چند راه برای رها شدن از افکار منفی

چند راه برای رها شدن از افکار منفی

روانشناسان مثبت گرا می‌گویند: انسان به طور ژنتیکی طوری طراحی شده است که همیشه به امور منفی توجه کند و بدترین وجه رویدادها را در نظر بگیرد. فرض کنید ۱۰ هزار سال پیش یک انسان خوش بین و یک انسان بدبین زندگی می‌کرده‌اند. یک روز فرد بدبین قصد می‌کند به گردش برود ولی با خود فکر می‌کند:”اگر یک شیر یا ببر به من حمله کند هیچ دفاعی ندارم”. بهتر است یک نیزه بردارم. اما فرد خوشبین موقع رفتن به گردش می‌گوید:” بادمجان بم آفت ندارد!”. ادامه قصه نیز کاملاً مشخص است. ببر تیزدندان فرد خوشبین را می‌خورد و نژاد فرد بدبین در دنیا رشد کرده و این سیستم ژنتیکی به ما می‌رسد.

بیشتر بخوانید: دانلود مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

انسان برای نجات پیدا کردن در دنیای وحشی باید منفی بین می بود

انسان برای نجات پیدا کردن در دنیای وحشی باید منفی بین می بود

بنابراین ما به طور طبیعی گرایش داریم که خود به خود افسرده و غمگین شویم اما برای به دست آوردن شادی باید تلاش کنیم. در زیر چند راهکار را به منظور شادتر بودن و دور کردن افکار منفی به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۱- پرت کردن حواس: این روش یکی از بهترین روش‌ها برای دور کردن افکار منفی است. موقعی که فکر منفی در ذهن دارید سعی کنید با بازی، فیلم دیدن، ورزش یا هر چیز دیگر آن را از خود دور کنید. در پژوهش‌های مختلف ثابت شده است که این شیوه خیلی مفید است.

۲- اجتناب از استرس: سعی کنید در مواجهه با استرس از راهبردهای رفتار مدار استفاده کنید. یعنی منبع استرس را از خود دور کنید، برای مثال هم خانه خود را عوض کنید یا در محیط کاری خود تغییراتی ایجاد کنید. برخی از افراد در مواجهه با استرس از راهبرد هیجان مدار استفاده می‌کنند، یعنی سعی می‌کنند به صورت ذهنی با قضیه کنار بیایند. اگرچه استفاده از این شیوه نیز گاهی مفید است اما شما باید سعی کنید که مشکلات را به صورت عینی حل کنید.

۳- افکار منفی خود را به تاخیر بیندازید: برای مثال اگر در حین مطالعه فکر مزاحمی در سر دارید، کافیست آن را یادداشت کنید و بگویید شب در مورد آن فکر می‌کنم.

۴- استفاده از فن متناقض: گاهی اوقات به جای اینکه مدام سعی کنید افکار منفی را از ذهن خود بیرون کنید و عاقبت در این راه شکست بخورید استفاده از این فن مفید است. یعنی فکر منفی را در ذهن خود مجسم کنید و مدام به آن فکر می‌کنید. سعی نکنید از این مشکل یا فکر فرار کنید بلکه خود را در آن غرق کنید.

۵- درباره مشکلات خود بنویسید: یکی از بهترین روش‌ها این است که شروع به نوشتن درباره افکار منفی بکنید. برای مثال اگر از دست کسی ناراحت هستید می‌توانید تمام ناراحتی خود را در یک نامه بنویسید و آن نامه را در رودخانه بیندازید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *