پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

ذهن آگاهی منشاء بودایی دارد اما فقط یک مفهوم مذهبی نمی‌باشد. ذهن آگاهی «هنر زندگی کردن هشارانه است». تعریف جان کابات ـ زین از ذهن‌آگاهی فوق‌العاده آسان است: سازه‌ای که برخلاف تاریخچه گسترده فلسفی و مذهبی‌اش هنوز جدید است و نسبتاً در علوم رفتاری کشف نشده است. اگرچه ذهن‌آگاهی تعاریف مختلفی دارد، اما بسته به متون و کاربردهایش مولفه‌های کلیدی مشترکی بر ذهن‌آگاهی وجود دارد. در یکی از متون اخیر، تعریف مختصر و مفیدی برای کاربردهای ذهن‌آگاهی در روان درمانی ارایه شده است «آگاهی از تجربه کنونی با پذیرش». تعریف کوتاه دیگر عبارتست از «آگاهی که از طریق توجه به هدف، در لحظه بودن و بدون داوری به آشکار شدن لحظه به لحظه تجربه پایدار می‌شود». به اعتقاد گراسمن و همکاران، مفهوم ذهن‌آگاهی متضمن سه فرض می‌باشد. نخست، انسان‌ها به طور معمول از تجربه لحظه به لحظه‌شان آگاه نیستند اما این صلاحیت را دارند که توانایی‌شان را برای معطوف نمودن توجه به تجربه و در لحظه بودن گسترش دهند. دوم، رشد این توانایی تدریجی می‌باشد و سرانجام، تمرین ذهن‌آگاهی باعث می‌شود که فرد لحظه‌های زندگیش را به دست آورد. به اعتقاد براون و همکاران، ذهن آگاهی ویژگی هشیاری را در بر دارد که با روشنی و وضوح تجربه و عملکرد متداول مشخص می‌گردد و بنابراین در نقطه مقابل حالت‌های بدون فکر و کمتر متوجه نسبت به عملکرد عادتی یا خودآیندی قرار می‌گیرد که ممکن است برای افراد زیادی مزمن باشد. فهم بی‌توجهی ـ آنچه که ذهن ‌آگاهی نمی‌باشد ـ می‌تواند به فرد در فهم این که ذهن‌آگاهی چیست کمک نماید. با وب سایت دانلود پرسشنامه ایران تحقیق همراه باشید.

معرفی پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ) در اصل یک مقیاس خودسنجی ۳۹ آیتمی است که شامل پنج وجه می‌باشد. معادل انگلیسی آن Five Facet Mindfulness Questionnaire است. این پرسشنامه در سال ۱۳۹۴ توسط دهقانی و همکاران هنجاریابی شده و سوالات آن به ۳۱ سوال تقلیل یافته است. همچنین تعداد عامل‌های این پرسشنامه از پنج عامل به ۶ عامل افزایش یافت و چنین نامگذاری شدند: توصیف تجارب دورنی، تمرکز و توجه آگاهانه، عدم ارزیابی و قضاوت در مورد تجارب درونی، مشاهده افکار، احساسات و حواس بدنی، عملکرد آگاهانه، و تنظیم واکنش به رویدادها. عامل تنظیم واکنش به رویدادها در هنجاریابی ایرانی به عنوان یک عامل جدید اضافه شد.

نمره‌گذاری پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

همکاران ما در بخش روانشناسی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت شش زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است. همچنین سوالاتی که نمره‌گذاری معکوس دارند نیز آورده شده است.

خرید و دانلود پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه شش وجهی ذهن آگاهی بائر و همکاران (FFMQ)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری ذهن‌آگاهی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *