مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

عواطف یکی از جنبه‌های رفتار انسان است که نقش مهمی در زندگی انسان‌ها دارد. بعضی از دانشمندان مانند داروین بر این نکته تاکید می‌کنند که عواطف برای بقاء انسان سودمند است از آن جهت که فعالیت‌های او را به سوی هدفی متوجه می‌سازد. بدین ترتیب عواطف انسان را وادار به انجام کارهایی می‌نماید که برای بقاء سودمند است و او را از انجام کارهایی که برای بقاء مضر است، آگاه می‌سازد. مطالعاتی که در زمینه «ساختار عاطفی» انجام گرفته است، به نحو ثابت به دو بعد مسلط دست یافته‌اند. این دو بعد در تحلیل‌های عاملی روی ابزارهای خودسنجی خلق، مقیاس‌های چندبعدی تظاهرات چهره‌ای و هم چنین مقیاس‌های مربوط به اصطلاحات خلقی، به عنوان دو بعد نخست ظاهر می‌شوند. به طور خلاصه، عاطفه‌ی مثبت نشان می‌دهد که یک شخص تا چه میزان شور و شوق به زندگی دارد و چه میزان احساس فاعلیت و هشیاری می‌کند. عاطفه‌ی مثبت بالا بر انرژی زیاد، تمرکز کامل و اشتغال لذت بخش و عاطفه‌ی مثبت پایین بر غمگینی و رخوت دلالت دارد. عاطفه‌ی منفی یک بعد عام ناراحتی درونی و اشتغال ناخوشایند را نشان می‌دهد و حالات خلقی ناخوشایندی مانند خشم، نفرت، بیزاری، گناه، ترس و عصبانیت را شامل می‌شود. این دو عامل ابعاد حالتی عاطفه را نشان می‌دهند اما تلگن معتقد است که این دو عامل با ابعاد خصیصه‌ای عاطفه یعنی هیجانی بودنِ مثبت و منفی نیز منطبق است. عاطفه‌ی مثبت و منفی خصیصه‌ای تقریبا با عامل‌های شخصیتی پایه یعنی برون گرایی و روان رنجورخویی منطبق می‌باشند. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)  توسط واتسون و همکاران در سال ۱۹۸۸ ساخته و اعتباریابی شده است. این مقیاس ۲۰ سوالی دو زیرمقیاس مثبت و منفی دارد که هر کدام از آنها ۱۰ سوال را شامل می‌شوند. 

 

نمره‌گذاری مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت دو زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل مقیاس عاطفه مثبت – منفی (PANAS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری عاطفه مثبت و منفی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *