راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف مدرسه

راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف مدرسه

اگر شما نیز والدی باشید که یک کودک سن مدرسه در خانه دارید، حتماً تا حدودی با تکالیف کودکان‌تان درگیر بوده‌اید. به تازگی انجمن آموزش و پرورش آمریکا گروهی را به سرپرستی دکتر لوریا ریچ مأمور تهیه یک دستورالعمل برای والدین کرده است که به نام راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف مشهور شده است و نکات بسیار مهم و کاربردی را در رابطه با کمک به انجام تکالیف کودکان پیشنهاد داده است. در زیر با این نکات آشنا می‌شویم.

راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف

۱- یک مکان ساکت و با روشنایی مناسب برای انجام تکالیف داشته باشد

شما باید در محیط خانه یک بخش یا اتاق را به صورت اختصاصی به انجام دادن تکالیف کودکان اختصاص دهید که ساکت و دارای روشنایی مناسب باشد. به صورت اکید از انجام دادن تکالیف توسط کودکان در جلوی تلویزیون یا کامپیوتر جلوگیری کنید. همچنین تکالیف نباید در جایی که رفت و آمد زیاد است انجام شود.

۲- نیازهای تحصیلی کودک را تأمین کنید

داشتن مداد، دفتر و یک لغت نامه برای کودکان ضروری است. اگر کودک شما نیاز به وسایل خاصی برای انحام تکالیف یا درس خواندن دارد آن را فراهم کنید.

۳- به کودک‌تان در مدیریت زمان کمک کنید

کودکان توانایی محدودی در مدیریت زمان و برنامه ریزی دارند. سعی کنید انجام تکالیف در هر روز در یک زمان معین انجام شود. اجازه ندهید که انجام تکالیف به ساعات انتهای شب موکول شود. اگر تکالیف سخت یا پیچیده‌ای وجود دارد، آخر هفته‌ها با کودک‌تان بر روی آن کار کنید تا برای هفته بعد آماده شود.

۴- نگرش مثبتی نسبت به تکالیف داشته باشید

به این فکر کنید که مدرسه رفتن چقدر برای آینده فرزند شما اهمیت دارد. داشتن نگرش مثبت نسبت به مدرسه و تکالیف توسط شما، سبب انتقال این نگرش مثبت به فرزندتان می‌شود.

راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف مدرسه

۵- وقتی فرزند شما در حال انجام تکالیف است شما هم کاری مشابه انجام دهید

کودکان به درستی ماهیت و ارزش تکالیف را درک نمی‌کنند. پس شما باید این اهمیت را با رفتارهای‌تان به آن‌ها نشان دهید. برای مثال وقتی فرزند شما در حال نوشتن املاء یا روخوانی است شما نیز روزنامه بخوانید یا وقتی او مشغول انجام تکالیف ریاضی است شما نیز حساب و کتاب‌های مالی خود را انجام دهید.

۶- وقتی فرزندتان نیاز به کمک دارد پاسخ را به او نگویید بلکه او را راهنمایی کنید

برخی از والدین به اشتباه فکر می‌کنند که کمک به کودکان در انجام تکالیف به معنی گفتن جواب درست به آن‌ها است. این کار بسیار غلط است و باعث خواهد شد که کودک آن درس را یاد نگیرد. در عوض راهنمایی‌هایی به او ارائه دهید که بتواند مسئله را حل کند.

۷- اگر تکلیفی وجود دارد که فرزندتان باید به تنهایی آن را انجام دهد، در آن دخالت نکنید

انجام تکالیف فرصت مناسبی برای پرورش استقلال، اعتماد به نفس و مهارت‌های یادگیری است. در مواقعی که لازم نیست سعی کنید خود را در انجام تکالیف دخالت ندهید.

۸- اطلاعات خود را به روز نگه دارید

در رابطه با تکالیف و درس‌های فرزندان‌تان اطلاعات کافی را کسب کنید و در رابطه با میزان کمکی که باید بکنید با معلم او صحبت کنید.

۹- به فرزندتان برای درک دشواری و آسانی تکالیف کمک کنید

کودک شما باید این توانایی را داشته باشد که بتواند تکالیف دشوار و آسان را تشخیص دهد. سعی کنید به او یاد بدهید که اول تکالیف سخت را انجام دهد. این کار سبب می‌شود که در هنگام مواجهه با چالش‌های بزرگ آماده باشد.

راهنمای والدین برای کمک به کودکان در انجام دادن تکالیف مدرسه

۱۰- بر روی انجام تکالیف کودکان نظارت داشته باشد

باید حواس‌تان باشد که اگر فرزند شما خسته شد کمی استراحت به او بدهید. اگر مغز او در نتیجه انجام تکالیف دشوار و طولانی خسته شود ممکن است دچار ناکامی در انجام تکالیف شود.

۱۱- به پیشرفت‌های او جایزه بدهید

اکر فرزند شما در انجام تکالیف پیشرفت زیادی داشت یا سخت کوشی کرد سعی کنید به او یک جایزه بدهید (مانند رفتن به باغ وحش یا پارک یا خرید بستنی). البته نباید طوری رفتار کنید که کودک تکلیف را به خاطر جایزه انجام دهد. پاداش شما باید هر از چندگاهی ارائه شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *