی کنید خشم خود را به واسطه روش‌های سالم‌تری ابراز کنید؛ به بالشت مشت بزنید، و یا بیهوده با خودتان حرف بزنید و خشم خود را بیان کنید.

۹ – تماشای افراطی ویدئوهای سرگرمی

کلیپ خنده دار

وقتی فکر می‌کنید که نمی‌توانید جلوی برخی استرس‌ها و اضطراب‌ها را بگیرید، اشتباه مهلکی انجام داده‌اید و در تنش قرار دارید می‌توانید به ویدئوهایی نگاه کنید که سرگرم کننده و بامزه هستند. تماشای ویدئو، مخصوصا ویدئوهای بانمک و سرگرم کننده باعث می‌شود که مغز شما بتواند تمرکز خود را به دست آورد و مساله بغرنج را بسیار با دقت حل کند.

 ۱۰ – وول خوردن

وول خوردن در واقع تلاش مغزتان برای بهبود بخشیدن به تمرکز است و تقریبا همان بازدهی خمیازه کشیدن را به مغز دارد (خمیازه کشیدن باعث می‌شود اکسیژن در حجم زیادی وارد ریه‌ها گردد و مغز را به اصطلاح خنک نگه می‌دارد). وول خوردن انواع مختلفی مانند تکان دادن پاها، چرخاندن انگشت‌ها، و تکان دادن مداد یا هر چه که در دستان است، دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *