مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

جمعیت جهان در حال پیر شدن است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ دوسوم افراد را بالای ۶۵ سال در کشورهای در حال رشد باشند. در ایران طبق سرشماری سال ۱۳۷۵، ۵/۶ درصد جمعیت را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل داده و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۱۴۰۰ ده درصد آن را سالمندان تشکیل دهند. پیر شدن جمعیت با شیوع بیشتر افسردگی همراه است و این در حالی است که در مراکز درمان سرپایی کمتر از ۵۰ درصد آنان توسط پزشکان عمومی تشخیص داده می‌شوند. شایع‌ترین اختلال روان‌پزشکی در میان سالمندان، افسردگی است. افسردگی در سالمندان اغلب با مشکلات حافظه، انزوای اجتماعی، بی‌اشتهایی، اختلالات خواب، زودرنجی و گاهی هذیان و توهم همراه است. شیوع احتلال افسردگی در بررسی‌های مختلف در کل جامعه ۱۶-۱ درصد بوده است و این در حالی است که ۲۴ درصد سالمندان از افسردگی تحت بالینی رنج می‌برند. مطالعاتی که در سطح مراقبت‌های اولیه انجام شده است نشان داده‌اند که ۱۷ تا ۳۷ درصد مراجعه کنندگان سالمند، دارای علایم افسردگی اساسی می‌باشند. این رقم در سالمندان بستری بستری در بمیارستان ۴۶-۳۶ درصد است که با بیماری جسمانی همراه است. شیوع افسردگی خفیف در سطح مراقبتهای اولیه ۴ برابر افسردگی اساسی تخمین زده شده است. با افزایش جمعیت سالمندان، توجه به مسائل و مشکلات فروانی روبه رو می‌شوند، از جمله: ۱- بیماری‌های مزمن جسمی، مانند فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت؛ ۲- کاهش توانایی‌هایی مانند بینایی و شنوایی؛ ۳- بیماری‌های عصبی و روان‌شناختی، مانند دمانس و آلزایمر و افسردگی. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)، آزمونی خودگزارشی است که ۱۵ پرسش دارد. این مقیاس را یسویج و همکاران در سال ۱۹۸۲ برای اندازه‌گیری افسردگی سالمندان ساخته‌اند. این پرسشنامه دارای دو عامل افسردگی و فعالیت‌های روانی اجتماعی است.

نمره‌گذاری مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل مقیاس افسردگی سالمندان (GDS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت ۲ زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است. همچنین سوالاتی که دارای نمره‌گذاری معکوس هستند نیز آورده شده است.

خرید و دانلود مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود مقیاس افسردگی سالمندان (GDS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل مقیاس افسردگی سالمندان (GDS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری افسردگی سالمندان

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *