تاریخچه اسرار آمیز اینترنت

تاریخچه اسرار آمیز اینترنت

اینترنت تمام زندگی ما را در نوردیده است. این تکنولوژی همانند یکی از از اعضای حیاتی بدن ما شده است و نبودن آن زندگی ما را مختل می‌کند. شیوع بالا و پیشرونده اعتیاد به اینترنت در جهان همه مسئولان بهداشت روان را به تکاپو انداخته است. اما سوالی که مطرح است این است که اینترنت چرا و چگونه پدید آمد.

مووری و سیمکو  (۲۰۰۲) عقیده دارند که اینترنت به واسطه یک سری از اختراعات و نوآوری‌ها در حیطه‌های مختلفی مانند محاسبه کردن، ارتباطات، سیاست نظارتی، کسب و کار و امور مالی به وجود آمد و این امر به طور عمده در ایالات متحده اتفاق افتاد.

تاریخچه اینترنت

به وجود آمدن اینترنت نتیجه نگرانی وزارت دفاع ایالات متحده از شکننده بودن ارتباطات بود. دیویسون و چن (۱۹۹۸) این مسأله را در مثالی جالب شرح داده‌اند. در اواخر دهه ۱۹۶۰ ارتباطات نقطه به نقطه بود. برای مثال اگر قرار بود پیامی به یک ساختمان دفاعی در شیکاگو ارسال شود باید از شهرهای واشنگتن، بالتیمور، فیلادلفیا، پیتسبوگ و سینسیناتی عبور می‌کرد تا به شیکاگو می‌رسید. بنابراین در این سیستم ارتباطی هر فاجعه ملی مانند جنگ هسته‌ایی یا شرایط اضطراری مثل بدی هوا در هر قسمتی از این مسیر می‌توانست ارتباط را متوقف کند و به این دلیل یک سیستم ارتباطی نیاز بود که نامتمرکز بوده و شامل گذرگاه‌های اضافی برای انتقال پیام‌ها باشد. بهترین مدل برای این کار تار عنکبوت بود که پاره شدن هر تار در آن تأثیری بر کل ساختار آن ندارد.
آژانس پروژه‌های تحقیقی پیشرفته  وابسته به وزارت دفاع آمریکا که به اختصار ARPA خوانده می‌شود در سال ۱۹۶۹ چهار کامپیوتر را در چهار نقطه از ساحل غربی آمریکا به هم متصل کرد و این کار زمینه به وجود آمدن اینترنت را فراهم کرد.  این شبکه که در ابتدا ARPANET خوانده می‌شد برای این طراحی شده بود که فقط کاربران دارای مهارت‌های بالا در کامپیوتر از آن استفاه کنند (گلونیاک ، ۱۹۹۸). تا سال ۱۹۸۱ حدود ۲۰۰ کامپیوتر جزو ARPANET بودند اما در سال‌های بعد این رقم به طرز شگفت‌آوری افزایش یافت.

تاریخچه اینترنت

با شروع هزاره سوم سرعت رشد اینترنت به طرز خیره کننده‌ای افزایش یافت. سایت “آمار اینترنت جهانی”  یک وبسایت بین‌المللی متعلق به شرکت مینی‌واتس مارکتینگ گروپس  است که آمار استفاده از اینترنت را در ۲۳۳ کشور جهان بررسی و گزارش می‌کند. طبق گزارش این موسسه در سال ۲۰۰۰ تعداد کاربران اینترنت در جهان حدود ۳۶۰ میلیون نفر بود در حالی که این میزان در سال ۲۰۱۲ به حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر رسیده است. این میزان حاکی از ضریب نفوذ بیش از ۳۴ درصدی اینترنت است و در این ۱۲ سال ۵۶۶ درصد رشد داشته است!

تاریخچه اینترنت

اما نکته آخر در این زمینه این است که شکل استفاده از اینترنت نیز در سال­های اخیر تغییر کرده است. برای مثال در سال­های گذشته عموماً دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوترهای ثابت صورت می­‌گرفت اما هم اکنون بیشتر کاربران برای دسترسی به اینترنت از لپ‌­تاپ، تبلت و یا موبایل استفاده می­‌کنند و این امر باعث شده است که اینترنت در همه جا در دسترس باشد.

منابع

Mowery, D. C., & Simcoe, T. (2002). Is the Internet a US invention?—an economic and technological history of computer networking. Research Policy, 31(8–۹), ۱۳۶۹-۱۳۸۷

 Davison, D. B., & Chen, E. (1995). A brief introduction to the Internet. Computers & Geosciences, 21(6), 731-735

Glowniak, J. (1998). History, structure, and function of the internet. Seminars in Nuclear Medicine, 28(2), 135-144

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *