زیان بار ترین تصادفات تاریخ

 زیان بار ترین تصادفات تاریخ

برخی از تصادافاتی که گاها در محیط پیرامون خود می بینیم شاید بسیار زیانبار باشند. اما شاید همین تصادفات زیانبار، در مقایسه با تصادفات دیگر قابل مقایسه نباشند. تصادف به مفهوم واقعه یا اتفاقی ناخواسته یا ناخوشایند است که به صورت غیر عمدی رخ می دهد و معمولا منجر به آسیب جانی، صدمه و یا مرگ می شود. تصادفاتی که در زیر بیان می گردد علاوه بر اینکه آسیب های جانی نیز داشته اند اما بر اساس هزینه مادی بزرگترین تصادفات زیانبار بوده اند.

۵ – کشتی تایتانیک

تایتانیک

غرق شدن کشتی تایتانیک احتمالا تصادفی بسیار مشهور در دنیا می باشد. اما با این وجود جزو آخرین مورد از لیست زیانبارترین تصادفات قرار می گیرد. در آوریل ۱۹۱۲ عده بسیاری در اثر برخورد یک کشتی غول پیکر به صخره یخی جان خود را از دست دادند و کشتی غرق شد. این کشتی ۷ میلیون دلار قیمت داشت است (این قیمت به نرخ دلار کنونی معدل ۱۵۰ میلیون دلار می باشد).

۴ – تصادف مترو

تصادف مترولینک

در ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۸، در آنچه که به غمبارترین تصادف تاریخ کالیفرنیا لقب گرفت، ۲۵ نفر با برخورد قطار مترولینک با یک قطار باری دیگر جان خود را از دست می دهند. چنین پنداشته می شود که راهبان قطار با تلفن همراه خود مشغول بوده و فراموش می کند تا به راهبر قطار اطاعات دهد. این تصادف مرگبار هزینه ای در حدود ۵۰۰ میلیون دلار بر روی دست شرکت مترولینک گذاشت.

۳ – سقوط بمب افکن

سقوط بمب افکن

بمب افکن

از مورد سه به بعد از زیانهای میلیون دلاری به میلیارد دلاری می رسیم. در ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ بمب افکن b-2 مدت کوتاهی بعد از پرواز خود از پایگاه هوایی گوام، سقوط کرد. محققان بعد از بررسی این هواپیما دلیل سقوط را رطوبت موجود در سیستم کامپیوتری این هواپیما اعلام کردند. این هواپیما یکی از ۲۱ هواپیمای بسیار گرانبهای b-2  بود که ساخته شده بود. هر دو خلبان ایجکت کرده و توانستند جان خود را نجات دهند. زیان این تصادف ۱٫۴ میلیارد دلار برآورد شد.

۲ – اکسون والدز

کشتی اکسون والدز

اکسون والدز تنها حادثه انتشار وسیع روغن در دنیا نبود بلکه حوادث مشابه بزرگتری نیز اتفاق افتاده بود، اما به دلیل مکان جغرافیایی که این اتفاق رخ داد، بسیار هزینه بر و زیانبار گزارش شد (مکان وقوع صرفا به وسیله هلیکوپتر و قایق قابل دسترس بود). در ۲۴ مارس ۱۹۸۹، در اثر یک تصادف ۱۰٫۸ میلیون گالن نفت در دریا منتشر شد و دلیل آن نیز این بود که کاپیتان کشتی اکسون والدز کنترل آن را از دست داد و با یک تپه دریایی برخورد کرد. هزینه پاکسازی این میزان نفت از دریا ۲٫۵ میلیارد دلار برآورد شد.

۱ – کشتی پرستیژ

کشتی پرستیژ

در ۱۳ نوامبر ۲۰۰۲، تانکر نفت پرستیژ (Prestige) که حاوی ۷۷ هزار تن نفت سنگین بود مورد حریق واقع شد. کاپیتان از ترس اینکه کشتی غرق نشود، با یک گروه امدادی اسپانیا تماس می گیرد، و از آنها تقاضا می کند که کشتی را هرطور که شده به ساحل برسانند. با این حال، فشار مقامات محلی اسپانیا باعث شد که کاپیتان کشتی را دور از سواحل اسپانیا نگه دارد. کاپیتان کشتی سعی نمود از گروههای امداد فرانسه و پرتغال کمک گیرد اما آنها نیز موافت نکردند و اجازه نزدیک شدن کشتی به سواحل خود را ندادند. در نهایت طوفان این کشتی را دو نیمه کرد و حدود ۲۰ میلیون گالون نفت به دریا سرازیر شد. طبق گزارشات مستند، پاکسازی این مقدار نفت از دریا هزینه ای بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار برجای گذاشت.