ایران در رتبه سوم بیشترین رشد علمی

ایران در رتبه سوم بیشترین رشد علمی

مجله نیچر در گزارشی به بررسی رشد علمی کشورهای مختلف دنیا پرداخته است. برای محاسبه تولید علمی کشورهای مختلف از فاکتورهای مختلف استفاده می‌شود. برای مثال تعداد مقالات چاپ شده در مجلات ISI و همچنین مقالات چاپ شده در اسکوپوس از جمله این فاکتورها است. اما در کنار تعداد مقالات، کیفیت مقالات چاپ شده، مجلاتی که این مقالات را چاپ کرده‌اند، میزان استناد به این مقالات و برخی شاخص‌های دیگر نیز مورد محاسبه قرار می‌گیرد تا کیفیت و کمیت با یکدیگر ادغام شود.

با توجه به گزارش مجله نیچر، در حدفاصل سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ کشور چین با ۵٫۱ (پنج و یک دهم) رشد در تعداد مقالات ارسالی به مجلات ISI در رتبه اول بیشترین رشد قرار دارد. همچنین کشور هند با ۲ درصد رشد در تعداد مقالات ارسالی در رتبه دوم قرار دارد. اما در این گزارش ایران با ۱٫۴ (یک و چهار دهم) درصد رشد در رتبه سوم قرار دارد. بنابراین مشاهده می‌گردد که تعداد مقالات ارسالی ایران رشد ممتازی را در بین کشورهای جهان داشته است.

increase

اما در این میان کشور آمریکا بیشترین میزان کاهش در تعداد مقالات ISI را دارد. تعداد مقالات ISI کشور آمریکا در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ بیش از ۳ درصد کاهش داشته است. کشورهای ژاپن و آلمان نیز در رتبه‌های دوم و سوم بیشترین کاهش قرار داشتند.

کاهش تولید علمی

ایران در رتبه ۳۶ از نظر کیفیت

یکی از نکات جالب گزارش چاپ شده توسط مجله نیجر به موضوع کیفیت تولیدات علمی کشورها اختصاص دارد. بر طبق این گزارش کشور ایران از نظر کیفیت تولیدات علمی در رتبه ۳۶ جهان قرار دارد و در این زمینه از کشورهای ترکیه، مصر، عربستان و حتی سنگاپور نیز رتبه پایین‌تری دارد. بنابراین به نظر می‌رسد که باید با حفظ سرعت رشد تولیدات علمی پژوهشگران ایرانی، با سازماندهی و جهت‌دهی به پژوهش‌های در دست انجام، از نظر کیفی نیز اقداماتی انجام گیرد.

+ برای مشاوره در زمینه تحصیل در ترکیه و خرید خانه در ترکیه اینجا کلیک کنید

برای مثال از بین بیش از ۱۸ هزار مجله ISI حدود ۳۰۰ مجله با نام مجلات با کیفیت بالا شناخته می‌شوند. سهم بیشتر دانشگاه‌های ایران در تولید مقالات با کیفیت بالا، به زیر ۱ درصد می‌رسد و این شاخص نشان دهنده توجه بیش از حد به کمیت تولیدات علمی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *