پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

در تمام سازمان‌ها ازجمله مدارس بهبود عملکرد مستلزم رواج نظامی از هنجارها، عرف‌ها، ارزش‌ها و سنت­ها است. چنین بستری به سازمان، شور هیجان و روح زندگی می­دهد به‌عبارت‌دیگر مدارس بدون فرهنگی قوی و مثبت قادر به ادامه حیات نیستند و رمز موفقیت مدارس روحی است که به روابط میان افراد، خدمات به دانش‌آموزان و احساس مسئولیت همگانی برای یادگیری دمیده می­شود. فرهنگ رخ دادنی نیست بلکه به‌تدریج توس همه عوامل مدرسه و تمامی رهبران رسمی و غیررسمی که به ارزش‌های پایبندند، ساخته می­شود. فرهنگ مدرسه اگرچه ریشه در روح و ذهن کارکنان، دانش آموزان و والدین دارد اما می‌­تواند توس رهبران تکوین یابد در واقع یکی از وظایف رهبران ایجاد فرهنگ به‌واسطه تأملات روزمره، تلاش‌های آگاهانه و بازاندیشی دقیق است. فرهنگ مدرسه مجموعه­‌ای از ادراکات ضمنی است که دیدگاه­های معلمان را درزمینهٔ واقعیت، تدریس و هدف تحصیل شکل می­دهد. بدون فرهنگ رفتارها از معنا تهی می­شوند. با توجه به نوع فرهنگ موجود در مدرسه، ایده­‌ها و ابتکارات مختلف حفظ، حمایت و یا مانع می­گردند. فرهنگ غالباً از طریق نمادها به منصه ظهور می­رسد و به سازمان هویت می­‌دهد. ارزش‌های فرهنگی، فرآیند رهبری و کنش­‌های اجتماعی و سازمانی را تحت تأثیر قرار داده و به‌صورت فرهنگ مدرسه به ظهور می­رسند. تمامی بازیگران و به‌ویژه رهبران می­توانند فرهنگ‌سازمانی را تحت تأثیر قرار می­­‌دهند. به نظر گرونرت رهبران مدارس در حال دور شدن از پارادایم­‌های ماشینی مبتنی بر بهره­وری و اثربخشی و گرایش به‌سوی رویکردهای انسانی‌تر، با این اعتقاد که تلاش‌­های آنان می‌­تواند شرایط لازم برای ارتقا یادگیری معلم و دانش ­آموز را فراهم آورد، هستند. به نظر او رهبران مدارسی که قادر به شکل دادن فرهنگ مشارکت و همکاری باشند می‌­توانند عملکرد بهتر معلمان و دانش‌آموزان را شاهد باشند.

معرفی پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS) در دانشگاه میسوری در سال ۱۹۹۷ توسط گرونرت و ولنتاین طراحی‌شده است. این پرسشنامه مشتمل بر ۳۵ سؤال است که ۶ خرده مقیاس را در سؤالات خود منعکس می‌کند که عبارت‌اند از: رهبری همیارانه، حمایت همکاران، اشتراک یادگیری، توسعه حرفه‌ای، مشارکت معلمان و حدت هدف.

نمره‌گذاری پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت شش زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه فرهنگ مدرسه (SCS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری فرهنگ مدرسه

 ۶- پاسخگویی سریع به سوالات

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *