پاسخ های جالب استیون هاوکینگ در مصاحبه با او

پاسخ های جالب استیون هاوکینگ در مصاحبه با او

استیون هاوگینگ فرد پرمشغله‌ای است. طی همین ماه‌های اخیر، او اقدام به طرح مبتکرانه‌ای با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری برای یافتن حیات فرازمینی کرده است، مبارزه در جهت ممنوعیت سلاح مبتنی بر هوش مصنوعی و طرح راز فرار از یک سیاه‌چاله از اقدامات دیگر اوست. با وجود همه این مشغله‌ها، موفق به برنامه‌ریزی برای شرکت در یک جلسه شد تا به سوالات افراد مختلف پاسخ بدهد.

پاسخ های جالب استیون هاوکینگ در مصاحبه با او

۱- از نظر او هوش مصنوعی مخاطره آمیز است ولی شر نیست.

هاوکینگ عقیده دارد خطر واقعی هوش مصنوعی بداندیشی یا نیت سوء نیست بلکه قابلیت آن است، او می‌گوید: اگر شما متصدی یک پروژه‌ی انرژی برق آبی سبز (دوست‌دار محیط زیست) باشید و یک لانه مورچه در منطقه‌ای که باید آبگیری شود وجود دارد، در این صورت بد به حال مورچه‌ها؛ شما احتمالاً یک فرد خبیث متنفر از مورچه که با سوء نیت روی مورچه‌ها قدم می‌گذارد، نیستید.  اما بیایید بشریت را در موقعیت آن مورچه‌ها قرار ندهیم.

۲- سریال «تئوری بیگ بنگ» را دوست دارد.

این پاسخی است که او وقتی درباره آخرین چیزی که او به صورت آنلاین دیده و از نظر او خنده‌دار بوده است، داد.

۳- او معتقد است که هوش مصنوعی می‌تواند از هوش انسان پیشی بگیرد.

هاوکینگ عقیده دارد: ما تکامل یافتیم تا باهوش‌تر از اجداد میمون نمای خود باشیم و انیشتن هم باهوش‌تر از والدین خود بود. او گفت: اگر هوش مصنوعی بهتر از انسان‌های طراح هوش مصنوعی شود ما ممکن است با یک انفجار اطلاعاتی مواجه شویم که نهایتاً منتج به تولید ماشین‌هایی می‌شود که هوش‌شان ما را با سرعتی که به مراتب بیشتر از سرعت حلزونی اکنون ماست، به پیش ببرد.

۴- زنان جذاب‌ترین رازی هستند که او با آن مواجه شده است.

هرچند او زندگی‌اش را وقف کاوش اسرار جهان کرده است، هاوکینگ می‌گوید که منشی خصوصی‌اش به او متذکر شده است که زنان باید به عنوان یک راز باقی بمانند.

۵- ماشینی شدن می‌تواند کیفت زندگی را بهبود ببخشد، اما نه خیلی زیاد.

وقتی کسی تهدید محتمل بیکاری تکنولوژیکی در نتیجه افزایش ماشینی شدن را طرح کرد، هاوکینگ در این زمینه دو فرض مطرح کرد: اگر ماشین همه مایحتاج ما را تولید کند، نتیجه این کار بستگی به نحوه توزیع ثروت خواهد داشت. یعنی اینکه ثروت تولید شده به وسیله ماشین‌ها به چه نحو تقسیم شود. هرکس می‌تواند از برخورداری از زندگی خوب لذت ببرد به شرطی که ثروت ایجاد شده توسط ماشین تقسیم شود، یا ممکن است اکثر مردم به طرز ناراحت کننده‌ای فقیر شوند، اگر مالکان ماشین علیه تقسیم ثروت لابی موفقیت آمیزی داشته باشند. به نظر می‌رسد که گرایش به سمت گزینه دوم بوده است.

۶- او نمی‌داند که چه زمانی هوش مصنوعی به سطح هوش انسان می‌رسد.

اگر شما به این فکر می‌کنید کی ماشین‌ها به سطح هوش انسانی می‌رسند، هاوگینگ معتقد است که راهی برای دانستن آن وجود ندارد. هیچ اجماعی بین پژوهشگران هوش مصنوعی درباره اینکه چقدر زمان نیاز است تا هوش مصنوعی در سطح انسان و فراتر از آن ساخته شود وجود ندارد. او گفت: لطفاً به گفته هرکسی که ادعا می‌کند که این در زمان حیات شما اتفاق خواهد افتاد یا نخواهد افتاد، اطمینان نکنید.

۷- او فکر می‌کند که هوش مصنوعی می‌تواند میل به جاودانگی را افزایش دهد.

اگرچه ربات‌های هوش مصنوعی نمی‌توانند مانند موجودات حیوانی تکامل یابند، هاوکینگ می‌گوید: یک ماشین هوشمند با یک هدف برنامه‌ریزی شده می‌تواند سائق «جاودانگی» را به منظور کمک به رسیدن به این هدف توسعه دهد. جاودانگی و داشتن منابع بیشتر شانس رسیدن به اهداف دیگر را افزایش خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *