پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

استرس ادراک شده عبارت است از واکنش بدن به تغییری که مستلزم سازگاری یا پاسخ جسمی، ذهنی یا هیجانی می‌باشد. استرس می‌تواند به وسیله هر عامل یا محرک تنش‌زا ایجاد شود، حتی سروکار داشتن با یک بیمار. شدت استرس ادراک شده، یکی از مولفه‌های اصلی مدل  باور تندرستی است که مبتنی بر نظریه یادگیری روان‌شناختی است. از نظر این مدل، شدت استرس ادراک شده، یکی از مولفه‌های اساسی تبیین کننده احتمال اتخاذ راهبرد مقابله توسط افراد در موقعیت‌های استرس‌زا محسوب می‌شود. شدت استرس ادراک شده اشاره به باور فرد در زمینه میزان جدی بودن استرس دارد. به احتمال زیاد، فرد زمانی اقدام به اتخاذ راهبرد مقابله خاص می‌کند که به تاثیرات فیزیکی، روان‌شناختی و اجتماعی منفی ناشی از استرس و پیامدهای مهم آن (برای مثال، تغییر روابط اجتماعی، کاهش استقلال، درد و رنج، ناتوانی و حتی مرگ) باور داشته باشد. بر اساس دو متغیر بالا، هر مقدار شدت و جدیت ادراک شده استرس بالاتر باشد، به همان اندازه احتمال اتخاذ کنش مقابله افزایش می‌یابد. پژوهش‌های بسیاری به بررسی استرس ادراک شده پرداخته‌اند: جنسن و کارولی رابطه بین شدت استرس ادراک شده و راهبردهای مقابله خاص را نشان دادند. آنها دریافتند که اثربخشی راهبردهای مقابله با درد، نظیر مقابله خودگویی و نادیده گرفتن احساسات درد، در سطوح پایین‌تر شدت ادراک شده درد و استرس، بیشتر است.

معرفی پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS) در سال ۱۹۸۳ توسط کوهن و همکاران تهیه شده و دارای ۱۴ سوال است و برای سنجش استرس عمومی ادراک شده در یک ماه گذشته به کار می‌رود و افکار و احساسات درباره حوادث استرس‌زا، کنترل، غلبه، کنارآمدن با فشار روانی و استرس‌های تجربه شده را مورد سنجش قرار می‌دهد.

نمره‌گذاری پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، سوالاتی که دارای نمره‌گذاری منفی بودند نیز مشخص گردیده‌اند.

خرید و دانلود پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه استرس ادراک شده (PSS)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری استرس ادراک شده

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *