ده تانک جنگی برتر دنیا

ده تانک جنگی برتر دنیا

سایت گلوبال فایر پاور لیستی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان، جنگنده‌های برتر جهان، و ناوهای هواپیمابر را منتشر می‌کنند. اما شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که بهترین و بزرگترین تانک جنگی دنیا کدام است و چرا؟ در اینجا ده تانک جنگی برتر دنیا لیست شده‌اند که توسط سایت معتبر میلیتاری تودی رده‌بندی شده‌اند. این ده مدل برتر انتخابی بر اساس ویژگی‌هایی چون نوع سیستم حفاظتی، استحکام، میزان قدرت و دقت در هدف‌گیری و شلیک و سرعت انتخاب و دسته‌بندی شده‌اند. تمامی تانک‌ها از قدرتی باور نکردنی و مخرب برخوردار بوده اما هیچ ‌کدام در عملیات جنگی در مقابل یکدیگر مورد استفاده قرار نگرفته‌اند. تحلیل و بررسی بر اساس اطلاعات موجود به‌دست آمده‌اند. آموزش سرنشینان تانک نیز از اهمیت ویژه‌اى برخوردار است چرا که نوع عملکرد آن‌ها تا حد زیادى بر نوع کارکرد تانک اثر می‌گذارد. این لیست شامل تانک‌هایی که در مراحل ساخت و یا آزمایش اولیه هستند نمی‌شود.

لیست ده تانک جنگی برتر دنیا

۱۰- Type99 (چین)

Type99 (چین)

Type 99 یکی از تانک‌های جنگی ساخت چین است که ترکیبی از طراحی و فناوری تانک‌های روسی و غربی به شمار می‌رود. همانند تانک‌های روسی و شوروی این تانک در شلیک به اهداف دور دقیق نبوده اما همانند دیگر تانک‌ها قابلیت پرتاب موشک‌های هدایت شونده ضد تانک را داراست. سیستم بارگذاری خودکار Type99 روگرفتی از طراحی روسی / شوروی است. از این رو همچون تانک‌های ساخت روسیه با این نقص روبروست که مهمات در کابین اصلی ذخیره می‌شوند. این تانک مجهز به یک سیستم خاص حفاظتی لیزر فعال می‌باشد که از یک اشعه لیزر قوی برای مختل کردن لیزر موشک‌ها  یا سیگنال‌های هدایت‌گر مادون قرمز استفاده می‌کند که به میزان دید توپچی دشمن آسیب رسانده و اپتیک‌های دیده‌بانی دشمن را ناتوان می‌کند. هم چنین این سیستم حفاظتی لیزری فعال را می‌توان در مقابل هلیکوپترها نیز استفاده کرد. Type99 مجهز به یک موتور قوی بوده و سرعت حرکت‌اش بالاست. این تانک آخرین مدل ارتقاء یافته بوده و در حال حاضر در خدمت ارتش چین (نزدیک به ۲۰۰ عدد) است.

۹- Oplot-M (اوکراین)

Oplot-M (اوکراین)

با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین  به توسعه ی مدل T80UD ادامه داد و هم اکنون آخرین مدل آن Oplot-M نام دارد که مجهز به نسل جدید پوشش زرهی انفعال انفجاری بوده و یک سیستم بارگذاری مهمات خودکار را از مدل‌های پیشین خود به ارث برده است. یکی از نقایص این تانک ذخیره ی مهمات در کابین اصلی به جای یک کابین جداگانه با صفحه کنترل انفحار است. آخرین مدل تانک ساخت اوکراین در مقایسه با رقبای غربی خود در شلیک به اهداف دور چندان دقیق نیست با این وجود می‌تواند همانند دیگر تانک‌ها موشک‌های هدایت‌ شونده‌ی ضد تانک پرتاب کند. Oplot-M هم چنین مجهز به سیستم شکاری و انهدامی دریایی نیز می‌باشد. این تانک در آزمایش‌های ارتش اوکراین به مرحله تکامل رسید و صلاحیت‌اش برای ورود به ارتش اوکراین تایید شد. تایلند دیگر کشور استفاده کننده آن است. قابل ذکر است این تانک از لحاظ قدرت آتش، استحکام و سرعت شبیه به آخرین مدل‌های روسی T-90 می‌باشد اما در حال حاضر تنها در تعداد کم تولید می‌شود.

۸- T-90 (روسیه)

T-90 (روسیه)

T-90 روسی تنها تانکی است که در تعداد محدود در روسیه تولید می‌شود. گرچه نسبت به رقبای غربی خود ساده‌تر است، اما از فناوری پیشرفته‌ای برخوردار بوده و مقرون به صرفه است. قابل ذکر است که این تانک از نظر تجاری موفق‌ترین تانک جنگی دنیا در بازار جهانی و ارزان‌ترین آن‌ها نیز می‌باشد. T-90 بخاطر جثه کوچک‌اش هدف سختی برای شلیک است. شاید بتوان گفت مهم‌ترین نقص آن تعبیه یک کابین برای ذخیره مهمات به دلیل وجود اسلحه خودکار دایره‌ای است که ممکن است در صورت انفجار، تانک را منهدم و سرنشینان آن را از بین ببرد. این یکی از نقایص تمام تانک‌های روسیه، اوکراین و اخیراَ تانک‌های تولید شده توسط چین است. این در حالی است که در تانک‌های غربی یک کابین جدا در قسمت برجک تانک با یک صفحه ی کنترل انفجار وجود دارد. T-90 در هدف قرار دادن اهداف با برد زیاد چندان دقیق نبوده اما می‌تواند موشک‌های هدایت شونده ضد تانک را به روش تانک‌های دیگر پرتاب کند. همچنین به دلیل داشتن موتور نه چندان قوی وزن آن کم است. از این رو مدل‌های بعدی با موتور‌های قوی‌تر باز تولید شدند. T-90 MSTagil مدل جدید T-90 با پوشش زرهی، موتور، آتش افکن، برجک تانک، دیده بانی به روز و سیستم هدف‌گیری جدید به تازگی تولید گردیده است. در حال حاضر T-90 توسط ارتش روسیه (تقریباَ ۷۰۰ عدد)، الجزایر (۳۰۵ عدد)، آذربایجان (۲۰ عدد)، هند (۶۲۰ عدد)، ترکمنستان (۴۰ عدد) و ونزوئلا (۵۰ تا ۱۰۰ عدد) مورد استفاده قرار می گیرد.

۷- Leclerc (فرانسه)

Leclerc (فرانسه)

مهم ترین تانک جنگی فرانسه که در سال ۱۹۹۲ توسط ارتش این کشور استفاده شده NR7 Leclerc است. تعدادی از طراحی‌های آن بعد‌ها در ساخت دیگر تانک‌های غربی مورد استفاده قرار گرفت. این تانک با قابلیت حمل ۲ سرباز دارای یک پوشش زرهی مرکب همراه یک زره اضافی بوده و یک اسلحه خودکار نیز در آن تعبیه گردیده است. از ویژگی های آن می توان به موتور قوی، سیستم شکاری و انهدامی دریایی و قابلیت بالای آن در هدف قرار دادن اهداف ثابت یا در حال حرکت اشاره کرد. موتور ۱۵۰۰ اسب بخاری و سیستم تعلیق آبی بادی موجب افزایش سرعت این تانک گردیده است. هم اکنون NR7 Leclerc توسط ارتش فرانسه (۴۰۶ عدد) و امارات متحده عربی (۳۸۸ عدد) استفاده می‌شود.

۶- TK-X (ژاپن)

TK-X (ژاپن)

TK-X آخرین مدل ساخته شده تانک‌های ژاپنی و پیشرفته‌ترین تانک جنگی در دنیاست که در سال ۲۰۱۲ به خدمت ارتش ژاپن درآمد. این تانک نسبت به تانک‌های موجود از سیستم حفاظتی ضعیف‌تر اما سرعت بیشتری برخوردار است. TK-X مجهز به یک اسلحه ی ۱۲۰ میلیمتری بدون خان می‌باشد که بسیار شبیه به مدل‌های Leopard 2A5 و M1A2 Abram است. این تانک از قابلیت‌هایی چون سیستم کنترل آتش پیشرفته، سرعت بالا به خاطر مبدل تنظیم‌پذیر کار گذاشته شده و یک سیستم تعلیق آبی بادی مدرن برخوردار است. اما بر طبق قوانین ژاپن که فروش تجهیزات نظامی در آن ممنوع است TK-X تنها نوسط ارتش ژاپن استفاده شده (۱۲ عدد) و فروخته نمی‌شود.

۵- مرکاوا MK4 (رژیم صهیونیستی)

مرکاوا MK4 (رژیم صهیونیستی)

مرکاوا MK4 آخرین پیشرفت صنعت تانک‌های اسرائیل و مدل توسعه یافته ی مرکاوا MK3 است. این تانک یکی از مستحکم‌ترین تانک‌های دنیاست. کار گذاشتن موتور در قسمت جلویی تانک به سربازان این امکان را می‌دهد تا در زمان منهدم شدن از خود محافظت کرده و نجات پیدا کنند. یک کابین مخصوص در قسمت پشتی تانک نیز تعبیه شده که از آن می‌توان برای حمل سربازان و محموله استفاده کرد. در صورت تخلیه مهمات این تانک ظرفیت حمل ۱۰ سرباز را دارد. مرکاوا MK4 مجهز به یک اسلحه ۱۲۰ میلی متری بدون خان ساخت خود اسرائیل است. علاوه بر آن این تانک به یک سیستم کنترل آتش حدید تجهیز شده که قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. برای مثال می‌تواند با استفاده از مهمات غیر اتمی به راحتی هلیکوپتر‌هایی که در ارتفاع پایین حرکت می‌کنند را مورد هدف قرار دهد. اما علی رغم مجهز بودن این تانک به یک موتور قوی سرعت حرکت آن به دلیل سنگینی وزن کم است. مرکاوا MK4 تنها توسط ارتش اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته (۳۶۰ عدد) و به کشور های دیگر فروخته نمی‌شود.

۴- Challenger2 (بریتانیا)

Challenger2 (بریتانیا)

Challenger2 به عنوان یکی از مقاوم‌ترین تانک‌های جنگی دنیا، آخرین فناوری پوشش زرهی “چوبهام” را دارا می‌باشد. این تانک از یک سیستم حفاظتی قوی در مقابل سلاح‌های آتش مستقیم برخوردار است. Challenger2 ساخت بریتانیا بر خلاف دیگر تانک‌های جنگی مدرن که دارای اسلحه بی‌خان هستند مسلح به یک اسلحه ۱۲۰ میلی متری خان‌دار می‌باشد. حداکثر برد هدف‌دار آن ۵ کیلومتر بوده و جالب است که این تانک صاحب رکورد طولانی‌ترین جنگ تانک به تانک است. موتور Challenger2 از دیگر رقبای غربی‌اش ضعیف‌تر اما از لحاظ فنی بسیار قابل اطمینان است. این تانک توسط ارتش بریتانیا (۳۸۶ عدد) و عمان (۳۸ عدد) استفاده می‌شود.

۳- M1A2 SEP (ایالات متحده آمریکا)

M1A2 SEP (ایالات متحده آمریکا)

مدل M1A2 SEP با فناوری و پوشش زرهی فوق العاده خود جایگزینی برای M1A2 Abram به شمار می‌رود. این مدل یکی از رعب‌آورترین مدل‌های MB7 بوده و در جنگ نیز مورد استفاده قرار گرفته است. M1A2 SEP با سیستم حفاظتی باور نکردنی خود در برابر تمام ضد تانک‌های مشهور دنیا مقاوم است. این تانک جنگی از یک پوشش زرهی پیشرفته ساخته شده که مسلح به لایه‌های اورانیوم نازک است. اما از نظر دقت و قدرت سیستم آتش افکن نسبت به Leopard2A7 ضعیفتر است. با این وحود هم چنان قدرتمند بوده و توربین گازی پیچیده آن عملکرد بسیار خوبی دارد. اما قابل ذکر است که موتور آن نیازمند به سیستم فنی پشتیبانی قوی بوده و سوخت زیادی مصرف می‌کند. تعدادی از مدل‌های قدیمی‌تر M1، M1A1 و M1A2 به این مرتبه از این فناوری ارتقاء یافته‌اند. این تانک هم چنان می تواند به (TUSK) تجهیز شده که قابلیت مقاومت در برابر دشمن را در محیط های شهری افزایش می‌دهد. تعداد کمی از تانک‌های Abram در جنگ‌ها معدوم شده‌اند. در حال حاضر M1A2 SEP در خدمت ایالات متحده می‌باشد (حداقل ۹۰ عدد) و تا سال ۲۰۵۰ نیز از آن‌ها استفاده خواهد شد اما تا به حال به کشورهای دیگر فروخته نشده و این در حالی است که مدل قبلی یعنی M1A2 به کویت (۲۱۸ عدد) و عربستان سعودی (۳۷۳ عدد) فروخته شده بودند.

۲- پلنگ سیاه (کره جنوبی)

پلنگ سیاه (کره جنوبی)

در حال حاضر پلنگ سیاه یکی از مهم‌ترین و پیشرفته‌ترین تانک‌های جنگی سرتاسر دنیاست که تمام تانک‌های کره شمالی و چین را پشت سر گذاشته است. علاوه بر آن تا به امروز گران‌ترین آن‌ها نیز می‌باشد. این تانک از یک رسته زرهی مرکب مخفی و مدل‌های زرهی انفعالی انفجاری ساخته شده و توسط یک سیستم حفاظتی و ضدعملیاتی فعال در نهایت آمادگی خود قرار گرفته است. این سیستم حفاظتی شباهت بسیاری به مدل M1A2Abram دارد اما از آن سبک‌تر است. این تانک ساخت کره جنوبی به آخرین مدل اسلحه ۱۲۰ میلی متری آلمانی مسلح بوده که شبیه  به اسلحه کار گذاشته شده بر روی Leopard2A6 و ۲A7 می‌باشد. همچنین دارای یک سیستم کنترل آتش است با این توانایی که به طور خودکار وظیفه دیده بانی، تشخیص مسیر و شلیک به هدف‌های قابل دید به اندازه یک وسیله نقلیه یا حتی هلیکوپتر‌هایی که در ارتفاع پایین حرکت می‌کنند را انجام می‌دهد. این تانک به جنگ افزار‌هایی پیشرفته و موتور دیزل قدرتمند نیز مجهز است. یک مدل با سیستم تعلیق آبی بادی مدرن در آن وجود دارد. البته در حال حاضر پلنگ سیاه به مرحله ی تولید انبوه نرسیده اما ممکن است به زودی توسط نیروی ارتش کره ی جنوبی مورد استفاده قرار بگیرد.

۱- Leopard2A7 (آلمان)

Leopard2A7 (آلمان)

این تانک مدل جدید Leopard2 است که دارای دستگاه‌های الکترونیکی به روز و یک لایه پوشش زرهی اضافی نسبت به بقیه تانک‌ها است. Leopard2A7 در مقابله با تهدیدات جنگی غیراتمی و شهری مثل RPG و IED بسیار آماده بوده و به خاطر سیستم کنترل آتش و پیستول قدرتمندش نسبت به بقیه‌ی تانک‌ها درصد خطای کمتر و میدان تیر وسیع‌تری دارد. این تانک جنگی مجهز به یک موتور پیشرفته با قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار است. و علی‌رغم وزن زیاد، قدرت حرکت آن به خاطر قطعات فنری کار گذاشته شده افزایش یافته است. اما عملکرد صحرایی آن شبیه به دیگر مدل‌های Leopard2 می‌باشد. ارتش آلمان اولین گروه از Leopard2A7 را که مدل ارتقاء یافته Leopard2A6 بود سفارش داد و تحویل آن‌ها از سال ۲۰۱۴ آغاز شد. هم چنین آن‌ها درصدد ارتقاء ۵۰ تانک به ۱۵۰ تانک ۲A7 هستند. قابل ذکر است که قطر و عربستان سعودی نیز به ترتیب سفارش ساخت ۶۲ و ۲۰۰ تانک ۲A7 را به آلمان داده‌اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *