پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

برای آنهایی که به بررسی سرمایه اجتماعی علاقمند شده‌اند، مطالعه ورزش و باشگاه‌های ورزشی به تدریج به موضوع جالب توجه تبدیل شده است. عاملی که سبب می‌شود از میان عناصر مختلف اجتماعی در درون یک جامعه، ورزش به طور گسترده مورد توجه بیشتر محققان سرمایه اجتماعی قرار گیرد، این است که فعالیت‌های ورزشی در سطح روحیه اجتماعی در جامعه شوند. ورزش می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای ایجاد روابط دوستانه و ارتباطات اجتماعی جدید به ویژه بین طبقات مختلف از لحاظ مذهب و قومیت مورد استفاده قرار گیرد. این افراد می‌توانند شامل ورزشاران و مشارکت‌کنندگان غیر ورزشکار بوده و در نهایت می‌تواند به افزایش هنجارهای اعتماد و تعامل منجر شود. پوتنام مشهورترین نظریه‌پرداز سرمایه اجتماعی معتقد است که بیشتر ورزش‌ها با توحه به ماهیت‌شان فعالیتی ارتباطی محسوب شده و مشارکت در ورزش شامل شرکت آگاهانه افراد به صورت مشارکت‌کننده و تماشاچی می‌شود که با هم ارتباط دارند و در اثر این روابط متقابل پاداش‌های اجتماعی میان آنها مبادله می‌شود. او سرمایه اجتماعی را به عنوان روابطی بین افراد که نشان دهنده ویژگی‌های خاصی از زندگی اجتماعی شامل شبکه‌ها، هنجارها و اعتماد متقابل و محصول فرعی از تعاملات اجتماعی که همکاری‌های ناشی از این تعاملات را برای مشارکت‌کنندگان آسان‌تر و محتمل‌تر می‌سازد، تعریف می‌کند. پوتنام، عضویت و مشارکت در گروه‌های دارای نظم افقی و شبکه‌های مشارت مدنی را یکی از اشکال ضروری سرمایه اجتماعی می‌داند. به همین صورت، روابط شخصی که از طریق مشارکت در اجتماعات ایجاد می‌شود، دارای قابلیتی برای توسعه آنچه پوتنام از آن به عنوان هنجارهای تعامل تعمیم‌یافته یاد می‌کند.

معرفی پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ) با نام لاتین Sport Participation Motivation Questionnaire  توسط گیل و همکاران در سال ۱۹۸۳ تهیه شده است، دلایل افراد را از شرکت در فعالیت‌های بدنی و ورزشی بر اساس ۸ خرده‌مقیاس موفقیت، گروه‌گرایی، آمادگی، تخلیه انرژی، عوامل موقعیتی، بهبود مهارت، دوست‌یابی، تفریح و سرگرمی اندازه گیری می کند. پرسشنامه شامل ۳۰ پرسش است.

نمره‌گذاری پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

همکاران ما در بخش تربیت‌بدنی موسسه ایران تحقیق اقدام به آماده‌سازی نمره‌گذاری کامل پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ) کرده‌اند. در فایل ارائه شده علاوه بر نمره‌گذاری هر عبارت، در نهایت هشت زیر مقیاس نیز قابل محاسبه است.

خرید و دانلود پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

شما می‌توانید با خرید و دانلود پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ) از مزایای این خرید استفاده نمایید که عبارتند از:

۱- ارائه به صورت پکیج کامل برای اولین بار در ایران

۲- فایل pdf پرسشنامه بدون آرم یا لوگو و آماده استفاده

۳- نمره گذاری کامل پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی (SPMQ)

۴- روایی و پایایی ایرانی و خارجی با ده‌ها رفرنس معتبر

۵- پایه‌های نظری مشارکت ورزشی

۶- پاسخگویی سریع به سوالات

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *