پرسشنامه رفتار شهروندي سازماني پادساکف (OCB)

پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

واژه رفتار شهروندی سازمانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۸ از سوی ارگان و بیتمن مطرح شد. مبنای آن به مفاهیمی از قبیل «تمایل به همکاری» و «رفتارهای نوآروانه و خودجوش» بر می‌گردد. یکی از تعاریف اولیه که مورد قبول بسیاری از محققان قرار گرفته، از سوی ارگان مطرح شده است: «رفتار شهروندی سازمانی، شامل رفتارهای اختیاری کارکنان است که جزئی از وظایف رسمی آن‌ها نیست و مستقیماً از سوی سیستم رسمی پاداش سازمان در نظر گرفته نمی‌شود؛ ولی میزان اثربخشی سازمان را افزایش می‌دهد». درباره ابعاد رفتار شهروندی سازمانی هنوز توافقی واحدی میان محققان وجود ندارد. برای مثال، ابعادی نظیر رفتارهای کمک‌کننده، رادمردی و گذشت، وفاداری سازمانی، پیرونی از دستورات، نوآوری فردی، وجدان، توسعه فردی، ادب و ملاحظه، رفتار مدنی، نوعدوستی و …. در تحقیقات مختلف به عنوان ابعاد رفتار شهروندی سازمانی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

معرفی پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB) را پادساکف و همکاران در سال ۱۹۹۱ برای سنجش رفتار شهروندی سازمانی طراحی کردند. این پرسشنامه شامل ۲۴ سوال و ۵ مولفه می‌باشد. این مولفه‌ها عبارتند از نوع دوستی، وجدان کاری، جوانمردی، نزاکت و آداب اجتماعی. نمره‌گذاری این پرسشنامه در یک طیف لیکرت پنج درجه‌ای است.

نمره گذاری پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

همکاران ما در موسسه ایران تحقیق اقدام به تهیه نمره گذاری کامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره گذاری هر عبارت و نمره گذاری عبارت‌های وارونه، پنج زیرمقیاس نیز قابل محاسبه‌اند.

خرید و دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

 ۲- دریافت فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو

 ۳- پایایی و روایی ایرانی و خارجی پرسشنامه با رفرنس معتبر

 ۴- نمره‌گذاری کامل پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

 ۵- سابقه و تاریخچه ساخت پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پادساکف (OCB)

 ۶- پایه‌های نظری مرتبط با رفتار شهروندی سازمانی

 ۷- پاسخگویی سریع به سوالات شما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *