پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

اضطراب عبارت است از احساس تهدید خیالی و تصوری از یک پدیده ناشناخته و ناآشنا؛ به‌عبارت‌دیگر اضطراب، احساس ناخوشایند و مبهم ناشی از این است که فرد انتظار وقوع یک رویداد نامطلوب را دارد. اگرچه اضطراب یک حالت هیجانی است که به افراد بهنجار جهت سازگاری و دفاع از خودشان در مقابل خطرات گوناگون کمک می­‌کند، اختلالات اضطرابی در این پاسخ­‌های انطباقی نقص ایجاد کرده و موجب واکنش­های ناسازگارانه به شکل واکنش­های افراطی با تفریطی می­‌شود. اضطراب دندانپزشکی به‌عنوان واکنش روان­شناختی ترس نسبت به مداخلات دندانپزشکی تعریف می­شود زیرا فرد گمان می­کند این مداخلات آسیب­‌رسان و خطرناک است. ترس از درمان­‌های دندانپزشکی رایج است و حدود ۶ تا ۱۵ درصد از جمعیت عادی از اضطراب دندانپزشکی رنج می­‌برند. اضطراب دندانپزشکی در بین موقعیت­‌های اضطراب­‌زای شایع، رتبه پنجم را دارد و میانگین سن شروع آن ۱۲ سالگی است. آغاز این اضطراب از دوران کودکی و اوج آن در اوایل بزرگسالی است و با افزایش سن کاهش می­‌یابد. میزان اضطراب دندانپزشکی در سنین جوان‌تر ۱۵-۲۵ سال و ۲۵-۳۵ سال شایع­‌تر و در گروه سنی ۵۵ تا ۵۶ سال از همه گروه‌­های سنی کمتر است. مطالعات مقطعی زیادی نشان داده‌­اند که شیوع اضطراب دندانپزشکی با افزایش سن کاهش می­‌یابد و زنان بیش از مردان این اضطراب را تجربه می­‌کنند. اضطراب دندانپزشکی حاد شدیدترین نوع اضطراب دندانپزشکی است و در سنین ۱۸ تا ۳۹ سال، ۴ برابر بیشتر از سن ۶۰ سال است و بر سلامت حفره دهانی و دندانی تأثیر منفی دارد. در مبتلایان به اضطراب حاد دندانپزشکی، تعداد دندان­‌های پوسیده، ازدست‌رفته و از بین رفتن سلامت حفره دهانی ـ دندانی، نشان‌دهنده وجود مشکلات ریشه‌ای است که در حدود ۵۷ درصد موارد دیده می‌شود. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI) توسط استاترد، ملبرگ و هوگ استراتن در سال ۱۹۹۳ ساخته شد. این پرسشنامه شامل ۳۶ سؤال است و تمامی سؤالات آن مربوط به یک عامل اضطراب دندانپزشکی می‌باشند. 

نمره‌گذاری پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI) کرده‌اند. در فایل ارائه شده بالاترین و پایینترین نمره ممکنه در پرسشنامه محاسبه شده است.

خرید و دانلود پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه اضطراب دندانپزشکی (DAI)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری اضطراب دندانپزشکی

 ۶- پاسخگویی سریع به سوالات

 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *