هشت واقعیت جالب دربارۀ اضطراب

هشت واقعیت جالب دربارۀ اضطراب

مطالعات نشان می‌دهند که اضطراب بر حس بویایی و تعادل، نحوۀ قضاوت در مورد چهره‌ها و درک فضای شخصی‌مان، تأثیر می‌گذارد. اضطراب می‌تواند یک هیجان ناخوشایند و در حد افراطی فلج‌کننده باشد، اما وجود آن جنبه‌های مثبتی نیز دارد. اضطراب ما را از وجود خطر آگاه می‌کند و به ما گوشزد می‌کند که کاری انجام دهیم. این اجداد مضطرب ما بودند که برای زمستان بهتر آماده می‌شدند و برنامه‌های برای مبارزه با قبایل مجاور تهیه می‌کردند. مردان آسوده‌خاطر و آسان‌گیر، هرگز نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. در زیر به برخی از واقعیات جالب درباره این پدیده اشاره می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: دانلود پرسشنامه اضطراب حالت – صفت اسپیلبرگر (STAI)

هشت واقعیت جالب دربارۀ اضطراب

۱- اضطراب به معنای دقیق کلمه همه چیز را متعفن می‌کند!

وقتی افراد مضطرب‌تر می‌شوند، احتمال این‌که بوهای خنثی را، بوهایی بد تشخیص دهند بیش‌تر است. از این رو، اضطراب به معنای دقیق کلمه دنیا را متعفن می‌سازد. دلیلی که توسط پروفسور ونلیس در این رابطه ذکر شده است این است:

در پردازش طبیعی بو، تنها سیستم بویایی است که فعال می‌شود. اما وقتی شخصی مضطرب است، سیستم هیجانی نیز بخشی از جریان پردازش بویایی می‌شود. همچنین وقتی افراد مضطرب‌تر هستند، بین بوهای بد مختلف، بهتر تمایز می‌گذارند.

۲- ورزش اضطراب را کاهش می‌دهد

به‌طور کلی، وقتی افراد ورزش می‌کنند، اضطراب کم‌تری را در زندگی‌شان احساس می‌کنند. تنها ۲۰ دقیقه ورزش، شما را آرام‌تر می‌کند. یک مطالعه آشکار کرد که گرچه استراحت کردن اضطراب را کاهش می‌دهد، اما فرد را در مقابل رویدادهای استرس‌زا، محافظت نمی‌کند. در واقع، بسیاری فکر می‌کنند که به‌جای داروها، ورزش باید برای افسردگی و اضطراب ، تجویز شود.

هشت واقعیت جالب دربارۀ اضطراب

۳- تأثیر فرزند‌‌ پروری بر اضطراب

مانند بسیاری از چیزها، اضطراب بالا تا حدودی ژنتیکی است، اما بخشی از علل مضطرب بودن افراد، رفتار والدین‌شان است. احتمال مضطرب شدن کودکان در صورتی‌ که با انتقاد مستقیم والدین‌شان روبه‌رو شوند بیش‌تر است و سطوح بالایی از تردید را نشان می‌دهند و از لحاظ عاطفی سرد هستند.

۴- تفکر متفاوت یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش اضطراب است

فکر کردن راجع به موقعیت‌ها به شیوه‌ای متفاوت، می‌تواند کمک بزرگی در کاهش اضطراب باشد. مواردی از این نوع فکر کردن عبارت است از: این یک امتحان نیست؛ یک آزمون بی‌اهمیت و دست‌گرمی است. من ارائه مهم و ترسناکی ندارم؛ قرار است با همکلاسی‌هایم گپ و گفتی داشته باشم؛ این یک مصاحبۀ شغلی نیست؛ فرصتی است که با افراد جدیدی آشنا شوم.

۵- افراد مضطرب نتیجه‌گیری‌های شتاب‌ زده دارند

افراد با اضطراب بالا، به نتیجه‌گیری سریع گرایش دارند و در قضاوت کردن از روی چهرۀ افراد شتاب‌زده عمل می‌کنند. یک پژوهش توسط دکتر فریلی و همکارانش در سال ۲۰۰۶ نشان می‌دهد که افراد مضطرب احتمالاً مشکلاتی در روابط‌شان دارند زیرا از روی جلوه‌های صورت افراد، به نتیجه‌گیری‌های شتاب زده دست می‌زنند.

۶- اضطراب بر تعادل تأثیر می‌گذارد

افرادی که سطوح شدید‌تری از اضطراب را تجربه می‌کنند، اغلب مشکلاتی در حس تعادل‌شان داشته‌اند. آنها گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی مشخصی احساس گیجی می‌کنند و در مقایسه با دیگران، هنگامی‌که ایستاده‌اند، بیش‌تر وول می‌خورند. مطالعات نشان داده‌اند که درمان مشکل تعادل، می‌تواند با درمان اضطراب تسهیل شود.

۷- مراقبه اضطراب را کاهش می‌دهد

علاوه بر ورزش و فکر کردن به طرزی متفاوت، کسانی‌ که اضطراب زیادی را تجربه می‌کنند، می‌توانند مراقبه را نیز امتحان کنند. در یک پژوهش جدید مشخص شد که چهار جلسۀ مراقبۀ ۲۰‌ دقیقه‌ای، برای کاهش اضطراب تا ۳۹% مؤثر است.

هشت واقعیت جالب دربارۀ اضطراب

۸- اضطراب فضای شخصی را گسترش می‌دهد

همۀ ما یک قلمروی نامرئی در اطرافمان داریم که دوست نداریم دیگران وارد آن شوند. در مقابل چهره، این قلمرو حدود ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر است؛ اگر دیگران بدون اجازۀ ما به آن نزدیک‌تر شوند، احساس عجیب و غریبی به ما دست می‌دهد. اما محققان دریافته‌اند که افراد مضطرب، از فضای شخصی بیش‌تری برخوردار هستند. یعنی ممکن است که حتی اگر به فاصله یک متری آن‌ها نیز نزدیک‌تر شوید احساس ناامنی کنند. پس، سعی نکنید که بیش از حد به افراد مضطرب نزدیک شوید، حاشیۀ امنیت آن‌ها گسترده‌تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *